13/10/2018

S knihami o knihách: Skvelé middle-grade fantasy

~ alebo knižné odporúčania trochu inak ~

Sedím na pohovke v mačacej kaviarni, jednou rukou hladkám strakatú mačku, druhou si bezmyšlienkovite zhŕňam biele chlpy z čiernych nohavíc - zase som sa obliekla ideálne. Začujem pohyb kľučky a napriamim sa, no je to len čašníčka s mojím obľúbeným mätovým čajom. Prejde ešte päť minút, kým vbehne do miestnosti moja spoločnosť a s hlasným klap sa zvalí do kresla oproti mne. Vzápätí sa mi začne bez dychu ospravedlňovať, že mešká a dodáva, že na mňa, žiaľ, nemá veľa času.

Snažím sa nedať najavo nervozitu - je to predsa ona, moja nová obľúbená kniha! - a ubezpečujem ju, že mi to neprekáža. Rýchlo začínam rozhovor: Zdravím a ešte raz ďakujem za tvoj čas. Mohla by si sa nám na úvod v krátkosti predstaviť?
Zdravím a ďakujem za pozvanie. Som prvý diel middle-grade fantasy knižky o prekliatom dievčati, ktoré má dni spočítané, no napokon pred smrťou unikne s pomocou výstredného ryšavca a dostane sa tak do neznámeho, trochu bláznivého sveta.

Trochu závistlivo sledujem, ako sa okolo mojej spoločnosti obšmietajú všetky tri mačky naraz. Keby si mala uviesť niekoľko slovných spojení, ktoré ťa najlepšie vystihujú, ktoré by to boli?
Hmm... Kliatby a tiene. Rodina a priateľstvo. Čudné skúšky. Klub výnimočných. Hovoriaca veľmačka. Multifunkčný dáždnik. Neopakovateľná atmosféra?

Oduševnene prikyvujem a pokračujem: Vieš vymyslieť tri dôvody, pre ktoré by si ťa ľudia mali prečítať?
Pre už spomínanú neopakovateľnú atmosféru, šibnuto-sympatické postavy a dobrú náladu, ktorú dokážem vyvolať. Pretože má hlavná hrdinka Morrigan iba jedenásť, no dokáže si získať aj srdcia starších čitateľov. A, samozrejme, kvôli tým chvíľam, kedy si myslíte, že presne viete, kam smerujem... Lenže potom obrátim typické klišé úplne naruby a prekvapím vás!

Odpijem si z čaju, len aby som trochu oddialila nevyhnutný koniec nášho krátkeho stretnutia. Nepochybujem, že sa postupne dostávaš v rôznych podobách aj na internet... Podelíš sa s nami o niečo, čo by mohlo nalákať vizuálne naladených čitateľov?
Napríklad o moje obálky? Okej, asi nie... Tak si pozrite tento príspevok z tumblru:
http://susiephone.tumblr.com/post/173939911033/nevermoor-the-trials-of-morrigan-crow-by-jessica
Vymieňame si ďalšie poďakovania a potom už moja spoločníčka svižne beží ďalej - bezpochyby za novým čarovným dobrodružstvom. Ja ostávam sedieť, popíjam svoj čaj a znova si užívam mačaciu pozornosť.

Ako ste si možno domysleli, obeťou dnešného rozhovoru sa stala kniha Ničnever - Pozoruhodné skúšky Morrigan Crowovej (tiež známe ako Nevermoor alebo Nikdyuš) od Jessicy Townsend. Kniha vychádza v slovenskom preklade vo vydavateľstve Ikar v priebehu tohto mesiaca a ešte o nej budete na blogu počuť. Už teraz vám ju však srdečne odporúčam. Viac sa o nej dozviete napríklad na bux.sk alebo na goodreads.

z bux.sk

Keď už hovorím o super middle-grade fantasy, na záver pridám ešte ďalšie odporúčania na sériu Percy Jackson a jej spin-off Bohovia Olympu (lebo Rick Riordan proste vie a ja zase viem, že ste ich už zrejme čítali, ale ak nie, mali by ste) alebo na knihu Hollow Earth od Johna & Carole Barrowman. Z nefantasy middle-grade si ma zase získala Šťastná sedmička...

...a teraz vy - ktoré sú vaše obľúbené middle-grade knihy? Čítali ste Ničnever/chystáte sa?

4 komentáre:

  1. Rozkošný rozhovor :D ♥
    Middle-grade knihy akosi nečítam, už to nie je pre mňa :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :D No, keby si chcela začať, moje tipy poznáš. :D

      Odstrániť
  2. Ja som ti tu zabudla pridať komentár! Som hrozná čitateľka, uvedomujem si, sypem si popol na hlavu. Ale! Tento článok bol úplne dokonalý, taký zábavný a originálny a nápaditý. Midle-grade fantasy čítam málokedy, nakoľko sa na tie knihy cítim skrátka už príliš stará, ale je pravda, že po tejto knihe som už niekoľkokrát pokukovala. Tak možno urobím výnimku - navyše je tam tá mačka, že. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uíííí, ďakujemďakujem, si zlatá. :) Ja práveže tiež nečítam veľa middle grade, ale toto sa oplatilo. Takže áno, myslí na mačku a do toho. :D

      Odstrániť