13/01/2019

Ako na čitateľskú krízu

Poznáte ten pocit, keď otvárate jednu knihu za druhou a snažíte sa začítať, ale žiadna vás neláka? Keď ste už pár dní nečítali a vaše knihy na vás obviňujúco zazerajú? Myslím, že v živote každého knihomoľa nastane obdobie, kedy sa mu nechce čítať. A niekedy tá potvorská čitateľská kríza nie a nie zmiznúť! Dnes sa preto zameriam na tipy, ktoré fungujú u mňa, a nebude chýbať ani kopa odporúčaní na trochu netypické čítanie.

Zmeňte žáner

Začneme optimisticky. Možno to s vašou krízou nie je také zlé. Možno máte len plné zuby výnimočných hrdiniek, zachraňujúcich svet jeden milostný trojuholník po druhom. (To bol pokus o vtip, všetci vieme, že YA je super.) Nech je váš obľúbený žáner akýkoľvek, raz za čas je fajn skúsiť pre zmenu niečo nové. Čitateľská kríza je ideálna príležitosť.

Mne sa niekoľko "žánrových výletov" oplatilo. Napríklad dospelácke sci-fi Marťan. Mark Watney je najvtipnejší astronaut a nielen na Marse. Alebo čo tak historická fikcia? Vysnívaná krajina je príbeh z obdobia osídľovania Nového Zélandu, ktorý možno nezaujme na prvý pohľad, ale spája v sebe skvelé rozmanité postavy, príjemný štýl písania a výbornú dobovú atmosféru. Alternatívne ešte odporúčam súčasný spoločenský román Muž menom Ove. Jeho autor, Fredrick Backman, je Pán spisovateľ a napísal vskutku úchvatný trpko-sladký príbeh s potenciálom získať si srdce nejedného čitateľa - bez ohľadu na obľúbený žáner. Za skúšku by možno stáli aj komiksy či grafické romány, napríklad Nimona.


Stará overená klasika

Rozhodne nie klasika v zmysle knihy z minulých storočí uznávané vašou učiteľkou literatúry. Jedine, že by boli vašou srdcovou záležitosťou. Jedným z potenciálnych riešení čitateľskej krízy je totiž siahnuť po knihe, ktorú ste už čítali a zbožňujete ju. Vrátiť sa do obľúbeného sveta k známym postavám je predsa vždy fajn... Alebo skoro vždy... Radšej si dajte pozor na knihy, ktoré ste čítali už veľmi dávno. Hrozí pri nich nebezpečenstvo, že budete sklamaní (ako ja pri druhom čítaní Zavrhnutého).

Vykašlite sa na beletriu

Možno si neviete predstaviť čítať žiaden príbeh. Tak to využite a prečítajte si niečo iné! Ja som si takto napríklad preštudovala Návod na prežitie pre ženu od Bukovského. Prípadne sa skúste trochu inšpirovať do života. Za seba odporúčam knihu Otrok, ktorá zafungovala aj na takého skeptika voči motivačnej literatúre, ako som ja. Nie? A čo tak vtipné knižky, v ktorých je málo textu a veľa úžasných obrázkov? Milovníkom zvierat jednoznačne odporúčam Ilustrovaný atlas neuveriteľných faktov o zvieratách, milovníkom mačiek Som mačička Pusheen a všetkým ostatným tvorbu Sarah Andersen.



Nečítajte

Žiadna rada, ktorú vy alebo ostatní dokážete vymyslieť, nefunguje a vám sa vááážne nechce čítať? Nečítajte. Pozrite si ten seriál, ktorý už dlho odkladáte alebo sa venujte iným záujmom. Je dôležité nezabúdať, že čítanie nie je (nemalo by byť?) súťaž ani závod a vo väčšine prípadov ani povinnosť.

"Lenže, Neliss, ja mám na krku recenzáky." Krátku pauzu si určite môžete dovoliť. Doprajte si niekoľko dní bez kníh a bez výčitiek a potom sa systematicky prepracujte všetkými knižnými povinnosťami, ktoré vám horia za zadkom. Určite to s trochou sebazaprenia zvládnete a vaša pauza môže pokračovať. Základom je, samozrejme, nenaberať si počas krízy ďalšie recenzáky.

"Lenže, Neliss, ja o knihách blogujem." Hej a verím, že ste ich pred krízou stihli prečítať toľko, že o knihách, čítaní a kadečom inom dokážete písať mesiace bez toho, aby vám došli nápady.

Chcem tým všetkým povedať, že je v poriadku čítať svojím tempom a niekedy nečítať. Čo sa týka obavy, či tá kríza vôbec zmizne, verím, že u pravých knihomoľov sa chuť čítať skôr či neskôr objaví. A ak nie? Aj to bude v poriadku. Všetko okrem trápenia sa je v poriadku. Tak sa dohodnime, že si ho nebudeme zbytočne pridávať v podobe nepríjemných pocitov z (ne)čítania!

obálky z goodreads.com & bux.sk

8 komentárov:

  1. Mi vidíš do hlavy, a to ťa inšpirovalo k napísaniu článku? :D Rok sa ešte len začal, ale ja už cítim, že to tento rok zase bude na čitateľskú krízu, pretože ma nič nelákala čítať, a hoci som pár kníh otvorila, všetky som zatvorila a radšej hľadím do blba :D Ale možno by som mohla skúsiť práve tú Ninonu a uvidíme, kam to povedie :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasné, sme prepojené na nejakej podvedomej úrovni. :D Skús a keď nie, pamätaj na posledný bod a žiadne blbé pocity. :)

      Odstrániť
    2. Som príliš lenivá, aby som si niečo vyčítala :D To je príliš namáhavá aktivita :D

      Odstrániť
    3. Potom je všetko v poriadku. :D

      Odstrániť
  2. Skvělé tipy :) Čtenářskou krizi jsem zatím neměla, ale občas mě nebaví číst několik knih stejného žánru po sobě. Takže střídám žánry a když nemám chuť na nic nového, vracím se k osvědčeným knížkám :) Třeba Pán prstenů, Harry a Eragon mě asi nikdy nepřestanou bavit :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to dobre ty, ja už také menšie áno. :D Fajn stratégia! HP je srdcovka, musím si dať ďalší re-reading.:)

      Odstrániť
  3. Mě čtecí krizi vyvolala knížka Sníh nebo popel. Ta mě úplně zabila a jediné co mi pomohlo byl právě první bod. Přečetla jsem si nefantasy knihu a bylo po krizi. Jinak souhlasím s Aires - HP zachrání všechno :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Uff, na tú sa ešte len chystám, čo ťa na nej tak dorazilo? Ale hlavne, že si krízu prekonala - zmena žánru viac urobiť zázraky. :) Ánoo, HP je HP. :)

      Odstrániť