04/09/2021

Minirecenzie: Zn. Atmosferické YA fantasy

Krystal Sutherland: House of Hollow

House of Hollow je príbeh o troch sestrách, ktoré ako deti nevysvetliteľne zmizli a keď sa znovu objavili, niečo s nimi nebolo v poriadku. Mali čierne oči, boli nadprirodzene krásne, ľudí fyzický kontakt s nimi doháňal k šialenstvu... Dve z troch sestier svoju zvláštnosť naplno prijali. Grey sa stala neuveriteľne populárnou modelkou a návrhárkou. Vivi začala hrať v kapele, nechala sa potetovať a problémy utopila v alkohole. Najmladšia Iris sa však rozhodla ostať doma a stať sa normálnym členom spoločnosti. Ibaže potom Grey zmizne a Iris s Vivi a Greyiným priateľom začnú objavovať desivé nadprirodzené tajomstvá z minulosti. Vtedy si Iris musí priznať, že normálny život pre ňu neprichádza do úvahy.

Iris ma ako hlavná hrdinka bavila – jej charakterový vývoj je rozhodne uspokojivý. Jej sestry zase majú byť sebavedomými, nebezpečne očarujúcimi bytosťami a to zo stránok naozaj cítiť. Za zmienku stoja tiež osudy a charaktery ďalších postáv, ktoré čelia komplikovaným dilemám, traumám a rozhodnutiam. Samotná zápletka predstavuje osobnú cestu Iris a jej sestier za pravdou a konečným vysporiadaním sa s minulosťou. Niektoré odhalenia si čitatelia určite domyslia, iné môžu prekvapiť. Všetko do seba pekne zapadne a vytvorí to jedinečný, mrazivý obraz čudesnej rodiny, na ktorý budem ešte dlho myslieť. Skutočne výnimočnou knihu totiž robí jej temná, podmanivá atmosféra. Stretáva sa tu nebezpečná krása bez romantizovania, množstvo prírodných prvkov, poriadna dávka smrti a rozkladu, inšpirácia folklórom i desivo pevné sesterské putá. House of Hollow je skrátka osobitý YA počin, ktorý stojí za prečítanie. 5*.

Joanna Ruth Meyer: Into the Heartless Wood

Owen vyrastá pri magickom lese, v ktorom vládne zlá čarodejnica a dokonca aj samotné stromy sú nebezpečné – lenže nie tak veľmi ako krvilačné stromové sirény. A predsa sa jedna zo sirén rozhodne ušetriť Owenov život. Nuž a keď ho potom zachráni druhýkrát, Owen ju už nedokáže vnímať ako monštrum. Čo je fajn, pretože Seren túži byť niečím viac ako iba vražedným nástrojom. Takže sa medzi tými dvomi postupne buduje krehké puto, ktoré zdanlivo nemá žiadnu budúcnosť. A to ešte netušia, že sa má čoskoro odohrať rozhodujúca bitka veľmi dlhej vojny a že sa jej budú musieť zúčastniť.

Bavilo ma prepojenie s prírodou či stromové sirény a oceňujem, že sú úlohy mužskej a ženskej časti páru oproti iným YA paranormálnym romantikám vymenené. Počiatočné nadšenie však u mňa napriek tomu nepretrvalo. Ako jednotlivcov sme Owena a Seren spoznali iba povrchovo a ich spoločné scény ma nepresvedčili, že sa dokázali (a stihli) prepracovať až k láske... A pritom sa ich spoznávaniu venovala väčšina knihy. Zvyšok zápletky sa stane relevantným až na konci – a poviem vám, že toľko krvavých sŕdc dramaticky vytrhnutých z hrude som v jednom príbehu naozaj nepotrebovala. Celkovo teda ide o sľubný titul, ktorý, žiaľ, popri romantike až príliš zanedbal prepracovanejšiu mytológiu, väčšiu psychologickú hĺbku postáv alebo zaujímavejší zvyšok deja – a ešte aj tú romantiku s monštrami som už videla spracovanú vierohodnejšie. 3*.

Rose Szabo: What Big Teeth

Eleanor ako malú stará mama poslala do internátnej školy, odkiaľ sa nemala vracať. Eleanor však pri istom incidente nad sebou stratí kontrolu a musí utiecť. Keďže nemá kam ísť, vráti sa domov – a tam ju čaká jej pestrá rodinka. Stará mama dokáže čítať budúcnosť z kariet a vnútorností, mama vyzerá z polovice ako morský živočích, teta nerozpráva a dedko, sestra a bratranec sa menia na vlkov. Okrem toho doma nájde tajomného účtovníka Arthura, ktorým sú všetci až nezdravo posadnutí. Zatiaľ čo v škole Eleanor veľmi nezapadala, doma sa cíti až príliš obyčajne. Keď jej stará matka navyše náhle zomrie a pred smrťou povie Eleanor, že by sa teraz mala o rodinu starať ona, pre Eleanor to predstavuje poriadnu výzvu. A tak si na pomoc prizve svoju druhú starú matku, čo je veľmi nešťastné rozhodnutie.

Ďalší dej by sa dal bez spoilerov zhrnúť asi takto: Eleanor nič nevie a nikto jej nič nehovorí; Eleanor sa túla po dome a okolí; Eleanor robí hlúpe rozhodnutia, lebo jej nikto nič nepovedal; Eleanor ignoruje všetky náznaky čohokoľvek; Eleanor sa náhle spamätá a začne konať celkom použiteľne. Inými slovami – úvod fajn, koniec fajn, ale ten stred bol naozaj o ničom. Okrem toho som Eleanor väčšinu času jej správanie neverila. Vedľajšie postavy sú zase obdivuhodná zbierka bizarnosti, no až na Arthura im chýba väčšia osobnosť či príbeh. Autorka tu našťastie aspoň prezentuje množstvo nápaditých, mrazivých a nechutných obrazov. Chvíľami sa jej tiež darí vyvolať v čitateľoch značné napätie a celkovo možno povedať, že vytvorila zaujímavú atmosféru. V kombinácii s pútavým začiatkom, dôrazom na rodinné putá a slušným záverom to z knihy robí osobité čítanie – akurát stále priemerné. 3*.

Janella Angeles: Where Dreams Descend (#1)

Kallia je mocná mágyňa. Odmala vyrastala uprostred nebezpečných lesov, kde z nej Jack urobil anonymnú hviezdu svojej magickej show. Nikdy jej nedovoľuje odísť a keď chce Kallia navštíviť neďaleké mesto Glorian, tvrdí jej, že „tam vonku“ pre mágyne nič nie je. Kalliin pohár trpezlivosti pretečie, keď zistí, že všetky jej kamarátky sú ilúzie vytvorené Jackom a že ňou Jack celý život manipuluje. Podarí sa jej utiecť do Glorianu, kde sa prihlási do akejsi magickej obdoby talentovej show. V meste spoznáva mladého porotcu a ex-vystupujúceho mága v jednej osobe Darona. Nuž a okrem toho sa snaží neumrieť, zistiť, prečo súťažiaci miznú, aké zlo sa ukrýva za zrkadlami a či je za tým všetkým skutočne Jack... Alebo niečo horšie.

Toto YA fantasy má neskutočný potenciál. Autorkin svet nám ponúka kopu záhad či zrkadlá, v ktorých sa možno nadobro stratiť. Celková atmosféra je tajomná a pôsobivá. Bavila ma slow-burn romantika medzi Kalliou a Daronom i komplikovaná, toxická minulosť Kallie a Jacka, cez ktorú sa Kallia snažila dostať. Jednu vec však táto kniha nemá: dej. Na takmer päťsto stranách sa dokopy nestane takmer nič. Navyše autorka potenciál svojho príbehu nevyužíva naplno. Načrtne zaujímavé postavy a vzťahy, no nejde do hĺbky. Predstaví nám nový svet plný možností a potom nás vezme do jediného mesta, o ktorom nám prezradí minimum. Ohúri nás mágiou, ale nerieši detaily jej fungovania. Na posledných stranách nám predhodí jedno prekvapivé odhalenie a mätúci cliffhanger, ibaže zároveň všetko, k čomu zápletka smerovala, nechá nevyriešené. Kniha má tak jednoznačne svoje čaro, no zároveň je len akýmsi nedostatočne prepracovaným, rozťahaným úvodom. 3,5*.