28/01/2020

2019 očami diváčky

Sledovanie filmov a seriálov je pre mňa rovnako neodmysliteľná súčasť života ako čítanie kníh. Rozhodla som sa preto okrem knižného zhrnutia roku 2019 urobiť aj divácku edíciu. Do článku som vybrala niekoľko filmov (tie najlepšie + tie, o ktorých chcem z nejakého dôvodu hovoriť) a rozhodla som sa stručne spomenúť všetky pozreté seriály.

Najlepšie filmy, ktoré som videla v roku 2019

Poviem vám to na rovinu: milujem MCU. Keď skombinujete sympatických hercov, skvelé vizuály, výborný soundtrack, geniálny humor a zaujímavé postavy, viac ku šťastiu nepotrebujem. Medzi top filmy roka u mňa teda patrí Captain Marvel (pretože sa scenáristi nenechali uniesť feministickou agendou a dali nám prirodzenú girl power; pretože 90-tky; pretože GOOSE!), Endgame (aka veľkolepý koniec jednej éry; nezaujíma ma, že cestovanie časom nedáva zmysel, lebo som dostala brutálny vývoj postáv, epické hlášky a srdce mám zlomené na presne 3000 kúskov) a Spider-Man 2: Far From Home (pretože nadviazať na Endgame nebolo jednoduché, ale tento film to úspešne dokázal).


Keď je reč o komiksovkách, získalo si ma tiež animované Spider-Man: Into The Spider-Verse. Za zmienku tu stojí napríklad jedinečná animácia alebo super banda pavúčích postáv. Ide o milú, akčno-vtipnú oddychovku s vydareným vizuálom. Asi už chápete, ako hodnotím filmy...

Zaujalo ma i Alita Battle Angel - pre zmenu sci-fi post-apo adaptácia mangy. Hlavná hrdinka Alita je bad-ass zlatíčko, nechýbajú schopní herci, vydarené efekty či dobrý námet. Okrem toho sa príbeh nedrží úplne klasickej šablóny. Trochu ma síce zamrzela silená romantika a fakt, že sme dejovo mohli dostať viac... Celkovo však film odporúčam.


Okrem toho ma v roku 2019 dostali tiež dva filmy, od ktorých som to nečakala. Prvým je biografický príbeh o skupine Queen, Bohemian Rhapsody. Herecké výkony a hudobné časti boli neuveriteľné (že je výborná samotná hudba vám asi nemusím hovoriť) a navyše Bohemian Rhapsody prináša fascinujúci náhľad na život legendy. Druhým filmom je The Hate U Give. Knižnú predlohu som nečítala, no táto adaptácia sa skutočne vydarila. Bola som priam zhypnotizovaná a lepšie som pochopila problematiku rasizmu v USA. Opäť odporúčam.


Sci-fi klasiky, ktoré som videla v roku 2019

Keď mi došli marvelovky, rozhodla som sa dohnať niektoré staršie komiksové klasiky. Začala som Burtonovými filmami o Batmanovi z 90-tych rokov. Žiaľ, zdali sa mi bolestivo hlúpe a neskutočne nudné. Oveľa lepšie u mňa nedopadli ani predchádzajúci spider-manovia. Videla som prvé dva diely s Tobeym v hlavnej úlohe a sú plné trápnych situácií a klišé. Pridala som ešte jednotku s Andrewom, ktorá sa mi pozdávala o čosi viac, lenže... Retrospektívne tieto filmy jednoducho nefungujú.

Čo sa však rozhodne oplatilo dohnať je The Dark Knight Trilogy o Batmanovi. Tá je naozaj výborná, či už ide o atmosféru, hercov, zápletku, psychológiu postáv alebo realistické ukotvenie superhrdinského konceptu v našom svete. Ak ste náhodou tieto filmy stále nevideli, určite im dajte šancu.

Dokopala som sa aj k Star Wars. Najprv som videla epizódy IV až VI, čiže pôvodnú trilógiu. Nekonečné strieľačky, hlúpe dialógy (polovicu času pomimozemsky), nelogické konanie postáv... Keby som vedľa seba nemala kamarátku, s ktorou sme si z toho neustále robili srandu (čau, B.!), asi by som to nezvládla. Nech už na týchto filmoch v minulosti ľudia videli čokoľvek, pre mňa boli nestráviteľné. Pozrela som si ešte epizódu VII, a hoci bola znesiteľnejšia ako tie prechádzajúce, naďalej som sa nudila a rozhodla sa viac netýrať.


Vianočné filmy, ktoré som videla v roku 2019

Popri školskom zhone som si povedala, že vianočnej nálade pomôžem vianočnými filmami. Ukázalo sa, že nájsť niečo schopné je takmer nemožné. Začala som s Let It Snow - poviedková predloha nebola žiaden zázrak, ale filmová verzia je vyslovene zlá. Ide o sled trápnych, klišé chvíľok, ktoré končia priam ultimátnym americkým klišé.

Lepšie u mňa nedopadlo ani Knight Before Christmas (je to príliš nelogické a hlúpučké aj na oddychovku) či A Cinderella Story: Christmas Wish (prečo sa v dnešnej dobe nesnažia ani len o zdanie logiky v príbehu?).

Paradoxne som najlepší vianočný film videla po Vianociach a volá sa Noelle. Konečne má trošku iný námet, vynechali z neho silenú presladenú romantickú linku a dalo sa na ňom zasmiať. Nehovoriac o tom, že je Anna Kendrick super herečka. Noelle je zároveň posledným filmom, ktorý som videla v roku 2019. (Btw, prvým filmom roku 2020 je Stardust - doháňam ďalšiu klasiku.) Tak, poďme na seriály!

Seriály, ktoré som videla v roku 2019

Jednoznačne najlepší seriál roku 2019 je pre mňa The Witcher. Milujem Sapkowskiho svet plný originálnych potvoriek, jeho suchý humor a prepracované komplexné postavy... A táto seriálová adaptácia to všetko podľa mňa výborne zachytila. Nehovoriac o geniálnom soundtracku a skvelých hercoch. #TossACoinToYourWitcher

Páčila sa mi tiež šiesta séria Agents of S.H.I.E.L.D. - ak Agentov ešte nepozeráte, mali by sme to napraviť. Máloktorý seriál si udrží kvalitu a moju pozornosť toľko sérií. Vlastne - moju pozornosť si udržalo aj Game of Thrones, ibaže ma posledná ôsma séria zároveň poriadne sklamala. Neprekáža mi samotný koniec, skôr to, že sa k nemu tvorcovia dostali úplne nelogicky a bez akéhokoľvek uveriteľného vývoja postáv.

Ďalej som dopozerala Anne with an E. Annu zo Zeleného domu zbožňujem (knihy i starší seriál). Toto nové spracovanie má čosi do seba - napríklad dobre zvolených hercov, krásne prostredie a niektoré výborné milo-vtipné epizódy. Chvíľami však seriál zabíjala prehnaná snaha tvorcov byť politicky korektní a "woke" - do bodu, kedy dej pôsobil silene, nevierohodne a hlavne nerealisticky s ohľadom na dobu, v ktorej sa príbeh odohráva.

Neurčité dojmy vo mne zanechalo i Looking for Alaska - ide o skvelú adaptáciu knihy s fajn hercami, ale chvíľami boli udalosti skrátka prehnané a často mi bolo za Milesa fakt trápne. Celkovo by som povedala, že je v tomto prípade chyba skôr vo mne, než v kvalite seriálu. Podobne je na tom Carnival Row - na mňa to bolo skrátka príliš depresívne a zbytočne preplnené črevami a sexom, no dejovo do seba všetko pekne zapadá a môžete sa celé hodiny pozerať na Orlanda Bloom, takže... Niektorým sa Carnival Row určite zapáči.

Aby sme však tento článok ukončili trošku pozitívnejšie, nadšencom dobových seriálov môžem odporučiť minisériu Vanity Fair (hlavná postava je falošná mrcha, ktorej som napriek tomu fandila a herečka podala skvelý výkon), nadšencom neidealizovaných superhrdinov a čierneho humoru zase vydarené Umbrella Academy a nadšencom fantasy His Dark Materials (adaptáciu, ktorú si táto známa knižná séria zaslúži).


Videli ste niečo zo zmienených filmov/seriálov? Aké sú vaše dojmy? Máte pre mňa nejaké tipy? Budem rada, keď sa podelíte v komentároch.

6 komentárov:

  1. Máme poměrně stejný názor na nejlepší filmy, až na to, že mě Captain Marvel zklamala a jako postava mi vůbec nesedla. :/ Jinak Spider-Man: Into The Spider-Verse mě taky získalo a patří to mezi mé oblíbené animované filmy. A přemýšlím, že se na něj asi znovu podívám. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa to CM dotiahla až na kúpu funko pop, takže to ma mrzí, ale čo už.:/
      Ja by som zase pri Spider-Verse uvidítala nejaké pokračko. :)

      Odstrániť
  2. Čo sa týka Marvelu, na tom sa zhodneme, aj keď ja teda nie som z CM taká unesená ako ty. Alitu a Bohemian Rhapsody si chcem pozrieť - len si na to musím nájsť čas. Rovnako ako na Umbrella Academy, His Dark Materials, šiestu sériu Agentov... Fuuuh, neviem, či to stihnem v tomto storočí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Obávam sa, že nestihneš, ale mala by si!:D Aspoň niečo z toho. :D

      Odstrániť
  3. Captain Marvel za mě těžký průměr a film spíše beru jako seznámení s postavou kvůli Endgame, ale Endgame a Spider-Man fakt bomba. Alita také příjemné překvapení. Agenti Shield mě nijak nechytly, zatím mě bavila nejvíc předposlední série a těším se, až bude seriál ukončen. Hra o trůny, ten konec, hodně nečekaný a spokojneá nejsem, na druhou stranu musím uznat, že to nečekal asi nikdo a něco do sebe to má. Carnival Row jsem začala sledovat, tak uvidím :). Ze seriálů doporučuji Tell Me A Story.
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa začalo AoS baviť, keď sa vzdali tých epizódnych zápletiek a kontinuity s filmami... Odvtedy tam síce boli aj slabšie epky, ale ťahajú to pre mňa postavy. :D Každopádne sa tiež teším na ukončenie - hlavne, že bude plánované.
      Podľa mňa pri GoT mohli tvorcovia menej prekvapovať a viac sa povenovať uveriteľnému vývoju postáv.:/
      Vďaka za tip (a komentár), pozriem sa na to.:)

      Odstrániť