25/07/2022

ROZHOVOR: Adriana Bolyová | „Nespoliehajte sa na to, že vo vydavateľstve si napriek záplave chýb a škaredo napísaných viet váš talent všimnú“

Vitajte pri ďalšom rozhovore s osobnosťami česko-slovenského vydavateľského sveta!

Ako druhá sa so mnou o svoje odpovede veľmi ochotne podelila mladá slovenská autorka Adriana Bolyová. V roku 2021 prišla na trh s fantasy románom o démonoch a démonológoch Hierarchia tmy (viac sa o knihe dozviete aj v recenzii od Christie) a tento rok sme sa dočkali druhého pokračovania Hierarchia svetla. Adriana zároveň pracuje ako redaktorka vo vydavateľstve Ikar, takže sa v rozhovore dozviete nielen niečo o jej písaní, ale aj o jej pracovnej náplni.

Adrianinu aktivitu môžete sledovať na jej Instagrame, no vedie aj vlastný kanál na Youtube, kde z času na čas pridáva videá týkajúce sa písania a vydávania kníh. Aj odpovede na moje otázky sa rozhodla spracovať formou videa, takže ak nemáte chuť čítať, môžete si ju vypočuť.

© Adriana Bolyová
1. Študovala si editorstvo i slovenský jazyk. Súvisela táto tvoja voľba s tvojou vášňou pre písanie alebo si vždy chcela pracovať v tejto oblasti a písanie kníh prišlo až potom?

Ako niekto, kto píše a zbožňuje knihy od útleho veku, som sa pri výbere vysokej školy (bakalárske štúdium) riadila týmito parametrami: Chcem sa tam naučiť viac o písaní a vydávaní kníh. Chcem tam spoznať ľudí, ktorí sa tomu venujú, a naučiť sa od nich čo najviac. Z toho mi vychádzala Nitra a odbor editorstvo a vydavateľská prax. S ľuďmi, s ktorými som sa tam zoznámila, spolupracujem dodnes. 😊

Od magisterského štúdia som však očakávala viac. Potrebovala som si prehĺbiť znalosti z literatúry a taktiež sa začať chystať na život po škole. Štúdium slovenského jazyka a literatúry v Bratislave mi vyhovovalo najviac. Už počas neho som dostala príležitosť spolupracovať s viacerými redakciami (médiá i vydavateľstvá), takže sa mi podarilo nazbierať potrebné skúsenosti. Vždy som chcela pracovať s knihami a dúfam, že aj budem. 😊


 

2. Ako vyzerá typický pracovný deň redaktorky Adriany? Držíš sa presného harmonogramu alebo ti každý deň prinesie nejaké nové prekvapenie?

Žiadny môj deň nie je rovnaký! Pracujem na viacerých tituloch súčasne a každý sa nachádza v inej fáze prípravy. Jeden titul sa iba posudzuje, druhý sa už prekladá, tretí je na korektúre. Na každom spolupracujem s iným tímom ľudí. Všetci máme termíny, ktoré sa snažíme dodržať. Z tohto hľadiska je moja práca často stresujúca aj hektická, ale napriek tomu ju zbožňujem.

Ráno väčšinou odpovedám na maily, ktorých dostávam každý deň niekoľko desiatok. K mojej práci patrí aj zostavenie tímu spolupracovníkov na konkrétne tituly, takže keď mám čas, snažím sa s nimi spojiť a kontrolujem, či všetko ide podľa plánu alebo či nemajú pri práci nejaké problémy, ktoré treba riešiť či prediskutovať. Okrem toho sledujem aj knižné ponuky zo zahraničných vydavateľstiev a ak sa našej redakcii niektoré zapáčia, hľadám vhodných posudzovateľov. Posúdené tituly následne chystám na edičnú radu, na ktorej sa rozhoduje, či vydavateľstvo titul vydá alebo nie.

Veľmi ma baví spolupráca s grafikmi a vizuálna časť tvorby kníh. Vidíte, je toho naozaj veľa a každá kniha je unikátna a musím k nej pristupovať inak. Pri každej sa aj niečo nové naučím.

 

3. Máš nejakého obľúbenca medzi titulmi, ktoré ti redaktorsky prešli pod rukami?

Mám obľúbencov aj zatratených. Nebudem ich však menovať. Najviac hrdá som na pôvodné tituly, pretože na Slovensku máme veľa talentovaných autorov aj ilustrátorov, ktorí dokážu vytvoriť krásne knihy. Rukami mi prešlo viacero detských kníh, ktoré zožali obrovský úspech. Niečo také ma vždy veľmi poteší a vidím, že moja práca má zmysel.

 

4. Existujú žánre, na ktorých by si chcela pracovať ako redaktorka či autori, ktorých knihy by si rada priviedla na slovenský knižný trh?

Keďže mojou srdcovou záležitosťou je fantasy, rada by som sa tomuto žánru venovala viac aj v práci, no, bohužiaľ, nie je to možné, keďže v Ikare pracujem pre vydavateľskú značku Príroda. Občas sa však ku mne zatúla aj beletria, ale redaktorsky je to skôr výnimočné. Tomuto žánru sa venujem aspoň spisovateľsky. Snažím sa teda prispieť takto.

Čo sa týka autorov, ktorých by som rada videla na slovenskom knižnom trhu, bola by som všeobecne rada, keby sa prekladalo viac fantasy. Keď posudzujem zahraničný titul z tohto žánru, posudok sa snažím napísať čo najpresvedčivejšie. Občas to zaberie! V každom prípade, budem sa snažiť ďalej! 😊

 


5. Ako autorka máš aktuálne na konte dva fantasy romány - Hierarchia tmy a Hierarchia svetla. Povedz nám, ako si prišla na to, že budeš písať o démonoch a démonológoch? Žiadalo si to rozsiahly prieskum alebo si sa spoliehala skôr na svoju fantáziu?

Skĺbila som svoju fantáziu s prieskumom. Ten by nemal podceniť nikto. Prvotný nápad prišiel, keď som si vyberala vysokú školu. Kdesi som sa dočítala, že v Rakúsku je možné študovať okultné vedy. Hneď ma to zaujalo a predstavovala som si, aké by to asi mohlo byť. Napadlo mi, že by som napísala príbeh, v ktorom hlavná postava niečo také naozaj pôjde študovať. 😉 Dopadlo to celkom dobre, čo poviete?

 

6. Tvoje knihy majú nádherné a veľmi originálne obálky. Čo ťa priviedlo k rozhodnutiu zainvestovať do vlastných ilustrácií? A ako prebiehala ich tvorba?

Ďakujem! Aj mne sa veľmi páčia. Nevedela som si predstaviť, že by moje knihy mali obálky, s ktorými nie som spokojná. Poistila som sa. Našla som slovenského fantasy ilustrátora, ktorý bol ochotný vytvoriť ilustrácie presne podľa mojich pokynov. Dohodli sme si podmienky a pustil sa do práce. Keď sa mi niečo nepozdávalo, moje pripomienky hneď zapracoval, neviem si ho vynachváliť. Našťastie, vydavateľstvu sa ilustrácie páčili, takže všetky tri knihy vychádzajú v šate, ktorý som im sama navrhla.

 

7. Aké ďalšie príbehy od teba môžeme očakávať? Budeš sa naďalej venovať fantasy alebo si chceš vyskúšať aj iné žánre?

Ostávam verná fantasy. V posledných dvoch rokoch som pracovala na novom príbehu – mám dokončená dva rukopisy, prvý a druhý diel. Nebudem o ňom veľa prezrádzať, pretože sa v blízkej budúcnosti podelím o kompletné informácie a nechcem predbiehať udalosti. 😉 Momentálne pracujem už na ďalšom novom príbehu, ktorý bude standalone. Samozrejme, všetko fantasy. Uvidíme, aký budú mať osud a či sa vydajú. Ak nie, určite ich svojim čitateľom sprístupním.

 

8. Čo by si ako redaktorka odporúčala nádejným autorom a akú radu by si dala tým, ktorí by tiež chceli pracovať vo vydavateľstve?

Do vydavateľstva chodí veľa rukopisov v zlom stave. Odporúčala by som neposielať dielo hneď, ako ho autor dopísal. Ideálne je nechať ho polroka „odležať“, venovať sa niečomu inému a po čase sa k nemu vrátiť. Hneď vám bude jasné, čo na ňom nesedí a uvidíte, že nájdete toho veľa, čo sa na rukopise bude dať vylepšiť. Nespoliehajte sa na to, že vo vydavateľstve si napriek záplave chýb a škaredo napísaných viet váš talent všimnú. Dajte si záležať a rukopis pošlite v čo najlepšom stave. Ak si nie ste istí, dajte si ho posúdiť odborníkom. Dobré ohlasy od rodiny nestačia.

Čo sa týka záujemcov o prácu vo vydavateľstve, môžem poradiť toto: Vydavateľstvá vyhľadávajú externých spolupracovníkov, napríklad redaktorov, grafikov či prekladateľov neustále. Ak ste ochotní na sebe pracovať, ste profesionáli v danej oblasti alebo máte za sebou nejaké skúsenosti, skúste vydavateľstvá kontaktovať. Ukážka práce je vždy vítaná. Ak ešte skúsenosti nemáte, ale chceli by ste ich nabrať, môžete sa obrátiť aj na mňa, možno vám poradím. 😊

 

 

 

Ďakujem Adriane, že si našla čas odpovedať na mojich pár otázok a prajem jej, aby jej pod rukami – ako autorke i redaktorke – prešlo ešte mnoho skvelých titulov!

Knihu Hierarchia tmy si môžete objednať napríklad cez bux.sk a ak máte prečítané už aj druhé pokračovanie, nezabudnite sa vrátiť do kníhkupectiev po tretí a záverečný diel trilógie – Hierarchia šera –, ktorého sa pri troche šťastia dočkáme už v októbri 2022.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára