29/05/2016

Penelope Douglas - Nádych (#1)

Nádych (alebo v originálnej verzii Bully) som zaregistrovala už dávnejšie, no napriek pozitívnym ohlasom ma od čítania trochu odrádzala anotácia. Ale nikdy nehovor nikdy - napokon som jej predsa len dala šancu v slovenskom preklade. Moje dojmy sa dajú zhrnúť asi takto: Romantizovanie šikany? Ďakujem, neprosím, neverím.

Hlavní hrdinovia, Tate a Jared, sú totiž dávni kamaráti z detstva, medzi ktorými sa niečo pokazilo. Presnejšie, v Jaredovom živote sa čosi stalo a on sa nielenže prestal kamarátiť s Tate, on ju začal rovno psychicky týrať a poštval proti nej celú školu.

Tate sa neskôr podarí utiecť na ročný študijný pobyt v Paríži, ktorý ju zmení. Po návrate sa začína brániť. A potom rovno útočiť... Lenže čo je to vlastne s tým Jaredom a vážne ju tak nenávidí? 

Ak by ste náhodou tú poslednú otázku nevedeli zodpovedať, pozrite sa na obálku a hneď vám bude jasné, o čo ide. Nádych je klasický príklad intenzívnej romantiky plnej drámy a horúcich scén. Jednoznačne má potenciál - autorkin štýl písania je chytľavý a Tate je naozaj sympatická. Rozhodne vie nakopať zadok (alebo skôr zlomiť nos) a má skvelý hudobný vkus (počúva punk-rock, rock), teda aspoň podľa mňa. Z vedľajších postáv sa mi zase pozdával Madoc, vedel ma pobaviť.

Dej nie je nijako zvlášť zložitý - hlavná dvojica sa háda, potom už neháda, odhaľuje sa temná Jaredova minulosť... Asi si to viete predstaviť. Autorke však dávam plusové body za jeden zvrat ku koncu knihy, ktorý prišiel vo chvíli, kedy som ho už nečakala a prekvapil ma.

Teraz príde to veľké "ale", na ktorom pre mňa Nádych stroskotal: Jared. Zlatý chalan, ktorý kedysi podržal malú Tate, keď prišla o matku, a v súčastnosti Drsňák s veľkým D. Má dokonalé telo, záľubu v nelegálnych pretekoch s autami... A taktiež je to chladný, majetnícky, bezcitný parchant, pretože niečo-sa-stalo-ale-nechcem-o-tom-hovoriť. Netvrdím, že to mal v živote ľahké a nie som žiaden psychológ, no jeho dôvody sa mi skrátka nezdali dostatočné. Vôbec som nechápala, ako ho Tate môže po tom všetkom ešte milovať a ako mu môže byť ochotná tak rýchlo odpustiť. Myslím si, že šikana je seriózny problém, nie vhodný odrazový mostík pre vzťah a autorka ma nedokázala presvedčiť, takže som hlavnému páru nefandila.

Aj keď Nádych z môjho pohľadu zlyhal najmä v subjektívnej rovine na téme, vyčítať mu musím i nereálnosť a unáhlenosť. Na druhej strane, ako som spomínala, kniha sa napriek všetkému nečíta zle, má svoje pozitíva a mnohí si ju obľúbili. Ak máte radi napäté vzťahy, intenzívne city, dramatické situácie a vyznania, ste ochotní prehliadať nedokonalosti a nevadí vám námet, pokojne jej dajte šancu. Možno sa vám zapáči ako oddychovka, možno jej úplne prepadnete... Ja jej dávam 2,5*.


Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka z bux.sk

8 komentárov:

  1. Hovoríš mi z duše :D Aj keď moja duša by sa zrejme o Jaredovi vyjadrila trochu drsnejšie, lebo sa mi fakt dostal pod kožu... v tom horšom slova zmysle. A do dnešného dňa je to podľa mňa najhorší literárny hrdina z NA a A romantík. Je škoda, že autorka píše všetkých svojich hrdinov na tento štýl, lebo tá kniha sa ako taká čítala super.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Píše? Tak to je potom naozaj smutné a zaujímalo by ma, čo ju k tomu vedie. Lebo ak ju takíto chlapi priťahujú v reálnom živote, tak to asi nemá jednoduché.:D Ja NA a A romantík nemám načítaných veľa, ale dokážem si predstaviť, že tromfnúť Jareda je obtiažne.

      Odstrániť
  2. No a teraz som pekne povedané v .... lese :D Bola som na vážkach či prečítať alebo nie a teraz to nie je o nič lepšie :D Šikanu neznášam ako takú a čítať o nej to už vôbec nie...Toto tu vyzeralo celkom zaujímavo a teraz môj záujem sa zvýšil hlavne vďaka tvojmu hodnoteniu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha vážne? :D No tak to bude asi najlepšie sa raz a navždy presvedčiť sama, ešte vždy to nemusíš dočítať.:D

      Odstrániť
  3. Ja som nejaká divná. Uf, už si ani nepamätám, kedy som to presne čítala v angličtine. Pred rokom? Pred dvomi? Ale mne sa to dosť páčilo. Niektoré veci tam boli trochu prehnané, ale hlavná hrdinka bola sympatická, štýl autorky super, takže aj ten Jaredov postoj sa mi znášal oveľa jednoduchšie. Čítala som už aj horšie knihy. teda v tom zmysle, že mi tam správanie chalana alebo baby liezlo na nervy oveľa viac.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, nie si ani zďaleka jediná... :D Hm, ono je veľa druhov otravných hrdinov a hrdiniek, ale Jareda považujem za špeciálny, obzvlášť zlý, prípad. Hádam, že každý má nejaké veci, ktoré už nedokáže tolerovať ani v knihe.:D

      Odstrániť
    2. Tak to je pravda, ale ja mám dojem, že po Christianovi Greyovi som schopná tolerovať už asi všetko :D :D

      Odstrániť
    3. No okej, ten bol zrejme horší, ale ja som fifty shades nečítala a ani neplánujem, takže...:D

      Odstrániť