26/12/2022

Knižný súhrn: August - december 2022

Odkedy som pred rokmi začala písať knižné súhrny, nevynechala som ani mesiac (hoci ich spájam čoraz viac do jedného príspevku). Nemalo by vás teda prekvapovať, že som sa vám rozhodla porozprávať o najzaujímavejších tituloch, ktoré som prečítala od augusta.

Najprv by som však chcela spomenúť svoj podcast Náhodné knihomolenie. V tom od poslednej zmienky pribudli dve audiorecenzie (na knihy Čepeľ tajomstiev a Posledná šanca) - ide zároveň o posledné audiorecenzie vôbec, keďže som sa rozhodla svoju spoluprácu s Fandomom ukončiť. Ďalej sa mi podarilo nahrať dve epizódy. Prvá sa volá 10 veľmi špecifických knižných tipov a zrejme nepotrebuje ďalší komentár. Názov tej druhej znie Knižné naj za rok 2022 jednou vetou a o svoje koncoročné knižné názory som sa v nej podelila nielen ja, ale i Barbora. A… Je to posledná podcastová epizóda celkovo. Veľmi si vážim, čo ma táto krátka éra naučila, a som vďačná každému, kto si podcast niekedy vypočul, lenže naň viac nemám dostatok času ani energie, preto som sa s ním rozhodla definitívne rozlúčiť.

Tak a teraz poďme k tomu knižnému súhrnu…

How to Date a Superhero (And Not Die Trying) mi podľa názvu znelo ako zábavná superhrdinská romantika, ibaže v skutočnosti kniha ukrýva rozprávanie o dospievaní jedného dievčaťa so sci-fi prvkami. Na jednej strane ide o zaujímavé čítanie, no na strane druhej môže byť trochu nepríjemné, najmä ak dobre poznáte nekonečné zoznamy povinností a už ste si museli v živote stopnúť, koľko času máte na záchvat plaču. Z knihy totiž dýcha nervózna atmosféra a zo stránok priam presakuje hrdinkin stres.

Naopak The Very Secret Society of Irregular Witches ma priam zahrialo pri srdci. Ide o typické feel-good čítanie o čarodejníctve (v ktorom je mágia prezentovaná ako čosi pozitívne), o rodinách, ktoré si vyberáme, a o pomaly sa rozvíjajúcom vzťahu, v rámci ktorého hlavný pár konštruktívne rieši skutočné prekážky. Aby ste si čítanie užili, musíte prijať poriadnu poriadnu dávku idealizácie, no The Very Secret Society of Irregular Witches vám bezpochyby odporúčam ako príjemnú oddychovku, ktorá súčasne zakopne o niekoľko relevantných tém.

Podarilo sa mi tiež prečítať dva ďalšie čínske fantasy príbehy. Po Bandits som siahla vďaka seriálovému spracovaniu (Legend of Fei), a hoci by sa kniha rozhodne dala skrátiť a priala by som si trochu viac scén hlavnej dvojice (tentoraz hetero), čítanie neľutujem. Postavy som si rýchlo obľúbila a dej predlohy je navyše oveľa premyslenejší i zaujímavejší než seriálová verzia.

Prečítala som aj zvyšné časti The Scum Villain's Self-Saving System. Autorkina tvorba ma doteraz nadchýnala, takže som sa nechcela vzdať uprostred. Napriek potenciálu (fajn námet, zaujímavé postavy, chytľavý štýl písania) ma však toto dielo sklamalo, a to nielen menej prepracovaným dejom, ale najmä vyslovene toxickou, nepresvedčivou hlavnou dvojicou. Ak by ste chceli dať šancu čínskemu danmei, pustite sa radšej do Heaven Official's Blessing.

Keď už sme pri nepríjemných prekvapeniach, zmienim ešte YA contemporary Belittled Women. V tomto prípade sme takmer dostali fajn knihu inšpirovanú klasikou o svojráznej, nefunkčnej rodine a o vývoji hlavnej hrdinky… Lenže v skutočnosti autorka nepriniesla žiadne uspokojivé riešenia ani potrebnú hĺbku a Belittled Women napriek istým svetlým momentom ako celok nefunguje.

Aby sme nekončili pesimisticky, na záver pochválim titul, ktorý ma naopak prekvapil veľmi príjemne - Kadeti od Brandona Sandersona. Táto vesmírna YA sci-fi jazda si ma získala od prvej strany a postupne som jej čoraz viac prepadávala. Zbožňujem hlavnú hrdinku! Fandím istej možno-dvojici! Hovoriace vesmírne lode sú naj! Ale hlavne - tento príbeh je spracovaný tak inteligentne, že mi to berie dych. Zoberte si napríklad typickú záverečnú akciu. Tá je v Sandersonovom podaní nielen poriadne napínavá a posúva dej vpred, no zároveň počas nej nastávajú zásadné momenty pre vývoj charakterov postáv! Inými slovami, Kadetov vám srdečne odporúčam.

To je pre dnešný súhrn všetko, do konca roka však na blogu ešte čosi pribudne, preto neodchádzajte ďaleko!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára