15/08/2017

Minirecenzie: Zn. Contemporary mix

Toto leto som na contemporary vlne a do rúk sa mi dostali rôzne vydarené kúsky. Dnešné štyri "obete" som sa rozhodla zoradiť práve podľa výsledného hodnotenia. Spoiler alert: to najlepšie príde na záver.

Holly Smale: Geek Girl, Šprtka

Hlavná hrdinka na ktorej meno som si mala problém spomenúť Harriet je šprtka. Čítaj: chodiaca encyklopédia neznámych faktov, ktorá priťahuje prehnané trapasy ako magnet a zvyčajne hovorí hlúposti. V škole ju kvôli jej odlišnosti šikanujú, takže keď sa jej naskytne príležitosť niečo zmeniť, bez váhania sa jej chopí a... stane sa modelkou.

Táto kniha je pomerne krátka, dobre sa číta a hoci sa na vzdychanie nad chalanmi nájde miesto, lovestory nehrá v príbehu hlavnú úlohu. Bohužiaľ, samotný príbeh je plný bizarných situácií, nepravdepodobných zvratov a nerealistických postáv. Autorka si neodpustila ani kopu stereotypov či klišé. Predpokladám, že mám nad tým všetkým privrieť oči, lebo ide o "zábavné oddychové čítanie pre mladšie ročníky", ale v kombinácii s mizerným spracovaním témy "geekovstva" a šikany sa nad to vážne nedokážem povzniesť. Pokiaľ hľadáte vydarenú knihu o geekoch, premenách, šikane, priateľstvách či trapasoch... Hľadajte ďalej. 2*.


Lauren Layne: Walk of Shame

Je päť hodín ráno. Cynický právnik Andrew mieri do posilňovne a odtiaľ do práce, bohatá dedička & kráľovná sociálneho života v NY, Georgie, sa vracia domov. Keď sa stretnú na prízemí budovy, v ktorej obaja žijú, nastane čas na ďalšiu epizódu ich osobnej studenej vojny. A hoci by to ani jeden z nich nepriznal, na pravidelné ranné stretnutie a hádky sa čoraz väčšmi tešia...

Walk of Shame je v podstate vaša obľúbená romantická komédia v knižnej podobe. Samotná zápletka je jednoduchá, napätie by ste hľadali zbytočne a v niektorých pasážach sa možno začnete obávať o svoje zuby. Vôbec to však nevadí, lebo autorka vie, čo robí - kniha je akurát dlhá, veľmi dobre napísaná, Andrew aj Georgie sú sympatická dvojica s rozvinutými charaktermi a ich vzájomné interakcie vedia úprimne pobaviť. Navyše z príbehu priam vyžaruje dobrá nálada, optimizmus a viera v lásku - všetko bez toho, aby sa mi chcelo prevracať očami. 4*.


Francesca Zappia: Eliza and Her Monsters

Online sa Eliza Mirk stáva neohrozenou LadyConstellation - autorkou populárneho internetového komiksu Monstrous Sea. Offline je však iba dievčaťom, ktoré sa snaží prežiť strednú školu bez kamarátov a ktoré má nezdravý prístup asi tak ku všetkému. Veci sa v jej živote zmenia k lepšiemu, keď do jej školy prestúpi nový chalan. Zhodou náhod je nielen fanúšikom, ale tiež jedným z najznámejších autorov fanfiction k Monstrous Sea. Napriek tomu má pred sebou Eliza poriadne ťažký rok.

Prvým obrovským plusom tejto knihy je jednoznačne Monstrous Sea. Príbeh totiž priebežne dopĺňajú Elizine kresby, ukážky zo samotného komiksu či jeho prepisu a ja mám na to jedno slovo: waaaau. Osobne som bola absolútne uchvátená a chcela by som si ten komiks prečítať. Ďalším dôležitým kladom je to, že sa Francesce podarilo vierohodne zachytiť fandomy, online svet i priateľstvá, pričom nezabudla na pozitívnu ani na negatívnu stránku veci. Okrem toho sa v príbehu rieši láska, priateľstvo, rodina a v neposlednom rade aj mentálne zdravie. Nie som síce žiaden odborník, ale trúfam si povedať, že tentoraz sa autorka nenechala uniesť ako vo svojej prvotine. Túto tému neidealizuje a v konečnom dôsledku tak napísala vážne vydarený príbeh o Elizinej ceste, v ktorom nechýbajú tie správne posolstvá čitateľom. Jediné, čo môžem knihe vytknúť je, že plynie dosť pomaly a citovo ma nezasiahla tak, ako by som očakávala. 4,5*.


Erin Watt: When It's Real

Oakley Ford je 19-ročná spevácka hviezda a zdanlivo typický zlý chlapec. Jeho PR tím sa rozhodne, že pre svoju ďalšiu kariéru potrebuje zmeniť imidž a vyvolať dojem, že sa usadil. A čo by s tým mohlo pomôcť lepšie, než vzťah s obyčajným dievčaťom? Vaughn po smrti oboch rodičov predčasne zmaturovala a pracuje ako čašníčka, aby spolu so sestrou dokázali uživiť rodinu. Keď dostane ponuku rok predstierať vzťah s Oakleym za veľké peniaze, je jej jasné, že taká príležitosť sa neodmieta...

Áno, základný koncept tejto knihy neprekypuje originalitou, osobne mám však tróp "celebrita-obyčajný smrteľník" rada, takže som jej dala šancu a vyplatilo sa. When It's Real svoj mierne nerealistický a idealizovaný nápad totiž kompenzuje vierohodným a trefným zobrazením sociálnych médií a ich vplyvu (napríklad formou tweetov, ktoré by ste pokojne označili za skutočné), odvrátenej stránky slávy či hľadania vlastnej osobnosti. Oak a Vaughn sú prepracované postavy, v ktorých sa skrýva viac, než by sa zdalo na prvý pohľad a ktoré si raz-dva zamilujete. Ich vzťah sa navyše z "ugh nemám ťa rád/rada" na niečo viac vyvíja postupne, pomaly a ja som si užívala každý jeden krok. Autorky nič nepreháňajú, v príbehu je správne množstvo vtipu, drámy aj roztomilosti. Nehovoriac o tom, že sa výborne a rýchlo číta.

When It's Real si ma získalo natoľko, že knihu bez váhania zaraďujem medzi naj knihy tohto roka a na zoznam svojich obľúbených YA contemporary. 5*. Ak máte tento žáner radi, určite jej dajte aspoň šancu.


Čítali ste niektorú z kníh/chystáte sa? Aké sú vaše obľúbené contemporary? Budem rada, ak sa podelíte o svoj názor v komentároch.

obálky z goodreads.com

4 komentáre:

  1. Elizu si chcem určite prečítať :) made you up bolo skvelé tak som zvedavá čo tu Francesca spravila :) when its real ♥ ehm čo k tomu ved vieš O:) Jen a Elle to jednoducho vedia ... píšu veľmi čtivo :D na walk of shame sa tiež raz chystám lebo znie to ako niečo čo by som si fakt užila :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No... Podľa mňa Made you up nebolo skvelé, len v pohode, takže pevne verím, že Elizou budeš nadšená. :D
      To teda píšu, tak dúfam, že si ťa When It's Real získa. :) Súhlas, že Walk of Shame znie ako niečo, čo by si si užila, už si iba nájsť čas.:D

      Odstrániť
  2. šprtka...je presne to všetko čo si napísala ale milujem ju XD Pripomína mi denníky princeznej a tam moje srdce leží, takže...Ale so všetkým čo si napísala súhlasím :D A ten zvyšok....no nteraz akože neviem čo robiť, nemám peniaze na nové knihy ! Teda mám ale nemôžem ich kúpiť. čo mi to robíš ženská? čo mi to robíš ?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha, tak mne sa Denníky princeznej zdali na vyššom leveli, tie mám rada. :D Ale ako sa vraví, sto ľudí, sto chutí... a keď to miluješ, nie je čo riešiť. :D :D

      Uuum... Motivujem ťa, aby si už zbalila toho milionára? :D

      Odstrániť