20/04/2017

Leigh Bardugo - Six of Crows (#1), Crooked Kingdom (#2)

Leigh Bardugo môžete poznať ako autorku YA fantasy trilógie Grisha, o ktorej ste pravdepodobne nepočuli veľa dobrého. K svetu Grishe sa však Leigh vrátila aj v dilógii Six of Crows a vzápätí sa začali objavovať zvesti, že stojí za pozornosť a nemusíte vôbec poznať obsah Grisha trilógie... Otestovala som to a rada by som vás ubezpečila o troch veciach: 
  • Six of Crows a Crooked Kingdom sú perfektné a stoja za prečítanie.
  • Vážne nemusíte predtým čítať Grishu. 
  • Slovart chystá slovenské vydanie oboch dielov, zapamätajte si magické slová: Vrania šestka.
(Celá dvojrecenzia je, samozrejme, bez spoilerov.)

Kaz Brekker, sedemnásťročná vychádzajúca hviezda kriminálneho sveta Ketterdamu, dostane skvelú ponuku: veľký balík peňazí za jednu krádež. Má to iba pár háčikov - musí sa vlámať do najlepšie stráženého väzenia vôbec, hoci to nikto predtým nedokázal, a "ukradnúť" odtiaľ rukojemníka, ktorého vedomosti by mohli spôsobiť magickú katastrofu.

Kazovi síce sebavedomie nechýba, no je mu jasné, že na takú prácu potrebuje tú správnu partiu. A tak sa (doslova) na jednej lodi ocitá Kaz, bývalá akrobatka Inej, Grisha (= v podstate čarodejnica) Nina, lovec zmieňovaných čarodejníc Matthias, gambler a strelec Jesper a - zdanlivo bezvýznamný - Wylan. (Tip na čítanie: Zdanie klame.)

Musím sa priznať, že som spočiatku prvým dielom nebola ohromená. Partia šiestich nesúrodých teenagerov na nesplniteľnej misii ma rozhodne zaujala, lenže zároveň som sa pýtala, či naozaj potrebujeme všetko sledovať až z piatich pohľadov. Nehľadiac na to, že sa dej hýbal veľmi pomaly a v novom svete som mala menší chaos... 

Nerozhodne som sa prehupla cez prvých cca 20% a zrazu som si uvedomila, že sa niečo zmenilo. Začalo ma zaujímať, čo má tá banda za sebou, aké sú ich vzájomné vzťahy a kam to celé smeruje. Odvtedy moje nadšenie už len rástlo.

Postavy v tejto dilógii sú totiž absolútne skvelé - prepracované, svojské, rôznorodé. V podstate sú všetci kriminálnici, ale v tomto prípade nič nie je čierno-biele. Každého z nich som si ich obľúbila: génia Kaza, ktorý neznesie fyzický kontakt; Inej, ktorá napriek otroctvu v nevestinci nezanevrela na svet; nebezpečnú a očarujúcu Ninu s jej láskou pre waffle; Jespera, majstra nesprávnych rozhodnutí; Wylana, ktorý má spočiatku menej priestoru, no počas oboch dielov si prejde obrovským vývojom. 

Veľmi ma bavilo sledovať odhaľovanie minulosti jednotlivých postáv, ich interakcie a vzťahy. Nečakajte veľa romantiky - objaví sa len v malých množstvách a občas zvláštnych podobách. Ubezpečujem vás však, že každá jedna scéna stojí za to. Už dávno som nikomu tak odhodlane nefandila ako dvojiciam v tejto sérii. Navyše sú obe knihy plné neskutočne vtipných hlášok, často som sa dokonca smiala nahlas.

Postupne som sa zorientovala aj v autorkinom svete a musím ho oceniť: je naozaj rozsiahly, obývaný rôznymi národmi, každý má svoju kultúru i náboženstvo a je zrejmé, že o ňom Leigh vie všetko. Napriek tomu čitateľom posúva len informácie, ktoré potrebujú, nesnaží sa ich unudiť či prevalcovať.

Ďalším obrovským plusom oboch dielov sú zdanlivo jednoduché zápletky. V Six of Crows má partia iba uskutočniť totálne nemožnú krádež storočia a v druhom dieli sa snažia... Napraviť pokazené a vyrovnať účty. Vždy majú konkrétny cieľ a plán na jeho dosiahnutie, ibaže potom sa pokazia tony vecí a čitateľ môže už len žasnúť a sledovať, čo kto kedy predvídal, kto koho ako podrazil, ako sa nakoniec vynájdu... A či sa daná situácia vôbec dá zachrániť.

Na rovinu vám hovorím, že prvá polovica Six of Crows nie je ktovieako akčná, autorka ju vystavala na svojich postavách a svete (a funguje to). Druhú polovicu vám však vrelo odporúčam čítať naraz (maximálne na dvakrát), pretože keď sa raz veci dajú do pohybu, nebudete môcť dýchať až do konca. Apropo, koniec - istá kapitola sa síce uzavrie, no ostáva tu aj kopa načatých problémov, takže si dokážete pred dvojkou dať pauzu, no nie pridlhú.

V Crooked Kingdom odpadá postupné oťukávanie sa a zoznamovanie s postavami a svetom, takže sa rovno začne poriadne jazda. Strieda sa tu akcia a napäté situácie s megavtipnými hláškami a skvelými interakciami medzi partiou, občas sa objaví nejaký chýbajúci čriepok niečej minulosti... Osobne som si užívala každú jednu vetu a v priebehu pár kapitol som dokázala zatajovať dych, nahlas sa zasmiať i mať slzy v očiach.

Dilógiu Six of Crows považujem za nesmierne vydarené YA fantasy, ktoré má všetko: dobre vymyslený svet, realistické postavy, chytľavý štýl písania, šokujúce zvraty, humor a deju primerané množstvo romantiky. Nemôžem vám garantovať, že si vás získa tak ako mňa, no môžem na vás naliehať, aby ste to aspoň skúsili. Za mňa 5 hviezdičiek.


obálky z goodreads.com

11 komentárov:

  1. Super recenze! Škoda že u nás kniha vyjde až příští rok a zase z nějakou nepřitažlivou obálkou, tahle je totiž úplně mega! :D A co jsem koukala, tak angličtina docela těžká :(

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.:) Mrzí ma, že musíš toľko čakať, ale hádam to bude stáť za to. Inak, v slovenčine by mala byť už na jeseň.:)

      Odstrániť
  2. Prave predvčerom som si kúpila Sif of crows, hoci som váhala, pretože s autorkou dobrú skúsenosť nemám a raz som ju už začala Čítať ale sekla som to po piatich stranách. Takže sa teším, čo z toho nakoniec vznikne :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Úplný začiatok SoC je podľa mňa jediné potenciálne kritické miesto... Tak dúfam, že sa postupne začítaš a bude sa ti to páčiť.:)

      Odstrániť
  3. Óoo, už sa na sériu veľmi teším. Ja som si však povedala, že najprv prečítam Grišu, už ju mám aj doma, len ešte sa do nej nepustila. :D
    Inak trochu mi tá zápletka pripomína Suicide squad :D
    Super recenzia! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ach, no už ako myslíš, hlavne sa nenechaj prípadným sklamaním odradiť!:D Ja by som sa ku Grishi rada dostala dodatočne, čisto zo zvedavosti, radšej bez očakávaní.:D

      Hm, čosi na tom je. :D Hoci mňa si Suicide squad popravde nezískal, títo parchanti sú lepší. :D

      Vďaka.:)

      Odstrániť
    2. Nenechám sa odradiť, čo ty vieš, možno sa mi to bude páčiť. :D

      Mňa to celkom bavilo :D ale zatiaľ som nemala nutkanie to znovu pozerať.

      Odstrániť
  4. Anonymný20/4/17 17:32

    Možná jsi mě dolomila a opravdu si Six of Crows přečtu. Grisha mě z anotace a reakcí okolí opravdu nezaujala, ale o tomhle všichni básní. Teď abych jen neočekávala příliš mnoho. ^▽^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vždy si treba nechať nejakú rezervu a očakávaniami to nepreháňať... Ale určite to skús!:) Budem dúfať, že sa ti kniha zapáči.:)

      Odstrániť
  5. Výborná recenze :) Na knih se těším, doufám, že vydržím počkat až do českého vydání :) Od autorky jsem četla Grišu a ta byla skvělá :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.:) Verím, že toto sa ti bude tiež páčiť, podľa ohlasov je to lepšie ako Grisha.:D

      Odstrániť