13/05/2017

Peternelle van Arsdale - Netvor je zver

Netvor je zver je pre mňa jednou z tých kníh, ktoré som si všimla, až keď sa začalo hovoriť o preklade. Predsa len, autorka nie je extra známa, nejedná sa o žiadnu rozsiahlu sériu, nešepká sa o seriáli, internetom sa nešíria obvinenia z rasizmu a nedostatku diverzity... Napriek tomu však za pozornosť určite stojí.

Keď mala Alys sedem rokov, v jej dedine sa raz v noci zjavili dve požieračky duší a vzali si duše všetkých dospelých. Spolu s ostatnými deťmi bola Alys zachránená a poslaná do susednej dediny, no ich život medzi ustráchanými a pobožnými dedinčanmi nie je vôbec jednoduchý. Alys má navyše tajomstvá, ktoré by ju mohli stáť život: v tú noc videla požieračky duší a cíti, že má niečo spoločné s nimi aj s obávaným Netvorom z okolitého lessa.

Alys i ostatní obyvatelia jej sveta sú jednoznačne v nebezpečenstve, no veci nie sú ani zďaleka také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Pretože, citujem, "ani Netvor, ani Alys totiž nie sú tým, za čo ich ostatní považujú".

Príbeh ma od prvej strany ohúril svojou jedinečnou atmosférou: akurát desivou, akurát záhadnou... Autorka svoj zaujímavý nápad výborne podala - píše jednoducho, a predsa premyslene, kniha sa číta jedna radosť. Pochmúrny, zvláštny dojem umocňuje aj istá detská rýmovačka, ktorá sa tiahne celým príbehom. Okrem pohľadu hlavnej hrdinky Alys nazrieme taktiež do (ne)života samotných požieračiek duší. Skrátka, spočiatku som si čítanie maximálne užívala a vôbec mi neprekážalo, že sa nič veľké či napínavé nedeje.

Jednoznačným plusom príbehu je i jeho posolstvo. Autorka (najmä cez ľudí v Alysinom okolí) upozorňuje na nebezpečenstvo predsudkov, na to, ako sa ľudia dokážu nechať ochromiť strachom či zmanipulovať, a tiež - ako hovorí anotácia -, že veci skutočne nie sú vždy také, ako vyzerajú. Zároveň podľa mňa kniha bohužiaľ ponúka pomerne jednostranný náhľad na náboženstvo a veriacich - skoro akoby iný prístup, než obmedzený a fanatický ani neexistoval.

Navyše som sa niekde za polovicou nemohla ubrániť dojmu, že by som predsa len od knihy chcela čosi viac. Alys a ostatné postavy sú fajn, ale žiadna z nich sa mi nedostala pod kožu. Autorkin svet sa síce vyznačuje zvláštnymi názvami a legendárny less má jednoznačne potenciál, no budovanie či lepšie spoznávanie fantasy sveta zjavne nie je prioritou. Na moje mierne rozčarovanie sa Netvor je zver nevyhlo ani dávke romantiky, hoci by sa bez nej kniha bez problémov zaobišla. Mala som pocit, že láska našej dvojice vznikla v podstate z ničoho a zbytočne narušila temnejšiu atmosféru. Našťastie sa autorka nenechala príliš uniesť.

Mojím úplne najväčším problémom však bol samotný záver, ktorý nepriniesol všetko, čo sľubovala zápletka. Hlavná hrdinka v ňom nezohrala ktovieako veľkú úlohu, prirýchlo bolo po všetkom a o nejakom napätí sa prakticky nedá hovoriť. Škoda.

Aby som to zhrnula, Netvor je zver má trošku desivú atmosféru (presnejšie, len do istého bodu), trošku mágie, trošku nebezpečenstva v závere... A mne to akosi nestačilo. Zároveň však má výborný začiatok, veľký potenciál a ide o jedinečné, zaujímavé čítanie, takže pokiaľ vás kniha láka, určite jej dajte šancu. Iba pre istotu nečakajte priveľa. Odo mňa získava spokojné 3,5 hviezdičky.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Obálka z slovart.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára