26/07/2017

Predstavujem: trilógia Kráľovná Tearlingu (Erika Johansen)

Základné informácie:

Erika Johansenová debutovala v roku 2014 knihou The Queen of the Tearling (v slovenskom preklade Kráľovná Tearlingu, Ikar, 2015). Nadviazala na ňu pokračovaním The Invasion of the Tearling (2015) a sériu uzavrela knihou The Fate of the Tearling (2016). (V slovenčine vyšli ako Invázia do Tearlingu v roku 2016 a Osud Tearlingu v júli 2017.)

Trilógia Kráľovná Tearlingu je mix fantasy a dystópie - v bližšie neurčenej budúcnosti nastal Prechod a ľudia sa čiastočne vrátili k minulosti. Hlavnou hrdinkou je princezná Kelsea, ktorú odmala vychovávali v utajení a izolácii, aby sa dožila svojich devätnástich narodenín a mohla sa stať kráľovnou Tearlingu, ideálne lepšou, než bola jej matka. Nanešťastie pre ňu, Kelsei chýba kopa informácií, mnohí sa ju snažia pripraviť o život a Tearlingu hrozí vojna so susedným Mortmesnom, ktorému vládne Červená kráľovná - krutá tyranka a čarodejnica.

Počas troch kníh dostaneme možnosť nielen sledovať Kelseinu snahu zachrániť svoje kráľovstvo, ale tiež nahliadneme do minulosti pred Prechodom i krátko po ňom. Okrem zaujímavého sveta a samotnej zápletky séria ponúka množstvo podnetov na zamyslenie. Za zmienku stojí zároveň takmer úplná absencia romantickej línie a autorkina otvorenosť - celá séria sa nesie v temnejšom duchu a nechýbajú nadávky či sexuálne narážky.


Čo by ste možno chceli vedieť:

-> Erika získala titul magister umenia z Iowa Writers’ Workshop. Nakoniec sa však stala právničkou a písaniu sa venovala len po nociach.

-> Prvý diel trilógie, Kráľovná Tearlingu, začala Johansen písať v roku 2007, pričom vôbec nepremýšľala o vydaní. Inšpiroval ju obraz z jej sna, ktorý jej utkvel v pamäti - loď miznúca za horizontom - a preslov Baracka Obamu. Rozhodla sa, že chce napísať knihu o tom, čo sa dá politicky dosiahnuť, keď sa k moci dostane idealista. Nevedela si však predstaviť, že by ju zasadila do nášho sveta, preto si vytvorila svoj vlastný.

-> Pôvodne mala mať séria len dva diely, no potom si autorka uvedomila, že chce vyrozprávať históriu Tearlingu ako skutočný príbeh a na to potrebovala viac priestoru. Pôvodne mala tiež naplánovaný iný záver, názor zmenila až po dopísaní druhého dielu, Invázia do Tearlingu.

Kelsea v podaní Hailey Jensen (zdroj)
-> Hlavná hrdinka Kelsea je inšpirovaná anglickou kráľovnou Alžbetou I. Kelsea, podobne ako Alžbeta, sa rozhodla obetovať osobný život pre dobro kráľovstva. Podľa Johansen je to niečo, čo v dnešnej tvorbe chýba, keďže väčšina hrdiniek končí pri romantike. Kelsea, na druhej strane, sa sústreďuje na svoje povinnosti.

-> Autorka svoju sériu nevníma ako young adult literatúru. Hlavná hrdinka má síce 19 rokov, ale hlavné problémy, ktorým musí čeliť - zlo, korupcia, chamtivosť - podľa autorky nie sú typické pre YA. Navyše Johansen nálepku YA vníma ako do istej miery obmedzujúcu a vo svojej tvorbe chcela slobodne preskúmať odvrátenú stránku sveta.

-> S Tearlingom sa zatiaľ zrejme lúčiť nemusíme, pretože sa Erika do tohto sveta v ďalších knihách plánuje vrátiť.

-> Keď vyšla Kráľovná Tearlingu, Emma Watson, David Heyman and Warner Brothers získali práva na jej sfilmovanie. Odvtedy sa ďalšie informácie neobjavili, takže by som osobne bola veľmi prekvapená, keby sme sa filmového spracovania napokon dočkali.

Kam ďalej?


Btw, do konca týždňa môžete čakať i recenziu na tretí diel, Osud Tearlingu.

Zdroje:

-> 1, 2, 3, 4, 5

Zaujala vás séria? Čítali ste ju alebo sa chystáte? Budem rada, keď sa o svoje dojmy podelíte v komentároch.

4 komentáre:

  1. Práve mám rozčítaný posledný diel a už pár krát sa mi podarilo zahliadnuť recenzie, ktoré sa nejako dotýkali toho spomínaného konca, ktorý autorka napokon zmenila - teraz mám normálne strach z toho, že sa to všetko pokašle a ja budem tak strašne sklamaná... Táto séria sa totiž radí medzi moje TOP najlepšie, najmilovanejšie, najospevovanejšie♥ ...Proste, fakt niečo, čo sa v tom knižnom svete tak často nevidí a preto by som chcela, aby to nadšenie vo mne pretrvávalo aj naďalej po dočítaní. Inak veľmi zaujímavé informácie, o niektorých som nemala ani len potuchy a to si hovorím fanúšik? :D..Teším sa na recenziu.;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V prvej chvíli som ním bola zaskočená, ale potom som si povedala, že áno - sedí mi tam. Tak verím, že to ani u teba nebude také zlé.:)
      Inak pre mňa táto séria síce nie je srdcová záležitosť, no súhlasím s tým, že je fakt výnimočná a len tak sa niečo podobné nevidí...:)
      Ďakujem, som rada, že ťa informácie zaujali. :D

      Odstrániť
  2. Takže už máš prečítaní tretí diel? Prezredíš mi prosím, že či sa tam tá záhada okolo Fantóma rozlúšti? Stačí áno alebo nie XD Pretože to je asi fakt jediná postava, ktorá ma naozaj opantala z tej knihy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop, mám ho prečítaný a áno, rozlúšti.:D Celkovo sa tam odhalí minulosť a v rámci toho aj Fantómov príbeh. :D

      Odstrániť