02/01/2019

Stret diváčok: Neliss vs. Michelle (vol. 2)

V prvom článku sme vám s Michelle (zdravím!) naznačili, že s obľubou debatujeme o filmoch (ale deje sa to tak trikrát do roka, lebo asi tak často ja pozerám nové filmy), takže asi nikoho neprekvapí, že sme sa rozhodli zase raz spojiť kreatívne sily a porovnať svoje nespoilerové dojmy z ďalších dvoch filmov. Ide iba o naše skromné názory, ktoré sa nemusia nutne zhodovať s tými vašimi, nesnažíme sa o žiadne profesionálne filmové recenzie.

Indície? Oba filmy vyšli minulý rok, oba patria k fantasy žánru, v oboch si zahrali známi herci a oba sú adaptáciou určitého druhu literárnej predlohy. To najlepšie pochopíte, keď vám prezradíme, že ide o filmy Fantastic Beasts 2: The Crimes of Grindelwald a Venom.

Fantastic Beasts 2: The Crimes of Grindelwald


Ak navštevujete knižné blogy, zrejme vám netreba Fantastické zvery predstavovať – dokonca aj keby ste čírou náhodou nikdy nečítali Harryho Pottera. Druhé pokračovanie tejto fantasy série jednak rozvíja dej prvého filmu točiaceho sa okolo postavy Newta Scamandra a jeho fantastických zvieratiek a jednak do väčšej hĺbky rozpitváva vzostup slávneho čarodejníka Gellerta Grindelwalda, ktorého príbeh poznáme už z kníh o Harrym Potterovi. Alebo žeby nie?

Keďže sa jednotka poľahky zaradila medzi moje obľúbené filmy, na pokračovanie som sa nesmierne tešila. Obávam sa však, že prvé minúty v kine – strávené natešeným očakávaním a počúvaním známeho soundtracku – boli na celom zážitku najlepšie. Moje prvé pozretie filmu by som hodnotila ako pozitívny zážitok. Bolo to to, čo nasledovalo potom, čo mi skazilo dojmy. Strašná choroba zvaná uvažovanie. (Presne, poučte sa z našich chýb a radšej o filme neuvažujte a ignorujte – či už pred pozeraním alebo po ňom – úvahy iných. Ale, samozrejme, až po tom, čo obetujete čas nášmu článku, heh.

Ak ste čakali pokračovanie v duchu jednotky – smola, nedočkáte sa. Na mňa to pôsobilo, že všetky silné stránky prvého filmu (Newt, Kowalski, zvieratká) boli do filmu vložené, len aby odôvodnili, prečo sa to stále volá Fantastické zvery. Ak ste sa obávali, že problém bude s Deppom v úlohe Grindelwalda – môžete si vydýchnuť, jeho výkon bol dobrý. Ja som sa toho rozhodne obávala, pretože Johny má v posledných rokoch tendenciu hrať všade tú istú postavu, no vzhľadom na ten, eh, mizerný scenár si počínal skvele. Máme tu však oveľa väčšie problémy.

Prevažná časť filmu pôsobí ako akási tmavá masa plná politiky (hrozne veľa politiky), čudných zvratov (povie mi niekto, komu Leta adresovala svoje slová? a čo mal znamenať ten záver?) a chýb v základných faktoch. Je fakt trápne, keď autor nerešpektuje vlastné pravidlá, ignoruje vlastný kánon a mení charaktery postáv, ako sa mu to práve hodí (Queenie? Wtf?). To fakt po Rowlingovej ten scenár nemohol niekto opraviť? Podľa mňa je na filme nesmierne vidieť, že nie je scenáristka (bolo to vidieť už aj pri prvom filme, lenže ten aspoň nebol taký ambiciózny a držal sa jednoduchej dejovej línie len s drobnými náznakmi väčšieho deja). Možno ak by z toho urobila knihu, ktorú by potom sfilmovali, výsledok by bol geniálny. Tento film je však preplnený zbytočnými postavami a dejovými linkami, bez ktorých by z toho bol 90-minútový snímok – a ešte by tam stihli zachytiť celú bitku Grindenwalda s Dumbledorom.

Iste, našlo by sa niekoľko zlatých potvoriek (aby mali z čoho vyrábať figúrky a plyšáky na predaj) či momentov s ešte zlatším Newtom (Eddie Redmayne je široko-ďaleko tým najlepším na FS a je ho tam primálo!) a vydarené herecké výkony, ibaže to ani zďaleka nestačí. Trochu ma desí predstava, že sa dočkáme ešte troch ďalších (zbytočných) pokračovaní, ktoré ani nepočítajú s Newtom ako s hlavným hrdinom. Pomoc.

V konečnom dôsledku tento film tuším ani nevnímam ako súčasť kánonu... Na besede s pani z distribútorskej spoločnosti som sa dozvedela, že pri prvom filme mali zakázané akokoľvek ho pri propagovaní spájať s Harrym Potterom. Potom si zrejme uvedomili, že s týmito filmami majú šancu uspieť jedine u fanúšikov HP, lebo výsledný produkt jednoducho nepôsobí ako veľkolepý fantasy film pre široké masy. Ešteže je tých fanúšikov dostatok. A práve v tom je pes zakopaný – toto je súčasťou kánonu a každým nevhodným zásahom si Rowlingová ten kánon narúša. Očividne zabúda, že viacerí fanúšikovia poznajú jej knihy a filmy ako vlastnú dlaň a všimnú si, ak urobí chybu. Áno, sú chyby, ktoré sa dajú odpustiť – nikto nie je dokonalý. Lenže potom tu sú chyby, ktoré pôsobia ako výsledok nepozornosti či, ešte horšie, ignorantstva, ktoré fanúšikov štvú.

Verím, že niekto, kto má rád HP, ale príliš sa nezaoberá detailmi, si ten film užije. Možno. Faktom je, že ja som si polovicu nezrovnalostí nevšimla v kine a napriek tomu som si film úplne neužila už len preto, že skrátka nebol taký dobrý ako jednotka. Je to vizuálne príjemné (ak máte radi tmavé odtiene – tak žeby skôr digitálne príjemné, heh?), akčné, humorné i emocionálne a dobre zahrané. No tvorcovia podľa mňa nevyužili potenciál tejto série naplno. Preto nad tým nesmiete uvažovať… A vysoké očakávania pri trojke necháme tiež radšej doma, však? No, tie u mňa akosi zostali v kine po skončení druhého filmu.

Venom


Nakoľko komiksy nečítam, postavu Venoma som poznala iba z (nevydareného?) tretieho Spidermana, kde ma príliš neohromil (hm, ja ani odtiaľ). Bohužiaľ, patrím medzi tie ženské, ktorým stačí vidieť meno „Tom Hardy“ a hneď venujú filmu stopercentnú pozornosť. No keďže mám rada komiksové filmy, nepripadám si kvôli tomu (v tomto prípade) až tak trápne. Mne zase stačí vidieť vlnu nadšenia zalievajúcu internet a som pripravená všetko otestovať na vlastnej koži. Aj keď som na túto tému videla pár videí, nebudem(e) tu hodnotiť vernosť spracovania jeho komiksovej predlohy a Venoma hodnotíme iba ako film patriaci do špecifického, nami obľúbeného, žánru. *múdro prikyvuje*

Problém s týmto filmom je v prvom rade v tom, že keby som naň nepočula toľko nadšených ohlasov, zrejme by som sa ani nedostala cez začiatok, pretože je veeľmi pomalý a doosť nudný. Nie, ak venuješ svoju stopercentnú pozornosť Hardymu *giggle*. Ale fajn, skúsim byť objektívna – začiatok má pomalý rozbeh, v ktorom sa snaží predstaviť aj komiksov neznalým divákom Eddieho charakter, jeho motivácie, symbionty, odkiaľ prišli, čo dokážu a ako sa k jednému dostal práve Eddie, a to bez zmienky o Spidermanovi, s ktorým je v komiksoch (podľa mojich obmedzených znalostí) Eddieho príbeh značne prepletený. Iste, ibaže neverím, že to nešlo urobiť trochu záživnejším a svižnejším spôsobom (to nemala byť obrana filmu, skôr zhrnutie faktov). Mňa to nenudilo – chápem však, že niekoho môže.

Na druhej strane, po prvej interakcii Venoma a Eddieho som pochopila, čo na filme všetci vidia (Hardyho, samozrejme, hehe – daj už s ním pokoj! :D Nedám! Nedám! Kvôli nemu som videla gangsterský film, ktorý by som si inak nikdy v živote nepozrela!). Pretože áno – príbeh je jednoduchý, nie super-duper originálny, začiatok rozťahaný, akčné sekvencie nemajú ani zďaleka taký super soundtrack ako tie v MCU a taktiež to má absolútne generického nezaujímavého CGI zloducha.

Lenže všetky Venom/Eddie scény sú dokonalé, herecké výkony sú super a humor si odo mňa zaslúži sto bodov zo sto. A ja viem, že sa opakujem, ALE Tom Hardy je na tomto filme seriózne to najlepšie – hoci scenár občas škrípe, dal tomu zo seba to najlepšie. To môžem potvrdiť ako človek, čo Michellinu oddanosť Hardymu nezdieľa – bez neho by tento film hádam ani nefungoval. Jeho absolútne ľudské reakcie na čokoľvek, čo sa dialo okolo neho (aj obyčajné každodenné veci, nielen to nadprirodzené) stáli za všetky peniaze. Plusom je tiež jeho romantická polovička, ktorá väčšinu času ani nepôsobí ako jeho romantická polovička a predovšetkým to nie je slečinka v núdzi, ktorú musí hlavný hrdina zachraňovať. Presne. A hoci CGI zloduch nestál za nič, ten ľudský mal isté čaro a hral to tak presvedčivo, až som mu miestami naozaj verila, že mu vlastne ide o dobro ľudstva.

Bonus pre mňa: film nie je zbytočne nechutný či krvavý (čo je pri takom počte odhryznutých hláv príjemné prekvapenie). Videla som sťažnosti, že by si film zaslúžil R-rating a bol by omnoho lepší. Ja nesúhlasím. Niežeby mi to vadilo – Deadpoola zbožňujem –, no nemyslím si, že by krv špliechajúca na obrazovku vykryla jeho iné nedostatky. Takto to bola príjemná akčná komédia, trochu ako tie staré komiksové filmy, ktoré sa nesnažili byť tou najepickejšou vecou vo vašich kinách. A na mňa to fungovalo, takže slávnostne sľubujem, že voči prípadnej dvojke nebudem skeptická a pozriem si ju čím skôr.


To je od nás všetko. Ospravedlňujem sa za svoje obsiahle bľabotanie, ale za to môže Neliss, lebo ma nevie skrotiť. Budeme rady, keď sa v komentároch podelíte o svoje dojmy z týchto dvoch filmov. Berieme aj náhodné filmové odporúčania. :)

Neliss & Michelle
obrázky z imdb.com

4 komentáre:

  1. Nooo tak ja s tými Zlocinmi Grindelwalda súhlasím. Prvý diel bol super, tento druhy bol o ničom. Nevedela som, že mali zakázané to propagovať pod menom Harryho! Ale inak neviem, či je zase všetkému na vine Rowlingova, dokonca myslím, že ona je pod tým scenárom podpísaná až ako tretia. Ako ja Harryho milujem a Eddie je perfektný, takže si trojku určite pozriem, ale asi už nepôjdem do kina. Inak tento druhy film som ani nevedela ze existuje, nové filmy pozerám tiež veľmi málo, ale vyzerá super, hlavne mam rada keď je v týchto akčných super humor, pamätám sa ze Ant man sa mi veľmi páčil!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak zrejme nie len ona, ale zase by asi mala poznať svoj svet najlepšie alebo si aspoň uznať, že ho nepozná a vyriešiť to? :D Neviem, každopádne je škoda, že to po jednotke takto pokazili. A hej, s tým kinom si už ani ja nie som istá.

      Tiež zbožňujem kombináciu akcia+humor, čiže frčím na všetkých marvelovkách. :D Ant-Man sa mi tiež páčil, videla si aj dvojku? :) A teda skús aj Venoma, snáď zaujme. :)

      Inak ďakujem(e) za komentár. <3

      Odstrániť
    2. Hej no, ona sa na to asi vykašľala alebo čo, celé to také podľa mňa robené pre peniaze, pretože vedia, že Harry má veľa fanúšikov... ale zároveň som rada videla aspoň trošku znova ten svet :). A dvojku som nevidela, to ani neviem že je!! Ja som fakt čo sa týka filmov blbá!

      Ja ďakujem za článok, na Venoma sa určite keď budem mať chuť na niečo akčné kuknem, ale hlavne za tie Fantastické zvery, ja som bola Harrym keď som bola mladšia posadnutá a aj na tento film ma názory veľmi zaujímajú. Neurobili by ste ešte článok o všetkých tých chybách? To by bolo super :).

      Odstrániť
    3. Je fakt, že pohľad na Rokfort je vždy super. :)
      Jej, si zlatá, rado sa stalo.:) Ale o chybách sa písať nechystáme, predsa len je tých zoznamov už po nete dosť a myslím, že na to nie sme tie pravé osoby, asi by sme len opakovali postrehy iných.:D

      Odstrániť