28/12/2019

Minirecenzie: Zn. 3x YA fantasy - jeseň 2019

Dnes tu mám pre vás tri prvé diely YA fantasy sérií, ktoré vyšli túto jeseň. Čaká vás jedno varovanie a dve odporúčania, knihy som zoradila od najhoršej po najlepšiu. Pripravte sa na nevydarený pokus o upírsky comeback, duchov i čarodejnice.

Renée Ahdieh: The Beautiful (#1)

Celine musí narýchlo opustiť Paríž a v New Orleans na ňu čaká nový začiatok. Predsavzatie správať sa ako slušná členka spoločnosti jej však dlho nevydrží, lebo Celine je proste iná, nekonvenčná a odvážna a drzá a... chýba jej pud sebazáchovy. Čoskoro si ju vytipuje sériový vrah, ale všetka dráma slúži aj tak hlavne na to, aby ju mohol zachraňovať Sexi Hrdina, Bastien. Ten je síce tínedžer a dokonca človek, no za to s dokonalou pleťou, črtami, postavou a takým vyžarovaním, že sa mu radšej všetci pracú z cesty. A keby ste na prvýkrát nepochopili, aký je skrz-naskrz hriešne krásny a nebezpečný a skazený, bez obáv, Celine vám to rada pripomenie.

Ak sa autorka snažila napísať nadprirodzenú romantiku plnú klišé s temnejšou atmosférou a troškou krvi popri bozkoch dvoch dokonalých, čerstvo zamilovaných tínedžerov... Uspela. Cítila som sa ako v časoch dávnych YA na spôsob Twilightu a Nočného tieňa – no tentoraz je príbeh navyše zľahka okorenený o rasové problémy a o homosexuálnu postavu, takže vieme, že je z roku 2019. Ak sa však autorka usilovala vytvoriť komplexné dielo s napätou atmosférou, záhadami a k tomu romantikou... Tak to nedopadlo najlepšie.

Ale aby som nebola nespravodlivá – keď si človek zvykne na autorkine prestrelené opisy, stránky plynú ľahko a pozdávala sa mi atmosféra New Orleans plného nemŕtvych. Nemôžem poprieť ani chémiu medzi Celine a Bastienom. Kniha určite mnohým sadne ako guilty pleasure alebo oddychové čítanie, ibaže ja medzi nich nepatrím. 2,5*.

Charlotte Nicole Davis: The Good Luck Girls (#1)

Clementine ako malú predali do bordelu, kde najprv drela ako slúžka a teraz, keď už má konečne šestnásť, sa dostáva k hlavnej náplni práce. Lenže hneď prvú noc v sebaobrane zabije svojho zákazníka a ocitá sa na úteku s neohrozenou sestrou Aster, kamarátkami Tansy a Mallow a protivnou Violet, ktorú museli nedobrovoľne zobrať do partie. Ich úlohou je v prvom rade nenechať sa chytiť (políciou či krutými mágmi) ani zabiť (zlomyseľnými duchmi, čo sú všade naokolo). Okrem toho musia vyhľadať legendárnu Lady Ghost, lebo jedine ona ich dokáže zbaviť magického tetovania, ktoré ich označuje ako majetok daného bordelu.

Dianie sledujeme prostredníctvom Aster – typickej nedôverčivej drsnáčky s kopou traumatických zážitkov. Najviac ma bavilo jej postupne vznikajúce priateľstvo s Violet, ktorá je druhou naozaj rozvinutou postavou a jednoznačne tou najzaujímavejšou. Ostatní sú tu skôr do počtu. Na svoje si neprídu milovníci psychologicky prepracovaných postáv ani nadšenci romantiky... Čo teda The Good Luck Girls ponúka? Nuž, dobrodružstvo a girl power. Dej je akčný od začiatku až do konca, nechýbajú kadejaké zvraty, šialené cválanie na koňoch, boje so zákernými duchmi či prekvapenia. Kniha navyše nie je príliš dlhá, ľahko sa číta a užila som si nezvyčajnú westernovú atmosféru, ktorá sa v YA len tak nevidí. To síce nestačí na to, aby som knihu považovala za obzvlášť výnimočné, návykové alebo aspoň zapamätateľné čítanie, no vyslúžilo jej to odo mňa 4*.

Shelby Mahurin: Serpent & Dove (#1)

Táto kniha sa odohráva v magickom fantasy svete, kde si jedno kráľovstvo podrobilo druhé a špeciálny rád cirkevných bojovníkov teraz loví pôvodné obyvateľstvo – čarodejnice. Hlavná hrdinka Lou je čarodejnica na úteku pred inými čarodejnicami a nejakým nedopatrením sa jej podarí skončiť v manželskom zväzku s lovcom Reidom, ktorý sa o nej nikdy nesmie dozvedieť pravdu, lebo by ju upálil. Proste katastrofa. Či?

Veľká časť čitateľského zážitku stojí na práve Lou a Reidovi, ktorí sa striedajú ako rozprávači. A funguje to. Nie sú dokonalí. Nie sú kompatibilní. Majú naozajstný dôvod na nezhody a prekážky v ich vzťahu nie sú iba vymyslené. Zároveň majú super chémiu a postupne, veľmi uveriteľne si k sebe nachádzajú cestu – je sa nad čím roztápať i pobaviť. K nim sa pridávajú vedľajšie postavy, ktoré nie sú len do počtu, a veľmi zaujímavý konflikt cirkev verzus čarodejnice, ktorý prekvapivo vôbec nie je čierno-biely. Okrem toho sa na pozadí črtá väčšia zápletka, odhaľujú sa rôzne tajomstvá a všetko vyvrcholí v napínavej záverečnej tretine – až mám chuť knihe odpustiť tých niekoľko predvídateľných či príhodných momentov.

Serpent & Dove nie je obzvlášť výnimočné ani dokonalé čítanie. Stavia však na osvedčených, obľúbených ingredienciách a spája ich natoľko inteligentne a chytľavo, že čitateľom ponúkne vydarený romantický YA fantasy príbeh s dostatkom deja a naozaj fungujúcou zápletkou. 4*.