21/07/2017

Mesiace v roku TAG

Kristie z úžasného blogu Yours Fantasy nedávno vymyslela vlastný zaujímavý tag a označila ma v ňom, takže... Poďme na to! Princípom je ku každému mesiacu roku tematicky priradiť jednu knihu. Popisy jednotlivých úloh & obrázok nižšie sú prevzaté od Kristie.


Január
"Začátek nového roku. Spousta lidí si dává předsevzetí a plánuje, jak by jejich rok měl vypadat. Která kniha ilustruje váš rok či vaši ideální představu?"

Hm, P. S. I Like You od Kasie West znie pomerne ideálne - čmáranie po laviciach, listy, fakt zlatý chalan... Škoda, že moje roky na strednej škole boli podstatne menej zábavné. :D


Február
"Trochu klišé, ale únor už je zkrátka spojen s láskou. Představte si, že na svatého Valentýna vám nezbývá nic jiného, než si o romantickém zážitku přečíst. Jakou knihu si vyberete?"

Valentína neuznávam a na romantiku som pomerne náročná, ale kniha Řekni mi tři věci od Julie Buxbaum si ma totálne získala. Ide o chytľavo napísaný príbeh, ktorý nezabúda ani na iné oblasti života a samotná lovestory je trošku divná, nepresladená a pritom cute - skrátka niečo pre mňa.


Marec
"Měsíc čtenářů! Vybavíte si knihu, která oslavuje knihomoly a čtení?"

Zvažovala som Fangirl, napokon som sa však rozhodla pre sériu The Infernal Devices od Cassandry Clare. Hlavná hrdinka Tessa je pravá knihomoľka a hneď som si vybavila túto pasáž: 

“One must always be careful of books," said Tessa, "and what is inside them, for words have the power to change us.”


Apríl
"Apríl! Smích je pro nás všechny zdravý, že? U jaké knihy jste se museli pořád smát?"

Po chvíľkovom premýšľaní som sa rozhodla nesiahnuť po žiadnej milej-vtipnej-romantickej oddychovke. Neviem, či som sa smiala stále, no rozhodne som zbožňovala humor v knihe Marťan od Andyho Weira. Marťan sa javí ako napínavé sci-fi dobrodružstvo a vlastne ním i je, ibaže zároveň netreba zabúdať na to, aký je hlavný hrdina úžasne vtipný a sarkastický.


Máj
"Teď trochu na vážnou notu. V květnu v Evropě skončila 2. světová válka. Jelikož je dobré si dějinné události připomínat a snažit se poučit z našich chyb, vyberte knihu s válečnou tématikou."

Knihy s vojenskou tematikou nevyhľadávam, hoci som ich vďaka povinnému čítaniu musela prečítať hneď niekoľko. Okrem toho som sa dobrovoľne pustila do Code Name Verity od Elizabeth Wein vo forme audioknihy a... Wau. Nejde o tradičnú vojnovú literatúru a nemá práve faktografickú výpovednú hodnotu, no je to rozhodne silný, výborne napísaný príbeh. Plus samozrejme odporúčam geniálnu Zlodejku kníh.


Jún
"Láska je láska! #lovewins Kniha, která se dotýká LGBTQ tématiky."

LGBT-čokoľvek-tam-najnovšie-vymysleli tematiku vyhľadávam ešte menej ako vojnovú, napriek tomu však nemám problém odpovedať: Carry On od Rainbow Rowell. Trvám na tom, že to nie je žiadna "kópia Harryho Pottera" ani nič podobné. Rainbow mi zase raz dokázala, že vie vytvárať úžasné postavy, udržať si pozornosť čitateľa a búrať stereotypy.


Júl
"Teď trochu letně! Na kterou knihu si jako první vzpomenete, když se řekne zmrzlina?"

Love & Gelato od


August
"Oslavme diverzitu! Vyberte knihu, která se zabývá kulturou a tradicemi, které se liší od těch vašich. Knihu, kde mají postavy jinou barvu kůže než vy."

Podľa mňa je diverzita v dnešnej dobe preceňovaná a pretláčaná všade. O to viac si cením Six of Crows od Leigh Bardugo. Leigh sa podarilo dať dokopy fakt diverznú partiu (farbou pleti, orientáciou, povahou...) bez toho, aby to pôsobilo násilne. Navyše si všetkých hrdinov & hrdinky rýchlo zamilujete. Ako aj celú dilógiu. Ja viem, že už ste to počuli, ale... Six of Crows je jedno z naj YA fantasy, čo som čítala, tak si to, prosím, prečítajte tiež! (Btw, prvý diel vyjde v slovenskom preklade ako Vrania šestka už v októbri.) 


September
"2. září roku 1973 zemřel J. R. R. Tolkien. To sice není moc šťastná událost, ale pojďme na jeho počest září jmenovat měsícem fantasy! Vaše oblíbená fantasy kniha či váš oblíbený autor fantasy."

Kristin Cashore a jej séria Graceling Realm (u nás knihy vyšli pod názvami Výnimočná, Ohnivá, Iskrivá). Tiež ide v podstate o YA fantasy, no osobne jej knihy považujem za dosť univerzálne a fakt výborné. Určite odporúčam vyskúšať aspoň Výnimočnú či Ohnivú (dajú sa vnímať ako samostatné príbehy, Iskrivá potom všetko prepojí a uzavrie).


Október
"V říjnu nám vznikl samostatný československý stát. Jaká je vaše oblíbená kniha od českého či slovenského autora?"

Budem trochu podvádzať a uvediem celú sériu: Mariotovi dediči od Marje Holecyovej. Túto slovenskú čarodejnícku tetralógiu pre mladých som čítala už dvakrát a absolútne ju zbožňujem, takže ak by som mala doporučiť jednu slovenskú knihu, za mňa to bude prvý diel Predurčenie (hoci pokračovania sú ešte lepšie). Marja skvele pracuje s mytológiou, vytvorila geniálne postavy, dokázala ma pobaviť, prekvapiť aj rozplakať. Čo viac si môžem priať?


November
"V listopadu se oslavuje studenstvo. Jaká je vaše oblíbená knižní školní instituce?"

J. K. Rowling sa postarala o to, že keby som uviedla čokoľvek iné, nebola by to pravda, takže... Rokfort / Hogwarts.


December
"Co jiného se hodí k prosinci než kniha s vánoční tématikou?"

Okej, práve som zistila, že vianočné knihy nečítam, čiže vyberám výnimku potvrdzujúcu pravidlo: Let It Snow aka zborník troch vianočne ladených poviedok od Prvá poviedka sa mi celkom páčila, ďalšie dve mali lepšie i horšie časti... Nijako obzvlášť neodporúčam.


Potešilo by ma, keby sa ďalej zapojili napríklad Michelle a Naty, ale tag môže, samozrejme, vyplniť každý, kto má chuť.

obálky z goodreads.com

6 komentárov:

  1. Velice zaujímavý tag :D Možno sa aj zapojím :D Inak vôbec ma neprekvapuje, že až na jednu knihu - ktorú som stále nedočítala - a Harryho (ktorého nerátam) som nečítala nič z toho, čo si spomínala :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak áno, rada si prečítam tvoj článok. :D
      A ani mňa to veľmi neprekvapuje, ale myslím si, že Six of Crows a P.S. I Like You by sa ti aj mohli páčiť... O:)

      Odstrániť
  2. Jeej určite sa zapojím :3 Ani srnka netuší kedy, ale bude to! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jé, krásně jsi to vyplnila! :D
    Tak koukám, že si Řekni mi tři věci budu muset přečíst!
    Ú, ten citát z The Infernal Devices je super! Normálně jsem si až začala říkat, že bych tomu mohla dát šanci. Ale to je asi jen chvilkové nadšení. :D
    Tvůj názor o Carry On - Ano! Konečně někdo, kdo se mnou souhlasí, že to žádná kopie Harryho není! To bych pak musela takhle označit každou druhou knihu, uf.
    Když je někde diverzita už na sílu, tak mě to také nebaví. Nebo když někdo vyčítá autorovi, že není dost diverzitní, to už je jak diktování, jak má "správná" kniha vypadat. :D Ale cením si, když autor tu diverzitu dobře zvládne a to se Leight v Six of Crows určitě povedlo! :)
    Já si ty Mariotovi dediči budu muset vážně přečíst!
    Ještě jednou moc děkuji, že jsi se do tagu zapojila! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Krásne si to vymyslela! :D
      Řekni mi tři věci & MD - áno, áno, áno! Len si to pekne prečítaj. :D Čo sa týka TID, mne sa to páčilo, ale neviem, aká je za tým u teba story a prečo si taká rozpoltená, takže nenalieham. :D
      Som rada, že sa o Carry on zhodneme, pripadám si niekedy celkom v menšine. :D
      Presne, práve tie nekonečné hejty na tému "nebolo tam dosť tohto tamtoho a blabla" a predstavy o "správnej" knihe mi lezú na nervy. :D
      Nie je vôbec zač. :) Ďakujem za komentár.

      Odstrániť