16/04/2020

Minirecenzie: Zn. 2x YA contemporary - marec 2020

Občas si rada oddýchnem pri tínedžerskom príbehu zo života. Najradšej mám tie, ktoré nie sú iba o romantickej láske a ktoré majú aspoň trochu originálny námet. Dnes sa s vami chcem podeliť o dva tipy na čerstvé novinky, ktoré moje podmienky spĺňajú - jedna kniha je o nádejnej cirkusovej akrobatke, druhá o nádejnej komičke.

Akemi Dawn Bowman: Harley in the Sky

Harleyini rodičia vlastnia cirkus, takže by si človek myslel, že pre Harley nebude ťažké splniť si sen a stať sa cirkusovou akrobatkou. V skutočnosti však o tom jej rodičia nechcú ani počuť a dcéru nútia ísť na vysokú. Harley v zúfalstve uzavrie dohodu s majiteľom konkurenčného cestovného cirkusu – on jej dovolí učiť sa od ich akrobatky, ak mu ona zoženie hudbu k pripravovanému programu cirkusu jej rodičov. Ibaže útek z domu a život v cirkuse nejdú celkom podľa plánu...

Harley nie je typická sympatická hrdinka. Je naivná, zahľadená do seba a často neberie do úvahy, ako jej činy ubližujú druhým. Práve to z nej robí uveriteľnú a dobre vykreslenú postavu. Postupne sa navyše ukáže, že má psychické problémy. Tento príbeh je z veľkej časti práve o jej duševnej ceste, vývoji a snahe naučiť sa lepšie žiť so sebou i ostatnými. Ďalším prvkom je roztomilá romantika a nechýba ani dávka diverzity, ktorá tu nepôsobí násilne a dáva podnety na zamyslenie. Extra bonusové body u mňa kniha získava za to, že viackrát porušila zaužívané klišé. Harley in the Sky by som opísala ako potomka kníh Kasie West a Holly Bourne. Je to vydarený, akurát dlhý, prudko čitateľný príbeh o rodine, sebeckosti, ambíciách, snoch a pádoch s neopakovateľnou atmosférou, roztomilými chvíľkami aj dôležitými myšlienkami. 5*.

Rebecca Elliott: Pretty Funny

Haylah sníva o tom, že sa bude venovať stand-upu, akurát si nevie predstaviť, že by sa mala postaviť na javisko a vystupovať. Má problémy so sebavedomím, pretože nemá dokonalú postavu, necíti sa dostatočne dievčensky a nechce uveriť, že by sa mohla niekomu páčiť. Keď na školskej talentovej súťaží uvidí stand-up v podaní o pár rokov staršieho Lea, ktorého všetci zbožňujú, tak trochu sa zamiluje... A začne mu do skrinky hádzať svoje vtipy. Leo ju prekvapivo rýchlo odhalí, dajú sa do reči, začnú flirtovať a Haylah mu ochotne prisľúbi pomoc so scenárom na blížiacu sa súťaž v stand-upe. Lenže myslí to s ňou Leo naozaj dobre?

Ani Haylah nie je najsympatickejšia hrdinka na svete, no pôsobí skutočne. Autorka načrtáva témy ako feminizmus, (ne)dievčenskosť, sebavedomie atď. a darí sa jej čitateľom podsúvať rozumné myšlienky bez učebnicového kázania. Okrem toho dôjde na otázky rasizmu a popri dejovej línií s Leom sa rieši tiež kamarátstvo či rodinné problémy. Pretty Funny nie je dokonalá kniha ani ten typ roztomilej oddychovky, ktorú človek číta, lebo zbožňuje hlavnú dvojicu a maximálne im fandí. Je to však dosť čitateľný príbeh jednej nedokonalej tínedžerky, ktorý šikovne načrtáva aktuálne témy a je navyše ozvláštnený o prvok stand-upu (paradoxne sa mi ale nezdal veľmi vtipný, keďže bol humor často na úkor Haylahiných trapasov a vystúpeniam zase chýbalo ústne podanie). Za mňa 4*.