01/05/2020

Knihy nášho života (s Michelle)

logo (c) Michelle
Asi každý knihomoľ by mohol začať vymenovávať svoje obľúbené príbehy... A skončil by o rok. Ktoré z nich však naozaj ovplyvnili váš život? Možno vás priviedli k čítaniu alebo vám pomohli objaviť nový žáner. Možno ste sa prostredníctvom nich zoznámili s novými ľuďmi, prípadne ste v nich narazili na postavu, ktorá je pre vás dôležitá. A možno ste ich čítali už miliónkrát, no stále ich rovnako zbožňujete.

Práve o takýchto výnimočných knihách je dnešný článok. Keďže ide o hádam ešte subjektívnejšiu tému ako zvyčajne, opäť som nahovorila Michelle (zdravím!), aby sa ku mne pridala. Každá vám teda predstaví vlastný výber kníh, ktorý bude tá druhá priebežne komentovať.

Neliss a knihy jej života

Neexistuje konkrétna kniha, ktorá by ma priviedla k čítaniu, pretože som ho milovala odmala. Už na základke som prepadla fantasy klasikám ako Narnia, Pán prsteňov či Temné hmoty a nevyhla sa mi ani poriadna Harry Potter éra. Tieto série majú v mojom knihomoľskom srdci svoje miesto, no s výnimkou HP som ich čítala len raz a o HP toho bolo povedané dosť. Na tento zoznam som preto vybrala iné knihy. Och a vynechám aj Twilight – táto kniha ma síce zoznámila s YA paranormal romantikou a vôbec s young adult, za čo som vďačná, ale inak k nej nemám veľmi čo povedať.

Rainbow Rowell – Fangirl (GR)

Fangirl som si zamilovala na prvé prečítanie, pretože je to dobre napísaný príbeh o introvertke plný fandomu. Neublížila ani roztomilá romantická linka, priestor pre rodinu a priateľstvo či ukážka z fiktívnej fantasy série. Lenže skutočne som túto knihu ocenila až pri treťom re-readingu. Práve som skončila prvý semester na výške a nadchlo ma, že niekto napísal príbeh, kde vysoká škola neslúži ako kulisa a v ktorom hlavná postava nemiluje vysokoškolský život. Cath totiž nie je party girl, nenadchne ju miniatúrna internátna izba, stresuje ju nová spolubývajúca, jedáleň považuje za nebezpečné miesto a spočiatku prežíva na proteínových tyčinkách. Cath je v tomto skrátka ja, a preto na túto knihu nedám dopustiť.

Michelle reaguje: Fangirl som výnimočne čítala. Je pravdou, že všetky tieto detaily, ktoré Neliss vymenovala, mi na knihe – ako introvertovi, ktorý sa na vysokej večne schovával v izbe a odmietal každú ponuku „ísť von“ – celkom ulahodili. Aspoň niečo. Nedokázala som sa však stotožniť s otravným vzťahom hlavnej hrdinky k fanfiction a k písaniu a to ma obrátilo proti tejto knihe. Na tomto Cath právom stratí mnohé sympatie, no ja som jej odpustila. V každom prípade stopercentne rozumiem, prečo ju Neliss tak zbožňuje. Ešteže tak! A predstav si, že to nie je iba preto, lebo sa nad ňou rozplývaš pri každej možnej príležitosti!

Francesca Zappia – Eliza and Her Monsters (GR)

Aj táto kniha je plná introvertských ťažkostí, fandomu a lásky k príbehom – zjavne mám typ. O Elize som už toho nahovorila dosť, takže len podotknem, že si najviac cením práve Elizu samotnú – fakt, že má komplikovanú povahu, je pre ňu ťažké vyjsť zo svojej komfortnej zóny, neustále bojuje s neistotou i duševnými problémami... Nie som úplne ako ona, ale zároveň som ju ako nie-práve-spoločenská introvertka a perfekcionistka v mnohých veciach dokázala pochopiť. Považujem ju za svoju fiktívnu spriaznenú dušu.

Michelle reaguje: Túto knihu mám už dlho na radare práve kvôli Neliss, hoci jej popularita na mňa začína mať odrádzajúci efekt, heh. No raz sa k nej dostanem! (Napríklad… toto leto? Rátam s ňou do svojej čitateľskej výzvy, takže snáď?) Občas mám dojem, že aj keď sa v tomto type kníh nachádza veľa hrdiniek, s ktorými by som mohla mať niečo spoločné, príliš ich nevyhľadávam. Ver mi, rýchlo by ti došli. Radšej čítam o hrdinkách, akými by som chcela byť – a autorky o nich zjavne radšej píšu. Alebo sme fakt divné. Možno je to tým, že keď už so sebou musím žiť, nechcem o sebe aj čítať?

Suzanne Collins – The Hunger Games (GR)

Keď som mala trinásť, objavila som v knižnici v detskom oddelení Hry o život. Bolo to predtým, než sa zo série stal fenomén a tiež predtým, ako som poznala slovo dystópia. HG ma teda zoznámili s novým žánrom, ale najmä mi absolútne vzali dych a v jednotke som prvýkrát oplakala smrť postavy (bola som drsná trinástka – dnes ma už rozreve všetko). Sériu si dodnes cením pre tieto prvenstvá, ako aj pre jej znepokojivo trefný obsah, ktorý nám ponúka relevantný spoločenský komentár.

Michelle reaguje: Ja som mala skoro dvadsať, keď som si prečítala prvý diel HG (asi tri roky po vydaní, aby ste si nemysleli, že je medzi nami až taký vekový rozdiel), čo sa určite podpísalo na tom, že som ho emocionálne tak veľmi neprežívala. Z objektívneho hľadiska však môžem povedať, že prvý diel bol ohromný (len tie ďalšie trošku pokrivkávali, hoci so záverom nemám zďaleka taký problém ako iní). Ja vám svoje objektívnejšie stanovisko možno raz poskytnem po re-readingu… Teraz si ma zneistila. Keď zmeníš názor, budem vyzerať ako blbec bez vkusu. Neboj, určite ho výrazne nezmením!

Kristin Cashore – The Graceling Realm (GR)

Výnimočná, Ohnivá a Iskrivá – nestáva sa mi často, že by som x-krát čítala svoje obľúbené scény alebo že by som si dávala re-reading hrubých kníh, no pred niekoľkými rokmi u mňa táto fantasy séria spustila úplný ošiaľ. Dostala ma svetom, zvratmi i štýlom písania a predovšetkým postavami a ich vzťahmi. Najviac si dodnes cením Katsu z Výnimočnej ako prvú (minimálne jednu z prvých) „drsnú, nezávislú YA hrdinku“ – ibaže takým správnym spôsobom.

Michelle reaguje: Z tejto série som prečítala len prvý diel, (ne)prekvapivo na podnet Neliss. Jeden z mojich životných úspechov! Nestala sa z toho moja srdcovka (ten unáhlený koniec knihe dodnes neviem odpustiť), ale určite je to jedna z lepších a originálnejších sérií a stále mám na zozname pokračovania, ku ktorým sa hádam jedného dňa ako babička na dôchodku dostanem. *fingers crossed* *fingers crossed, aby som sa dožila dôchodku*


Michelle a knihy jej života

Keď za mnou Neliss prišla s touto témou, najprv som mala menší skrat. Vôbec som si nevedela vybaviť knihy, ktoré by vplývali na môj život bez toho, aby šlo iba o moje obľúbené knihy. Áno, bol tu Harry Potter, ktorý ma ako jediný dokázal v úplnom detstve prinútiť čítať, lebo inak pre mňa boli knihy fujky. Alebo Twilight, ktorému vďačím za to, že som sa stala aktívnym čitateľom, ale posledný diel ma obrátil proti tejto sérii, takže na ňu nebudem plytvať riadkami. Napokon som s pomocou Goodreads vydolovala štyri diela, ktoré mali vplyv na môj čitateľský život a ktoré sú dodnes v mojom srdci (aj HP je v mojom srdci, lenže ako povedala Neliss, o tom sa vždy hovorí všade, tak si môže dať aspoň raz pauzu).

Roger Zelazny – Kroniky Amberu (GR)

Mala som asi trinásť/štrnásť, keď mi sestra podstrčila prvý diel tejto high fantasy série v zúfalej snahe urobiť zo mňa čitateľa. Dovtedy som nečítala nič okrem HP a kníh z povinného čítania. Kroniky Amberu si ma získali originalitou, postavami (asi som práve prišla na to, kde pramenia komplikované rodinné vzťahy v mojom príbehu), svetom, jazykom, humorom… všetkým! Trvalo mi pár rokov, kým som prečítala tých desať kníh (hoci ich rozsah je od 180 do 250 strán v českom preklade), ale dodnes ich obdivujem ako čitateľka aj ako autorka.

Neliss reaguje: Z tejto série som prečítala jednotku a vďačím za to Michelle (začínam v tom vidieť vzor) – veľmi strategicky mi ju raz strčila do ruky a nechala ma prečítať IBA prvú kapitolu! Šlo o prekvapivo stručné, zaujímavé fantasy so skvelými postavami, no napriek štvorhviezdičkovému hodnoteniu jednotky ma akosi nič nemotivovalo do čítania pokračovaní – možno preto, že som už mala toho načítaného dosť. A pretože ide o desaťdielnu sériu? To určite tiež. Ja inak považujem za najväčší úspech to, že si po mne nehodila tú knihu naspäť a nemusela som sa ísť vyplakať do kúta.

Jiří Kulhánek – Noční klub (GR)

V sedemnástich sa u mňa aktívne rozvíjala knižná upírska mánia a sestra mi odporučila dilógiu Noční klub, do ktorej som sa zamilovala už po pár stranách. Myslím, že to bola prvá kniha, pre ktorú som obetovala spánok. S druhou časťou som sa zas nedokázala rozlúčiť, takže aj keď som ju dočítala, predstierala som, že nie, aby som ju mohla sestre ukradnúť z Prahy na Slovensko. Kulhánkovi ako čitateľ vďačím za to, že ma priviedol k českej fantastike. Cynický čierny humor českých autorov, drsné výjavy a ich šialené príbehy dnes patria medzi moje najobľúbenejšie.

Neliss reaguje: Noční klub mám prečítaný, opäť vďaka Chelliným odporúčaniam – vidíte, aká som skvelá knihomoľská kamarátka? Tiež máte dojem, že sa tým snažila niečo naznačiť? České fantasy ako ho Michelle opísala síce nie je úplne môj štýl, ale tieto knihy som si aj tak nesmierne užila, či už vďaka nečakaným zvratom, svojským hrdinom alebo jedinečnému zmyslu pre humor. Noční klub je ešte taký slabý odvar toho, čo môžete nájsť vo zvyšku českej fantasy – to je len pre tie fajne zvrátené mysle!

Richelle Mead – Vampýrská akademie (GR)

S výnimkou Twilightu bola Vampýrská akademie jedinou YA sériou, ktorá ma dostala do stavu aktívneho fangirlovania – vytvárala som k nej fanarty ako na bežiacom páse a dokonca som mala fanúšikovský web (ktorý stále nájdete na nete, akurát na ňom pár rokov nič nepribudlo). Na rozdiel od Twilightu však moja láska k VA pretrvala – dokonca i po re-readingu, v ktorom som zistila, že Rose bola dosť neznesiteľná. Richelle Mead je dodnes jednou z autoriek, ktoré obdivujem – za jej prácu s postavami, so vzťahmi medzi nimi i za nápaditosť v jej príbehoch. Možno nie všetko, čo napíše, je zlato, no aj tak je úžasná.

Neliss reaguje: Ach, VA! V tomto prípade úplne súhlasím – fanúšikovský web som síce nemala a k re-readingu som sa zatiaľ nedostala (ja som re-readovala len prvý diel, eh), ale svojho času som bola knihami značne posadnutá a doteraz na ne s nadšením spomínam, najmä vďaka skvelým postavám.

Kody Keplinger – The DUFF (GR)

The DUFF sa na tomto zozname ocitlo z jednoduchého dôvodu – bola to prvá contemporary kniha, ktorú som prečítala, takže jej vďačím za to, že sa zo mňa stal lenivec a že som postupom času začala čítať viac romantických príbehov než tých fantastických. The DUFF zrejme nikdy nezmizne z môjho zoznamu najobľúbenejších kníh a vždy si budem pamätať ten nával emócií, ktoré vtískala do môjho teen srdca, keď som ju o piatej ráno s krvavými očami dočítavala.

Neliss reaguje: Moja prvá contemporary to nebola a navyše nesúhlasím s prístupom a rozhodnutiami hlavných postáv… Zrejme preto u mňa nejde o knihu môjho života. Nevravím, že tí dvaja sú moje životné idoly, ale užila som si ich zvrátený vzťah a tešila som sa z toho, ako sa v závere poučili z chýb a pritom nemuseli obrátiť svoj charakter o sto osemdesiat stupňov. Michellin výber však chápem, keďže ide o veľmi chytľavo napísaný, vtipný príbeh s drobným posolstvom. Ako si to vravela? Ešteže tak!

***

Na záver ako vždy ďakujem Michelle (a Michelle ďakuje tebe za pozvanie) i všetkým, čo si náš článok prečítali. Budeme radi, keď nám v komentároch prezradíte, ktoré sú knihy vášho života, prípadne sa vyjadríte k nášmu výberu.

Neliss & Michelle
obálky z goodreads.com

6 komentárov:

  1. Mnoho skvelých titulov, HG a VA figurujú aj na mojom top zozname, rovnako tak knihy do Kristin Cashore najmä jednotka a dvojka, trojka mi až tak nesadla :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že sme sa celkom zhodli.:) Inak áno, trojka bola aj pre mňa slabšia.:D

      Odstrániť
  2. Fanúšičku (Fangirl) som čítala po anglicky a asi pred rokom a pol (nie som si istá, to je smutné, zas toľko kníh som neprečítala, že by som si to nemala pamätať) a síce sa mi to páčilo, ale nie až tak veľmi. Viem, že ma strašne, aleže strašne, nudili tie pasáže zo Simona. Bolo ich tam milión a najradšej by som ich preskočila.
    Eliza. Ach, Eliza. MOja najobľúbenejšia contemporary všetkých čias. Mám v nej milión poznámok, lepiacich papierikov (moja mama sa na mňa dosť divne pozerala, keď tú knihu videla) a patrí jej moje srdce. Len pred dvoma týždňami som ju zas rereadingovala a bolo to ešte lepšie ako na prvýkrát.
    Hry o život som prvýkrát čítala a nemala som ani desať rokov. Keď sa na to spätne pozerám, mne to nepríde nejak zvláštne ani divné, ale keď si predstavím moju sesterniuc, že by mala o dva roky prečítať Hry o život, chcem ju pred tým ochrániť. Hry o život boli veľmi dlho mojou obľúbenou knihou a teraz som si dala rereading prvého dielu (tento mesiac chcem druhý diel) a musím povedať, že Katniss ma dosť štve. Som však zvedavá na moje pocity z celej série teraz.
    Z ostatných kníh som čítala už iba Upírsku akadémiu. Tuším, že v lete 2018 a mala som ju veľmi rada. Najviac ma však trápi to, že sa tie knihy nedajú v kníhkupectvách už zohnať, takže nemám ani jednu na poličke :( Nehovoriac o Bloodlines, ktoré si tak chcem prečítač, lenže to má ŠESŤ dielov a tiež to nie je nikde.
    Od Richelle som čítala ešte prvú časť Diamantového dvora, ktorá sa mi skutočne páčila (ale to môže byť tým, že som to čítala skoro hneď ako to vyšlo a v tom čase bola moja latka dosť nízko) a na jeseň som si kúpila aj druhý diel, ale nedokázala som sa cez to prehrýzť.
    Medzi moje knihy určite patrí HP, Hry o život, Divergencia, Selekcia, Škola dobra a zla, Temné hmoty, Padlí anjeli a neskôr aj Twilight.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wau, ďakujem(e) pekne za komentár!:)

      Hej, ako to tak sledujem, pasáže o Simonovi ľudia buď milujú, alebo neznášajú - ja som sa očividne zaradila do prvej skupiny, ale rozumiem, čo ľuďom vadí. Ale som rada, že niekto tiež miluje Elizu.<3 A súhlasím, že na druhé čítanie bola ešte lepšia.:3

      Heh, tak s tými HG si ma prekonala.:D Katniss je svojská hrdinka, ja si pamätám, že som ju zbožňovala, lebo to nebola taká tá klasická milá, zamilovaná hrdinka, ale ktovie, ako by som ju vnímala teraz.:D Pekný zvyšok re-readingu prajem!

      Ach, to ma mrzí, že sa ti VA nedarí zohnať. Ja som inak čítala aj Bloodlines musím povedať a bola som neskutočne sklamaná, tá séria bola diel od dielu slabšia a na VA to nemalo ani zďaleka.:( Čo sa týka Diamantového dvora, tam ma nebavila už ani jednotka, takže tvoj problém s dvojkou chápem.:D

      Jej, Divergencia! Pri tej ma celkom nenadchli pokračovania, ale jednotku milujem.:D Inak som z tvojho zoznamu nečítala akurát Selekciu a z Padlých anjelov (ak myslíš to od Lauren Kate) mám prečítanú len jednotku, ale nesadla mi - za to tú obálku žeriem dodnes.:D

      Odstrániť
  3. Jo, Hunger Games, to bylo něco, když jsem na ně narazila. :D Poprvé jsem se setkala s tímto žánrem a zjsitila jsem, že se mi šíleně líbí. :D A ve trojce mi ke konci uteklo pár slz. Prostě to byla rána pod pás.
    Pro mne je dost důležitá Americká tragédie, díky které jsem zjistila, že ne všechny klasiky jsou tak hrozné, jak jsem si myslela. A díky tomu patří hned k mým nejoblbíenějším knihám.
    Co tak přemýšlím, tak do fantasy mě uvrtala Bartimaeova trilogie a pak jsem si to ještě více potvrdila sérií Moirou a Gallicou. A jelikož jsem nedávno je chtěla znovu přečíst a zjistila, že knihovna je nemá, tak jsem si je stihla sehnat na internetu. Ale trochu mne štve, že mi chybí 2. díl. Takže snad ho brzy objevím někde v bazarech. :D
    Asi jsem se trošku rozjela, ale když se jedná o srdcovky, tak jaksi nedokážu psát krátké komentáře. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme pekne za komentár - a dĺžka rozhodne nevadí!:D
      V HG sa stalo toľko vecí, z ktorých mi je doteraz smutno, že sa ti vôbec nečudujem.
      Americkú tragédiu som práve nečítala, ale máš pravdu, nie všetka klasika je hrozná... len väčšina (pre mňa).:D
      Ach, Bartimeaus! Na toho som úplne zabudla, shame on me. Tie knihy som kedysi objavila v knižnici a zamilovala si ich.<3 Teším sa, že ich ešte niekto pozná! Zvyšné série mi nič nehovoria, ups.

      Odstrániť