14/06/2017

Marion Pauw - Temná minulosť

Raz za čas rada zablúdim do iných žánrov ako zvyčajne. Navyše si do istej miery užívam taký ten frustrujúci pocit nevedomosti & domnienok, nehovoriac o mojom nadšení pre zvláštnych hlavných hrdinov... Takže keď som zaregistrovala Temnú minulosť, bolo mi jasné, že si zaslúži moju pozornosť.

"Temná minulosť je strhujúci príbeh o klamstve, vražde a húževnatosti rodiny odhodlanej držať pri sebe, aj keď sa rozpadáva na najzraniteľnejších miestach." Kniha je písaná z pohľadu dvoch súrodencov, ktorí o sebe donedávna nevedeli.

Iris je právnička a slobodná matka s nezvládnuteľným malým synom. Vie, že jej matka nie je dokonalá (od toho má vážne ďaleko), ale napriek tomu ju veľmi šokuje zistenie, že jej celé roky tajila existenciu jej staršieho brata Raya Boelensa... Usvedčeného z brutálnej vraždy svojej susedky a jej malej dcéry.

Ray je autista, ktorý nadovšetko miluje svoje rybičky, rád pečie chlieb a napriek občasným výbuchom sa nespráva ako dvojnásobný vrah. Dôkazy sú však jednoznačné a svoj trest si momentálne odpykáva v uzavretom ústavnom zariadení, kde ho navštívi Iris - a rozhodne sa, že musí vypátrať pravdu.

Už po prvých stránkach som musela oceniť autorkin jednoduchý a dynamický štýl písania - text odsýpa jedna radosť a nezdržuje zbytočnými opismi. Zároveň však musím poznamenať, že si Marion Pauw rozhodne nedáva servítku pred ústa a kniha je miestami nielen priamočiara, ale až vulgárna - či už sa to týka "neslušných" rozhovorov a rôznych narážok alebo istej sexuálnej scény. Nie je toho priveľa a autorka tým rozhodne podčiarkla okolnosti, v ktorých sa postavy ocitnú, a zrejme i podporila realistickosť, no osobne by som sa bez toho zaobišla, takže... Upozornila som vás.

Veľmi sa mi páčilo, že sme dostali možnosť sledovať príbeh z dvoch pohľadov. Prostredníctvom Raya získavame náhľad do života väzňa aj na jeho terajšie fungovanie v ústave, čo bolo rozhodne podnetné a hodné zamyslenia. Ray je fascinujúca postava a sledovať, akým spôsobom premýšľa a vníma, ma bavilo. Navyše má pri ňom všetko takú trpkosladkú príchuť - v jednej chvíli vám je ho ľúto a v druhej premýšľate, o tom, že veď on tú vraždu určite spáchal! Iris je zase často sarkastická a ako rozprávačka vie pobaviť. Okrem jej osobného života sa čitateľom naskytá tiež možnosť sledovať jeden prípad z jej práce v prestížnej právnickej firme, čo rozhodne stálo za to.

V príbehu sa prelína Rayova línia, v ktorej nám po kúskoch odhaľuje svoju minulosť a vzťah s obeťami až do osudného bodu, s líniou, v ktorej Iris neodbytne pátra po chýbajúcich kúskoch skladačky na prvý pohľad jednoznačného prípadu. Nič nie je čierno-biele a verím, že každý bude aspoň chvíľu na pochybách o tom, čo sa v tej "temnej minulosti" vlastne stalo - osobne som vôbec netušila, ako sa všetko vyrieši.

Na druhej strane sa mi kniha zdá trochu... nedotiahnutá. Napríklad sa objaví taká nenápadná love story, ktorá bohužiaľ nie je ani poriadne rozpísaná, ani podložená, takže... Prečo? Oveľa väčšmi mi však prekážalo, že sa väčšinu času prakticky nič poriadne nedialo a keď konečne prišlo veľké záverečné vyvrcholenie a chvíľka napätia, všetko sa vyriešilo príliš rýchlo. Od záveru takéhoto príbehu by som čakala viac drámy.

V konečnom dôsledku Temnej minulosti udeľujem také slabšie 4 hviezdičky - nemožno jej uprieť zaujímavý námet a vydarené postavy, no spracovanie mierne zaostávalo a úplne ma nechytila za srdce. Ak však máte podobné príbehy radi alebo si práveže chcete pre zmenu prečítať niečo iné, pokojne jej dajte šancu. Ja svoju voľbu neľutujem.


Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka a citát z anotácie z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára