24/12/2016

Marja Holecyová - Korene hriechu

Marju Holecyovú si možno pamätáte ako autorku perfektnej fantasy série Mariotovi dediči. Ja som všetky diely čítala dvakrát a zbožňujem ich tak veľmi, že som si od Marje bola ochotná prečítať čokoľvek - vrátane historickej new adultky z prostredia Uhorska v šestnástom storočí.

"Často stačí zasiať len drobné semienko hriechu. Ak sa hlboko zakorení, zanecháva spúšť. Dokáže zničiť dlhoročné priateľstvo, zmeniť bratskú lásku na nenávisť a vtiahnuť aj ďalších do víru pokušení..."

Korene hriechu sledujú osudy dvoch priateliek. Baronesa Katarína si už ako malá vybrala slúžku Lorianu za priateľku. Loriana vďaka tomu napriek jej nízkemu pôvodu dostala vzdelanie a výchovu hodné dámy. To ju však stavia do neľahkej pozície, zrazu totiž nezapadá nikam.

Jedného dňa ich mesto prepadnú nebezpeční bratia Podmanickí so svojou bandou. Lorianu našťastie zachráni tajomný šarmantný rytier, do ktorého sa naivne zamiluje. Až po rokoch pochopí, že sa nechala oklamať, ale už je neskoro - Loriana sa svojho rytiera nedokáže vzdať.

Príbeh Kataríny a Loriany sa začína v dobe, keď boli ešte malými dievčatkami. To umožňuje čitateľom obe protagonistky dokonale spoznať, pochopiť ich pôvod, zázemie, dôvody a sledovať ich osobný vývoj i vývoj ich priateľstva od samého začiatku. Netrvá dlho a obe vyrastú na mladé ženy. V tomto bode Korene hriechu chvíľu pôsobia ako bežná new adultka - Loriana vkuse premýšľa nad svojím panenstvom, zamiluje sa (pričom vy prídete na rytierovu identitu oveľa skôr ako ona), nechýba sex... Ibaže autorka sa pritom nezastavila, a hoci má erotika aj pohľad na sex v danom období v príbehu svoje miesto, ponúka zároveň omnoho viac.

Dôležité nie sú len romantické vzťahy, ale tiež priateľstvo a rodina. Za hlavné postavy by som označila asi tri, možno štyri, no bez ohľadu na to, koľko priestoru sa dostalo vedľajším postavám, všetky boli skutočne prepracované. Zrejme si niektoré z nich neobľúbite a často s nimi nebudete súhlasiť, avšak jednoznačne pôsobia veľmi skutočne. Autorke sa v Koreňoch hriechu podarilo vytvoriť pohlcujúcu spleť zamotaných vzťahov, túžby a drámy.

Historické prostredie v tomto prípade neslúži len ako nevyužité pozadie, práve naopak. Marja šikovne vykreslila rozdiely medzi jednotlivými spoločenskými vrstvami, nešťastnú pozíciu Loriany, či celkový spôsob života a vnímanie v tej dobe.

Vydarené postavy, zaujímavé komplikované vzťahy a historické pozadie dokopy vytvára výnimočnú atmosféru, ktorá je jedným z najväčších plusov tejto knihy. Druhým najväčším plusom je autorkin chytľavý, ľahký štýl písania, vďaka ktorému som rozsiahly príbeh zhltla na pár posedení a nemohla som ho dostať z hlavy.

Faktom však ostáva, že majú Korene hriechu spočiatku až príliš pomalý rozbeh a miestami rozťahaný dej. Keby bola kniha menej pútavo napísaná, bol by to pre mňa dosť veľký problém. Našťastie ku koncu došlo i na akciu, niekoľko zvratov a nechýbalo napätie. Ďalšou výhradou - tentoraz vyslovene subjektívnou - je, že som sa nedokázala stotožniť s niektorými posolstvami a nesadla mi tá (miestami predramatizovaná) "hriešna" tematika.

Korene hriechu nie je jednoduché zaškatuľkovať a to sa mi páči. Nie sú len romantické, nie sú len pochmúrne, nie sú vyslovene akčné... Ide skrátka o trochu rozsiahlejší, vyvážený a najmä vydarený román, v ktorom má viacero skupín čitateľov šancu nájsť si "to svoje". Za mňa 4 hviezdičky.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk. Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Obálka z albatrosmedia.sk

2 komentáre:

  1. Aj by som si to prečítala, ale ako sa poznám, nedostanem sa k tomu :D :D

    OdpovedaťOdstrániť