28/11/2015

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt - Temné tajomstvá (#1)

Ja a detektívky máme prakticky neexistujúci vzťah. Dokážem si vybaviť jedinú detektívku, ktorú som v poslednom období prečítala a nedá sa povedať, že by ma nadchla. Do Temných tajomstiev som sa teda púšťala bez akýchkoľvek očakávaní, len s malou nádejou, že si možno konečne nájdem v tomto žánri niečo pre seba... A podarilo sa.

Keď na policajnú stanicu vo Västerase zavolá matka 16-ročného chlapca a ohlási, že jej syn zmizol, nie je to dôvod na paniku - mohol predsa utiecť z domu. Potom však pátranie v močaristej oblasti prinesie nečakané výsledky. Roger Eriksson je mŕtvy a niekto mu vyrezal srdce.

Miestna polícia sa rozhodne využiť pomoc externého vyšetrovacieho tímu a prípad je čoraz komplikovanejší... V tom čase sa v meste ocitá aj Sebastian Bergman - psychológ a expert v svojej oblasti, ktorý sa po smrti dcéry a manželky vzdal policajnej práce a s ktorým vôbec nie je jednoduché vychádzať. Tentoraz je z nejakého dôvodu odhodlaný zapojiť sa do vyšetrovania, čo sa mu podarí, hoci nie všetci členovia tímu sú z jeho prítomnosti nadšení.

Postupne vysvitne, že všetky stopy vedú na jediné miesto a tým je Palmlövské gymnázium - na pohľad ideálna súkromná škola pre prominentné deti.

Táto kniha sa začína vetami "Nie je vrah. Opakoval si tie slová, zatiaľ čo dolu svahom vliekol mŕtve telo chlapca.", čo si okamžite získalo moju pozornosť. Navyše to nie je poslednýkrát, kedy môžeme trochu nahliadnuť do hlavy vinníka - tieto úryvky priebežne ozvláštňujú dej a ešte väčšmi stupňujú čitateľovu zvedavosť.

Veľmi rýchlo som si taktiež uvedomila, že mi vyhovuje štýl, akým autori píšu. V knihe sa totiž nedočkáte žiadnych zdĺhavých opisov, číta sa veľmi ľahko a rýchlo. Nenájdete v nej ani prehnané množstvo nechutností. Áno, odohrala sa vražda a s tým mŕtvoly a krv súvisia, no dej sa sústreďuje prevažne na samotné vyšetrovanie.

Veľmi ma bavilo sledovať postupné odhaľovanie, premýšľanie a teoretizovanie, skladanie jednotlivých kúskov skladačky... Prípad bol zamotaný, bola som tak akurát zmätená i zvedavá. Nechýbalo ani niekoľko naozaj prekvapivých zvratov a poriadny šok na záver.

Najsilnejšou stránkou Temných tajomstiev sú pre mňa rozhodne postavy. Spoločenská zložka je v tomto románe dosť rozvinutá. Máme možnosť zoznámiť sa s rozmanitými prepracovanými postavami, ktoré sa mi dostali pod kožu. Práve oni dodávali vyšetrovaniu šťavu svojimi skvelými interakciami, vhodne odľahčovali atmosféru humorom a zároveň dej obohacovali o ďalšie konflikty a otázky. U mňa jednoznačne vedie hlavný hrdina série, Sebastian Bergman. Sebastian je taký ten protivný a inteligentný podivín, ktorého by ste možno neznášali v realite, ale baví vás o ňom čítať... Minimálne mňa určite.

Netrúfam si odhadovať, ako by Temné tajomstvá pôsobili na ľudí, ktorí detektívky zbožňujú, ale rozhodne túto knihu odporúčam tým, ktorí ich bežne nečítajú a chcú skúsiť niečo nové. Jedná sa skutočne o premyslenú a výborne napísanú knihu. Mňa si získala dokonca natoľko, že jej dávam 4,5 hviezdičky.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na Bux.sk.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka z bux.sk

2 komentáre:

  1. Tak to já zase naopak detektivky miluju a ještě když se v nich vyskytují děti nebo teenageři, tak to jsem úplně ve svém živlu :)) Na knihu se chystám a po tvé recenzi se těším ještě víc! :)

    OdpovedaťOdstrániť