30/06/2019

Prázdninové popoludnia s autormi 2019: Silvia Zeumerová

(c) Alia

Nastal čas na piaty a posledný rozhovor s edícii PPSA2019, tentoraz s autorkou lyrickej fantasy pre dospelých Parstelvan - prosím, privítajte na Booklande Silviu Zeumerovú!

Aké máš na leto plány týkajúce sa písania?
Nejaké pravdaže mám. A to rozmanité - kratšia próza, dlhšia próza, poézia... Uvidím, nakoľko budem zodpovedná a disciplinovaná a naozaj si aj sadnem k niečomu z toho, čo som si zaumienila.😉

Ako si predstavuješ dokonalú letnú dovolenku?
V horách. Na lesných cestách. Alebo na tichom mieste. Kde sa dá hovoriť len s niekoľkými ľuďmi. So sebou a s Bohom.

(Ak má byť dovolenka letná, tak pre mňa najradšej v septembri. Ak si mám vybrať more, tak povedzme Írsko, Škandinávia alebo Pobaltie. Ak to má byť Stredozemné more, tak malé prímorské mestečko, kde hrá večer v kaviarni hudba a je tam aspoň jedna pekáreň, ktorá sa otvára s východom slnka a ponúka chrumkavý teplý chlieb.

Skrátka čokoľvek, čo nezahŕňa široké pláže plné ľudí a príliš vysoké teploty. Postačil by mi domček na pláži pod lesom, kde môžem ráno fotiť východ slnka, doobeda piecť koláč, ísť si zacvičiť, maľovať, zájsť do múzea alebo si čítať, poobede tancovať, podvečer sa prechádzať a večer písať. To len tak napríklad.

Myslím si, že dovolenka má byť čas, ktorý s láskou venujem sebe, aby som sa stala ešte lepším človekom. Na to každý potrebuje niečo iné. Ja menej ruchu a viac hĺbavosti. Dovolenku vnímam ako čas, kedy si dovolím precíznejší vnútorný rozvoj - duševný, duchovný aj fantazijný. Preto si pritom viem predstaviť len veľmi úzky okruh ľudí - seba, manžela, deti.

A nazdávam sa, že takúto dovolenkovú chvíľu by si mal dopriať každý človek každý deň, aspoň na pár minút. Dovoliť si byť sám so sebou, prípadne s najbližšími a dovoliť si byť lepší.😊)

A čo postavy z Parstelvanu a ich dokonalá dovolenka?
Myslím, že v zmysle odlúčenia sa od známeho prostredia a rozvoja svojho vnútorného sveta sú v jednotke (Parstelvan: Pečať) vlastne na dovolenke Branar aj Darnália. Branar, keď príde na Podhorie a musí sa vysporiadať so všetkým, čo prežíva a Darnália, keď prichádza do Podnobrežia a musí sa zmieriť sama so sebou. Po týchto skúsenostiach sa z nich stávajú iní ľudia, o čosi múdrejší, azda schopnejší čeliť všetkému, čo ich ďalej čaká.

V dnešnej dobe sa všetci delia o svoje (nielen) letné zážitky na sociálnych médiách a mňa zaujíma, čo tvoje postavy. Aký by mali podľa teba prístup k sociálnym médiám a ako by ich používali?
Darnália zo začiatku veselo a rozšafne - šírila by veľa naivnej radosti a dobrej nálady, bez ladu a skladu a bez rozmyslu. Kým by jej za to niekto nevynadal. Potom by zrejme trochu skrotla, na nejaký čas sa odmlčala a len sem-tam by prihodila obrázok lesa, alebo trochu nejasné posolstvo zo sveta víl.

Branar by zo začiatku pridával fotky s otcom - čo všetko postavili, čo vyrobili, komu tým spravili radosť. Chválil by sa svojím otcom a svojou prácou.

Ale keďže sociálne média ukazujú len tvár, akou sa chceme prezentovať pred inými a nie našu komplexnú osobnosť, skôr či neskôr by od toho obaja upustili. Lebo Darnália potrebuje odpovede, nie komentáre. A za Branara hovorí jeho práca, nie jeho statusy.😊


Pekne ďakujem Silvii za rozhovor. Dúfam, že sa vám rozhovory páčili a hádam si to niekedy zase zopakujeme.

obálka z goodreads.com

2 komentáre:

  1. Skvelý rozhovor zo zaujímavými odpoveďami, ja by som tiež rada zavitala do Škandinávie, ale m9j najväčší sen je Kanada :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, som rada, že sa ti páčil.:) Obe alternatívy znejú skvele. <3

      Odstrániť