27/12/2014

Eoin Colfer - Nesmelý zabijak (#1)

O tejto knihe by ste mali hneď na začiatku vedieť jednu dôležitú vec - naživo má oveľa krajšiu obálku ako na obrázku! A keď hovorím krajšiu, myslím tým absolútne úžasnú. Vážne, verte mi, bude sa vám páčiť. Ehm.

Príbeh sa začína v Londýne v roku 1898. Riley, učeň nájomného vraha a bývalého kúzelníka Garricka, má spáchať svoju prvú vraždu. Namiesto toho sa však spolu s obeťou prenesú do súčasnosti. Garrick je odhodlaný pochopiť "mágiu", ktorá práve pôsobila pred jeho očami a konečne ovládnuť Londýn!

Chevie má sedemnásť a je špeciálnou agentkou FBI, ktorú za trest poslali do Londýna strážiť akúsi kapsulu... Dlho je jediným nebezpečenstvom, čo jej hrozí, unudenie sa k smrti. Potom sa v kapsuli (ako vysvitne, je to vlastne časostroj) ocitne zúfalý Riley, presvedčený, že si poňho Garrick príde a všetko sa zmení.

Koncept cestovania v čase, o ktorom sa dozvedel niekto, kto ho chce zneužiť vo svoj prospech, nie je ničím nový. Autor však k tomuto jednoduchému, vďačnému základu pridal FBI a ochranu svedkov. V konečnom dôsledku sa mi teda pozadie príbehu pozdávalo, nehovoriac o tom, že bolo všetko dobre premyslené a vysvetlené.

Podobne na tom bola zápletka. Sama o sebe nebola komplikovaná či dychberúca, no veci sa niekoľkokrát slušne zamotali a v knihe je veľa akcie, pobehovania (v čase i po uliciach Londýna) a bojov. Pomedzi to stihli naši hrdinovia ešte odhaliť nejaké tie súvislosti a podrobnosti zo svojej minulosti. Aj koniec považujem za uspokojivý. Jedna etapa sa skončila a epilóg zároveň jasne naznačil, že Colfer svoje nápady zďaleka nevyčerpal a pokojné obdobie čoskoro pominie.

Bohužiaľ, napriek tomu, že sa toho dialo dosť, čítanie mi ubiehalo akosi pomaly a ťažko. Čakala som niečo na štýl Jazdcov časom, do ktorých som sa okamžite začítala a stránky sa obracali prakticky sami. V tomto prípade som sa do príbehu ponoriť nedokázala, na čom má zásluhu najmä štýl písania. Autor si dosť užíva opisy súčasného Londýna i Londýna v minulosti. Toto môže zapôsobiť dvoma spôsobmi. Buď si poriadne vychutnáte všetky detaily, ktoré si pozisťoval, a budete nasávať atmosféru mesta alebo si budete - ako ja - priať, aby sa už radšej venoval niečomu inému.

Hlavné postavy, Chevie a Riley, nie sú žiadni anjelici, čo som ocenila. Zaujal ma tiež výrazný kontrast medzi nimi, koniec koncov, storočie hore-dole urobí svoje. Spoločne sa postarali o humorné dialógy, celkovo sa mi ale zdali pomerne plochí a Chevie mi spočiatku svojimi drzými poznámkami trochu vadila. Čo sa týka hlavného záporáka Garricka, je to síce postava so zaujímavou minulosťou a prístupom, no tak celkom ma nepresvedčil.

Ako to už býva, Nesmelý zabijak niekomu sadne viac a niekomu menej. Ak máte chuť na cestovanie v čase, Londýn a chcete si oddýchnuť napríklad od YA a romantických zápletiek, skúste mu dať šancu. Pre mňa mala kniha slabšie miesta i tie, ktoré sa mi páčili, napokon jej teda dávam tri hviezdičky.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Obálka z slovart.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

10 komentárov:

  1. Eoin Colfer pro mě není žádná neznámá, neboť jednoduše miluji jeho sérii o Artemisovi. Nicméně o téhle knížce jsem nikdy neslyšela, a když tobě se moc nepozdávala, stejně si ji budu muset přečíst :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Artemisa som nečítala a neviem ich porovnať.:) Ale úplne ťa chápem, takže skús a aj budem držať palce, aby sa ti páčila.:)

      Odstrániť
  2. Musím se přiznat, že jsem o autorovi ani knize zatím neslyšela, což je škoda, protože to vypadá opravdu zajímavě. (Obálka se mi strašně zalíbila i na obrázku :D). Až někdy budu mít dlouhou chvíli, určitě to vyzkouším, takže děkuji za tip :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už mám lepší obrázok, ale aj tak - naživo je naživo.:D Každopádne nemáš za čo.:)

      Odstrániť
  3. Já cestování časem miluju:) asi nejvíc budu navždy zbožňovat Drahokamy, ale jinak sem s každou knížkou se strojem času. ^^ Nikdy jsem o té knížce neslyšela, ale věřím, že ta obálka musí stát za to:) miluju barevnost a takové ty matné efekty:3 <3
    Ale těším se, až se mi dostane do rukou:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Drahokamy sú perfektné.:) Tak už len kvôli tomu cestovaniu v čase by sa ti to mohlo páčiť.:D A obálka má navyše také megavystúpené písmená, nech už sa to nazýva akokoľvek.:D

      Odstrániť
  4. Pěkná recenze :) Tahle knížka vypadá opravdu slibně, hned se jdu kouknout, jestli vyšla i v čj, protože zatím jsem o ní neslyšela :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.:) Mám také tušenie, že asi nie.:D Ale tak nikdy nevieš, možno raz vyjde.:D

      Odstrániť
  5. Kdyby to vyšlo i v češtině, tak se na to asi i podívám, takhle uvidím podle toho, jak se mi naskytne příležitost. :) Z Artemise Fowla jsem sice četla jen ten první díl, ale poměrně se mi to líbilo, takže by asi mohlo i tohle. Nu, uvidíme. :)
    A věřím, že naživo ta kniha vypadá skvěle! :D To snad všechny knížky od Slovartu. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. O vydaní v češtine info nemám, ale tak, čo nie je môže byť.:D No možno áno.:) Sama čakám na niekoho, kto tie dve knihy bude môcť porovnať.:D
      To je fakt.:) Ale táto je špeciálna!:D

      Odstrániť