14/04/2020

Populárne knihy, ktoré nikdy neprečítame (s Michelle)

logo (c) Michelle
Zoznamy obľúbených kníh, ktoré si ľudia neplánujú prečítať, sú v knižnej sfére vcelku bežné a po pozretí videa od Jesseho som si povedala, že chcem spísať vlastný. No keďže ma ešte viac ako písanie článkov baví písanie článkov vo dvojici, zase raz som oslovila Michelle. Zdravím!

Som si celkom istá, že existuje straaašne veľa kníh, ktoré nikdy neprečítam – vzhľadom na moje pomalé tempo čítania je tých kníh oveľa viac ako v prípade iných knihomoľov. Som ja vôbec knihomoľ? Ako sa definuje knihomoľ? Ako niekto, „kto veľa číta (obyčajne na úkor iných činností)“. Vďaka, pani učiteľka! V každom prípade – mnohé knihy by som si prečítala už zo zvedavosti, len keby sa mi viac chcelo som mala viac času. Nájdu sa však aj také, o ktorých som si celkom istá, že ich nikdy nechcem čítať.

Ja čítam viac ako Michelle (podstatne viac ako Michelle) a rada dám na odporúčania druhých alebo všeobecné nadšenie. Napriek tomu ma niektoré populárne knihy z rôznych dôvodov skrátka nelákajú... A na viacerých sme sa s Chelle dokonca zhodli!

John Tiffany, Jack Thorne, J.K. Rowling

Je otázne, či sa táto kniha dá označiť za „populárnu“. Ide však o pokračovanie populárnej série, takže sme v tomto prípade prižmúrili oči. Rozhodne ide o dosť čítanú knihu. Osobne som nebola nadšená z ôsmeho pokračovania Harryho Pottera od chvíle, keď som sa o ňom dopočula. Ani ja – nemám rada dodatočné neplánované pokračovania. Všetky ďalšie informácie, ktoré sa ku mne postupom času dostali, vo mne toto presvedčenie ešte upevnili. Ja som si nechala od kamarátok vyspoilerovať celý dej a znie ako nepodarená fan-fiction – veď ono to vo svojej podstate hádam aj je fan-fiction. Harry sa končí siedmym dielom a bodka. Presne. A filmové Fantastické zvery majú len jeden diel!


Becky Albertalli

Pamätám si obdobie, keď som mala Simonom zasypaný celý Goodreads (myslím, že každá „populárna“ kniha sa v istom bode svojej existencie stane spamom na niekoho profile na Goodreads) a všetci ju ospevovali, no šla skrátka mimo mňa. Prečo? Lebo znie ako jednoduchá romantika, ktorej cieľom je byť romantická a to nevyhľadávam – výnimočná je asi iba tým, že je hlavný hrdina gay, ibaže to u mňa na jej (ne)lákavosti nič nemení.

Táto kniha pre mňa viac-menej reprezentuje kategóriu kníh, ktoré sú také milované širokou masou ľudí, že ak sa vám úprimne nepáčia, problém je určite vo vás a nie v tomto dokonalom diele, a preto treba prípadné nenadšené názory vyjadrovať nesmierne opatrne.


Margaret Atwood

Výber tejto knihy je v mojom prípade trochu zvláštny, pretože som videla seriál, sledujem ho naďalej a dosť som si ho užila – aspoň prvé dve série, tretia bola meh. Ja som seriál nevidela a ani sa ho nechystám pozerať.

Kniha ma v prvom rade odradila autorkiným špecifickým štýlom písania. To je aký? Veľmi opisný s neobvyklým písaním priamej reči, vo veľkej časti textu bez úvodzoviek, aby odlíšila dialógy v prítomnosti a v spomienkach hrdinky (ak som si to správne naštudovala, heh).

V druhom rade, aj keď ma seriál baví, našlo sa v ňom viacero myšlienkových pochodov, ktoré ma iritovali a ku ktorým sa nepotrebujem vracať. Mňa vôbec neláka námet ani tie časti zmienených myšlienkových pochodov, o ktorých som počula, takže nemám dôvod dať The Handmaid’s Tale šancu – v žiadnej podobe.


Anna Todd

O After som počula dosť na to, aby mi bolo jasné, že donekonečna sa opakujúcu drámu a stovky stránok o romantizovaní toxického vzťahu vo svojom knihomoľskom živote nepotrebujem. Ja som už pár kníh o idiotoch a toxických vzťahoch prečítala, ale dostala som sa k ním netušiac, že sú o idiotoch a toxických vzťahoch. Nemám preto dôvod ani chuť púšťať sa do podobnej knihy vedome.

Priznám sa, že som v tomto prípade na chvíľu zaváhala (je tu aspoň niekto taký šokovaný z tejto správy, ako som bola ja?) – po dopozeraní filmu som si pomyslela, že by z After mohol byť zábavný materiál na spoločné čítanie, lenže Michellin veľavravný pohľad mi tento nápad hneď vyhovoril. Život je príliš krátky na podobné úlety!


Bonus od Michelle:
The Fault in Our Stars
John Green

The Fault in Our Stars je v podstate opäť zástupcom celej skupiny kníh, ktoré nikdy neplánujem čítať – tými sú knihy o tragických osudoch smrteľne chorých ľudí. Môžu byť dobre napísané, môžu mať skvelé postavy, môžu byť dielom génia, ale pre mňa je literatúra najmä únikom z reality a ten mi príbehy o veciach, ktorých je realita plná, neponúkajú. Ani ja podobné témy nevyhľadávam, takže Michellin postoj chápem. Práve TFiOS som kedysi na nátlak okolia prečítala a bola som nadšená... Či by to platilo dnes? Ktovie.


Bonus od Neliss:
The Cruel Prince
Holly Black

Na túto knihu i sériu som počula rôzne ohlasy – od nadšených, cez vlažné, až po otrávené. V tomto prípade najviac zavážili tie menej nadšené, lebo podľa nich to pôsobí ako prehnane dramatická romantika o zlýýých hrdinoch a féroch a... Na tom ma nič neoslovilo. Ja túto knihu nemám v TBR, takže som jej čítanie asi nikdy nezvažovala. Niežeby som za sebou mala veľa kníh o fae (nemám za sebou žiadnu okrem polovice ACOTAR-u), no aj tak mám dojem, že ich je strašne veľa a vôbec ma nelákajú (#VampireFanForever).

Samozrejme, toto je presne ten prípad, keď sa naozaj môžem mýliť. Na svete je však toľko pre mňa lákavejších kníh, že nemám dôvod túto teóriu testovať.

***

To je od nás všetko – ako vždy ďakujem Michelle za spoluprácu (a ja ďakujem Neliss, že na mňa pri vymýšľaní týchto článkov vždy myslí) a vám všetkým, ktorí ste si článok prečítali, za váš čas. Budeme rady, ak sa s nami podelíte o vlastné názory: ktoré populárne knihy vás nelákajú? A čo tie na našom zozname – čítali ste, chystáte sa?

Neliss & Michelle

16 komentárov:

  1. Prokletý dítě je vždycky spolehlivá návnada pro pořádnou debatu :D Mně se to líbilo, ale vliv na to asi měl i fakt, že jsem fakt schopná ze světa Harryho přijmout naprosto cokoli. Ale jako "oficiální" pokračování to fakt neberu, spíš jako oficiálně vydanou fanfikci, jak říkáte. Některé věci mi tam taky přijdou strašně přitažené za vlasy. :'D
    Probuzení Simona Spiera jsem si po přečtení zamilovala, ale další knihy od Becky jsem už zas tolik nežrala. Chystám se na rereading, doufám, že pak budu taky spokojená. Ale chápu, mně se taky většinou stává, že kniha, co se líbí všem, se mně nelíbí :D Hvězdy jsem četla a ty miluju. Na Krutého prince se chystám, After se mileráda vyhnu a s Atwood si nejsem jistá.
    No, a ať taky přihodím svou trošku do mlýna; nechystám se na žádného Kinga, protože na to asi nemám žaludek :'D Stejně tak mě moc neláká Hobit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak v takomto ponímaní beriem, akurát som sa HP ff-čiek už presýtila. :D
      Tak držím palce, nech sa ti Simon páči aj po re-readingu, vždy je to také sklamanie, keď kniha na druhýkrát nemá to čaro, ktoré si človek pamätal. :D
      Heh, Kinga chápem, mňa tiež odrádzajú jeho žánre aj hrúbka kníh... Čítala som v podstate len Lisey a její příběh, čo bolo fajn, ale tiež dosť creepy. :D
      A ďakujeme krásne za komentár.:)

      Odstrániť
  2. Do After se určitě taky nechystám pustit! :D A co se týče The Fault in Our Stars, to jsem bohužel četla a bylo to obří zklamání. Taky se této tematice v knihách jinak vyhýbám, ale chtěla jsem vědět, co je na té knize tak úžasného, na což jsem teda fakt nepřišla. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vitaj v klube. :D S TFiOS si už tiež spätne nie som istá prečo sa mi páčilo. :D Asi nejaká mágia.:D

      Odstrániť
  3. Prekliate dieťa ani vlastne nie je ôsmy diel, len to z marketingové hľadiska tak nazvali a veľa ľudí sa toho chytilo :-) Ja to však neberiem ako pokračovanie, ale doplnkový príbeh a ako taký sa mi aj páčil.
    Ale inak sa pri väčšine kníh zhodneme, tiež ich nemám v pláne čítať, výnimkou je Krutý princ, toho som čítala :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak hlavne, že si sa nesklamala. :D
      Jej, super, vitaj v klube. :D

      Odstrániť
  4. Krutý princ je super! :D Aj keď je to priemer ako prasa, ale vhodný adept na guilty pleasure :D Ale úplne ťa chápem, keby sa nedám namotať hate-love vzťahom (a fan artom), tak okolo toho ani nešteknem :D Pri After som trpela, keby nastane problém s kúrením, tak ako prvá putuje do ohňa (škoda slov aj papiera), ale napríklad ja som nikdy nechápala hype okolo Simona. V mojich očiach je to priemerná kniha, a keby nepojednáva o LGBT téme, tak ju podľa mňa ľudia roznosia na kopytách (sorry not sorry).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Heh, rozhodne to má guilty pleasure vibes. :D Takže chápem. :D
      No aspoň nezmrzneš! :D
      Jup, presne taký dojem som mala zo Simona, preto som sa do toho ani nepúšťala.
      Ďakujem za komentár.:)

      Odstrániť
  5. Příběh služebnice je kniha, kterou doporučuji s opatrností. Ačkoli ji seriál proslavil, myslím že jí tím udělal trochu medvědí službu , protože kniha je stylově i atmosférou úplně jinde a hodně lidem se nakonec nelíbí protože čekali akční dystopii.
    Holly Black zbožnuju, je to skoro jediná autorka YA, kterou jsem schopná číst. Ale přesně jak píšeš, přijde mi, že s touhle knihou je to buď láska nebo nenávist, nic mezitím.
    Já mám obecně s bestsellery dost problém, s YA a contemporary o to víc, protože to všichni čtou a všichni o tom mluví a to už mě automaticky odrazuje. Pak se ke knihám dostávám až několik let po jejich boomu a někdy to nakonec není tak zlé jak jsem očekávala.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zaujímavé. Nesprávne nastavené očakávania vedia uškodiť.:/
      Heh, tak ja čítam veľa YA, ale práve knihy od Holly ma zatiaľ nenalákali. :D
      Heh, Michelle máva podobný problém - priveľké všeobecné nadšenie ju odrádza.:D U mňa to tak zväčša nefunguje, skôr to beriem tak, že sú *zvyčajne* bestsellermi z nejakého dôvodu, tak im dám šancu. :D

      Odstrániť
  6. Milujem takéto články a páči sa mi, aj keď spolupracujete :)
    Prekliate dieťa som čítala, ale súhlasim úplne s vaším názorom, toto je nepodarená fanfikcia. Navyše to stálo neuveriteľné peniaze. Simon ma vôbec neláka a každý okolo toho hovorí, ale mám dojem, že čím viac, tak tým menej to chcem čítať. A teraz keď robia aj seriál, to už vôbec nie. Ach, After. Ach, ach, ach. Absolútne chápem tie tvoje pocity po filme! Film sa mi celkom páčil a keďže sa hovorí, že kniha je skoro stále lepšia ako kniha, kúpila som si to. Well, chyba. Obrovská. Tu skutočne platí tá výnimka, že film je lepší. O dosť. Preskočili milión rozchodov a emočných scén a vyškrtali tak dve tretiny knihy, kde sa nič nedialo. Rozhodne sa teším na ďalšie filmy, ale na knihy už určite nepozriem. Navyše mi kamarátka povedala, že prvý diel je najlepší, nechcem teda radšej ani vedieť, aké sú tie ostatné. A čo sa týka Krutého princa, čítala som to a rozhodne nechápem, čo každý s ním má. Jude bola hrozná hrdinka, Cardin (dúfam, že som napísala jeho meno dobre, hah.) skutočne krutý a podľa mňa s tou krutosťou zašla autorka až za hranicu prijateľnej badboyovskosti. Neviem, či je to iba mnou po tých dvoch nešťastných sériach od Sarah o už asi nikdy nebudem môcť skutočne milovať knihy s férmi :/ absolútny súhlas s upírmi, hehe.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jej, ďakujeme pekne za pochvalu aj za komentár, potešil. <3
      Uff. Možno keby to človek aspoň videl v divadle a mal z toho nejaký zážitok navyše? :D Ale teda čítať scenár s pofidérnym dejom, eh...:/
      Fíha, že robia zo Simona seriál som nejako prehliadla, ale myslím, že ho tiež vynechám. :D
      Oookej, tak ďakujem za ďalšie varovanie k After, to by naozaj nebol vhodný čitateľský úlet. :D
      Hranica prijateľnej badboyovskosti je úplne skvelé označenie, to si nechaj patentovať! :D A tvoj názor ma zase len utvrdil v tom, že by mi Krutý princ nesadol, s takýmito postavami mám problém. Heh, mne sa ToG ako tak páčilo, hoci mám kopu výhrad; Dvory po jednotke ignorujem... No celkom chápem, ako to s férmi myslíš. :D
      Upíri by si zaslúžili viac pozornosti v nejakej netwilightovskej podobe. :D

      Odstrániť
  7. Toto je skvelý nápad na článok, možno si ho niekedy požičam :D
    Cursed Child mám doma, ale akosi sa tomu tiež vyhýbam... :D
    Hm, rozmýšľam, kedy som čítala Simona. Vtedy okolo toho ešte myslím nebol taký hype. Mne sa páčil, ale chápem, že nie je pre každého :D
    Na Margaret Atwoodovú sa tiež nechystám, zlomili by sme Gazdíkovi srdce </3
    After... fujky.
    TFIOS som čítala tiež dávno, tiež sa mi to páčilo a tiež neviem, či by sa mi to páčilo aj dnes :D
    Ku Krutému princovi som pristupovala skepticky, ale musím povedať, že mne sa dosť páčil :D Ale úprimne, vôbec to nečítam kvôli tej romantike, tá ma tam trápi práve najmenej a zatiaľ si ani nie som istá, či som fanúšik (čítala som len prvý diel), mňa na tom bavili tie intrigy a plot twisty, lebo sa mi stáva len málokrát, že ma kniha viackrát úprimne prekvapí :D
    O upíroch by sa veru tiež zišlo niečo dobré :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Len do toho.:D A ďakujeme.:)
      Máš Cursed Child doma a vyhýbaš sa mu?:D To už je hardcore.:D
      Haha, vidíš, máš pravdu, G. by na nás vôbec nebol hrdý.:D
      Som rada, že s TFiOS nie som jediná... asi to radšej nebudem testovať.:D
      Tak som zvedavá, či ťa oslovia pokračovania Krutého princa a vďaka za názor.:) Tie plot twisty neznejú zle, takže chápem.:D
      Presne! Snáď sa (my aj upíri) dočkáme.:D

      Odstrániť
  8. Vyjadrím sa hlavne ku dvom knihám - pretože tie dve som čítala
    Harry Potter 8 - ani ja som nebola nadšená, keď sa vydala. A nemala som v pláne si ju prečítať. Ale potom som ju našla vo veľkej akcii, tak som si ku kúpila. No a nakoniec ma aj milo prekvapila. Akurát som o tom písala článok pred par dňami :)
    A čítala som aj Na vine sú hviezdy. Už dávnejšie, tak to nemám čerstvo v pamati, no tu musím poznamemať, že film sa mi páčil viac. Young adult knihy nie sú pre mňa :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak hlavne, že sa ti kúpa oplatila.:)
      Mne sa páčila aj kniha, aj film, ale všetko dááávno.:D

      Odstrániť