02/09/2018

Stret čitateliek: Neliss vs. Michelle

Čitateľský vkus je veľmi zvláštna, záhadná a predovšetkým individuálna záležitosť. Napriek tomu sa nájdu ľudia, ktorí sú ako vaše knihomoľské dvojčatá a môžete si s nimi odporúčať knihy od rána do večera. A, samozrejme, tiež takí, pri ktorých sa môžete spoľahnúť na presne opačné hodnotenie.

So mnou a Michelle (ktorá zase raz veľmi ochotne, radostne a s fanfárami prijala pozvanie na Bookland) to však nie je také jednoduché. U nás sa totiž dokonalé pochopenie strieda s debatami, pri ktorých sa môžeme zhodnúť akurát tak na tom, že sa nezhodneme vôbec. A nie je to tak iba s knihami, ale aj so seriálmi, s filmami… a s životnými postojmi. Niekedy by sa zdalo, že hádam ani nečítame rovnaké knihy, keďže máme každá odlišné nároky. No keď sa konečne zhodneme, je to veľká udalosť a rozhodne to o danej knihe niečo vypovedá... Nie? Áno!

V dnešnom článku sme pre vás porovnali niekoľko svojich čitateľských zážitkov a prinášame vám nielen náhľady z dvoch perspektív (neviem, ako je to na strane Neliss, no ja nemám vyslovene negatívne názory na knihy z jej výberu, skôr ma len neohromili – stále sú to predsa dve perspektívy, ohromená a neohromená), ale tiež knižné odporúčania i varovania dvojnásobnej sily.


Zhodneme sa, že sa nezhodneme:


Rainbow Rowell – Fangirl aka Fanúšička


Fangirl som čítala trikrát a považujem ju za jedinečnú, realistickú a skvele napísanú knihu z prostredia vysokej školy popretkávanú láskou k písaniu a oddaným fandením. Okej, v tomto bode s tebou súhlasím – realistická, originálna a eh, dobre napísaná, I guess, hoci mne chvíľu trvalo, kým som sa do nej začítala, pretože bola miestami rozťahaná.

Cath je veľmi realistická hrdinka – skutočná introvertka, ktorú nástup na výšku desí, občas sa nechá ochromiť strachom a robí nešťastné rozhodnutia. #SoRelatable Reálneho sveta sa autorka držala aj pri vytváraní nedokonalého hlavného hrdinu a nenechala sa uniesť ani pri písaní zamilovaných scén. (Niežeby tí dvaja spolu neboli maximálne zlatí.) Áno, áno, ich vzťah bol prirodzený, uveriteľný a Levi bol hotové zlatíčko. Ako introvert som sa vedela stotožniť s viacerými trápeniami, ktoré Cath vysoká škola spôsobovala. Kameňom úrazu pre mňa bola jej arogantnosť (a miestami detinskosť), pokiaľ šlo o jej fanfiction. Často to pôsobilo, že vníma svoju ff ako kvalitnejšiu a dôležitejšiu než príbeh, ku ktorému ju písala. A dorazilo ma, keď sa to pokúšala pretlačiť ako svoju záverečnú prácu (dobrý príklad nešťastného rozhodnutia, ktoré ma brutálne iritovalo).

A fakt, že je text poprekladaný úryvkami z vymyslenej série o Simonovi Snowovi a Cathinej fanfiction? Podľa mňa ide o príjemné spestrenie a oceňujem, že sa autorke podarilo zachytiť šialenstvo, ktoré dokáže vzniknúť okolo jednej série. Pre mňa to bol druhý kameň úrazu – po niekoľkých úryvkoch som ich prestala čítať, inak by som nedošla do konca. Možno ak by šlo o príbeh v príbehu, fajn. Lenže toto bola kompilácia ukážok z rôznych ff, ktoré ma plietli. Vnímala som to skôr ako zbytočné naťahovanie strán a príbeh dával zmysel i bez toho.

Fangirl očividne nenadchne všetkých, ale pre mňa je kniha hotový balzam na dušu a doteraz neúspešne hľadám podobný príbeh. A tvoj postoj úplne chápem. Lenže mňa to miestami tak rozčuľovalo, že ma to nedokázalo emocionálne zasiahnuť. Preto som sa začala zaoberať detailmi. A preto hodnotím knihu priemerne.


Cambria Hebert – #Nerd (#1)


Na rozdiel od Neliss, ktorá veľmi logicky odôvodnila, prečo sa jej páči Fangirl, ja mám k dispozícii iba kopu vnútorných emócií, kvôli ktorým som si #Nerd zamilovala (a čítala som ju možno tak desaťkrát). Taktiež viem, že nech o tejto knihe povie Nel čokoľvek, asi s ňou budem súhlasiť (ale môžeš pohľadať niečo, v čom by som ti vedela odporovať, hehe). Tak poďme na to!

Ide o nesmierne neoriginálny námet a príbeh plný klišé – jedna všedná a nemotorná bifľoška musí doučovať kapitána futbalového tímu, po ktorom ide každá baba na škole. Nie je to nič nové či zaujímavé – dnes hádam menej než pred štyrmi rokmi, kedy kniha vyšla. Oh, a tiež je tam traumatická minulosť, insta-love (viac-menej, možno to závisí od uhla pohľadu) a nutná dráma na konci vedúca k hlúpemu rozchodu. V prípade insta-love hlasujem za viac, fakt som nepochopila, kedy a prečo sa do seba stihli naše dve hrdličky tak náramne zamilovať.

Dôvod, prečo mám #Nerd rada (okrem mojich vnútorných pocitov), sú postavy. Rimmel nie je hlúpa naivka. Nevhupla do vzťahu hlavou napred. Nechala sa unášať prúdom s vedomím, že to možno nevyjde, ale nemala dramatické výstupy, prejavy či vzdychy. A tiež zbožňuje mačky. Romeo (áno, volajú ho Romeo) začína v príbehu ako sukničkár a somár, ale jeho vývoj mi pripadal normálny. Spočiatku mu ide o kariéru, no keď sa jeho vnímanie sveta zrazí so svetom, ktorý je celkom odlišný, dostáva novú perspektívu. Plus, nie je to žiarlivý majetnícky hajzel. Dal Rimmel priestor a čas, aby sa vyrovnala s jeho prehreškami a odpustila mu z vlastnej vôle. Je to možno klišé príbeh, ale mne sa páči jeho spracovanie.

Mňa #Nerd potešilo príjemným štýlom písania, občasným zábleskom humoru, využitím hashtagov a prítomnosťou roztomilej mačky, no v mojich očiach to knihu z biedy nevytrhlo. Samotná zápletka je totiž tradične jednoduchá a sladučká a hlavná dvojica, ktorú si Michelle napriek všetkým klišé obľúbila, sa mi zdala vyslovene otravná. Tse! Ako si môžeš dovoliť mať iný názor ako ja? Už sa viac nemôžeme kamarátiť!

Za seba teda #Nerd odporúčať nemôžem, no je pravda, že som s NA mala vždy komplikovaný vzťah, preto netvrdím, že sa máte v tomto prípade nutne spoliehať na moje slová. No a moje vnímanie tohto „sveta“ môže byť už trochu skreslené, keďže som o týchto postavách čítala asi, uff, osem kníh. Sme ohromne nápomocné, však?


Kristin Cashore – Graceling aka Výnimočná (#1)


Výnimočnú som na rozdiel od Fangirl čítala „len“ dvakrát – a vždy som ju zhltla. Podľa mňa ide o maximálne podmanivý, prudko čitateľný príbeh odohrávajúci sa v prepracovanom a fascinujúcom fantasy svete. Opäť začnem s tým, že v tomto bode s tebou súhlasím. Autorkin štýl je nesmierne čitateľný, aj putovanie zasneženým lesom napísala zaujímavo. Keď som ale knihu odložila, akosi mi chýbala motivácia vrátiť sa k nej.

Nehovoriac o tom, že je hlavná hrdinka Katsa tou nezávislou, silnou hrdinkou, po ktorej teraz všetci pištia, akurát je zároveň veľmi tvrdohlavá, robí chyby… Skrátka jej to nebráni byť komplexne napísanou postavou. Autorka sa navyše pri písaní romantickej časti nedržala očakávanej šablóny a tak tá romantika vlastne vôbec nie je taká romantická, ako by ste čakali. Eh, súhlasím? Asi by som mala tuhšie uvažovať, prečo sa pri tejto knihe vlastne nezhodneme, hmm. *maniacky smiech*

Výnimočnú (a vlastne i celú trilógiu) môžem za seba odporúčať ako jedno z najlepších young adult fantasy diel, ktoré sa mi kedy dostali pod ruku, a tiež ako jedno z mála diel, pri ktorých mi ani najmenej neprekážal vyšší počet strán.

Uff, okej, toto je ťažký prípad. Nie je to tak, že by som Výnimočnú nemala rada alebo že by som ju nikomu neodporučila. Rozhodne ju odporúčam skúsiť. Vidím v nej však nedostatky, kvôli ktorým som musela znížiť hodnotenie. Autorka predstavila úžasný svet, ale nešla príliš do hĺbky pri jeho opisovaní – čo je čudné, vzhľadom na ten objemný počet strán. A taktiež ma sklamal záver – cesta k nemu bola plná napätia, akcie a drámy a skončilo to behom okamihu. Zanechalo to vo mne prázdny pocit. Čakala som obrovskú sladkú ovocnú tortu a namiesto toho po mne hodili zopár bobúľ z kríčka. Nuž, ja som svoju ovocnú raw tortu zjavne dostala.


Cynthia Hand – Unearthly aka Nadpozemská (#1)


Unearthly som čítala pred približne siedmimi/ôsmimi rokmi a je možné, že dnes by sa to už môjmu staršiemu a sčítanejšiemu ja nepáčilo. Lenže vtedy uprostred noci, usadená na pohovke v sestrinom byte, som sa zamilovala. (Možno ste si to už všimli, ale ja som veľmi emocionálny čitateľ.) Hej, to len moje najobľúbenejšie knihy v tebe väčšinou nevyvolajú žiadne emócie. Tentoraz sa však naše úlohy vymenili – Nadpozemskú som čítala pred štyrmi rokmi vo svojom kresle a nechala ma absolútne chladnou.

Aj v tomto prípade som sa zamilovala do postáv. Nie, zamilovala som sa do Tuckera. Do jeho vzťahu s Clarou, ktorý sa vyvíjal krásne a pomaly. Do jeho reakcie, keď sa dozvedel, čo je Clara zač. Autorka ma celkom prekvapila svojimi rozhodnutiami ohľadom tohto milostného trojuholníka a dala mi presne tú správnu dávku emócií, aby som knihu zaradila medzi svoje obľúbené. Ja som Claru vnímala ako normálnu hrdinku s otravnými chvíľkami a Tucker sa mi celkom pozdával. Nápad však už v tej dobe nepriniesol nič prevratné a v knihe mi chýbala akcia, takže sa jej v mojich očiach nepodarilo vytrhnúť z priemeru.

Ja… Ani neviem, akými argumentmi by som túto knihu mala brániť. Nevadilo mi, že príbeh občas nedával zmysel, že to bol hlavne pokus o anjelský Twilight, že to bola typická YA kniha danej doby a ani že to malo milostný trojuholník. Som si istá, že dnes by to už neprešlo. Takže ak ste túto starú knihu nečítali, možno by som vám ju ani nemala odporúčať. Áno. Radšej ju nečítajte a nesnažte sa zničiť moje rokmi pestované city.


Odporúčame:


Marissa Meyer – The Lunar Chronicles aka Měsíční kroniky (#1-4)


The Lunar Chronicles sú jednou z mojich najnajnaj YA sérií všetkých dôb a Michelle som o nej básnila takpovediac s malou dušičkou… Obzvlášť po tom, ako som jej skritizovala Throne of Glass, hehe. Ale keď si sériu napokon prečítala, dopadlo to nad očakávania dobre a mohli sme sa začať spoločne nadchýnať nad úžasnosťou, ktorú Marissa Meyer vytvorila.

TLC sú originálnymi prerozprávaniami známych rozprávok, ktoré v sebe spájajú prvky sci-fi (ahoj, svet budúcnosti!) a fantasy (ahoj, zlí magickí obyvatelia Mesiaca!). Navyše sú ideálnou ukážkou #SquadGoals, keďže autorka postupne zviedla dokopy rôznorodú skupinku perfektných postáv, ktorých dynamika je na nezaplatenie a ich výborne napísané romantické vzťahy zase na roztopenie. Obávam sa, že k tomuto nemám vôbec čo dodať, pretože s Neliss vo všetkom súhlasím. A pretože tú sériu milujem, nemá význam vyťahovať tu nejaké drobné nedostatky.

Och a už som spomínala, že sa zo zdanlivo jednoduchého príbehu napokon vykľuje niečo absolútne epické? TLC skrátka odporúčam vždy, všade a všetkým – ten maniacky lesk v očiach je len bonus. Áno, áno, áno.


Kody Keplinger – The DUFF aka OTKA


The DUFF je jedným z tých príbehov, ktorý zrejme nezostarne (aspoň nie tak skoro). Je to presne o tom, o čom sa knihy zo súčasnosti píšu stále – o medziľudských vzťahoch, o sexe a o tom, ako vám jedno slovo môže zničiť život. Obzvlášť, ak máte sedemnásť. Dobrý základ podporený výborným spracovaním.

Bianca je absolútne nedokonalá hrdinka. Je arogantná, drzá a vulgárna. Myslí si, že má všetko pod kontrolou. A pritom je jej život jeden veľký chaos. Musí nájsť samu seba a zmieriť sa s tým, kým a čím je. Wesley predstavuje typického sukničkára, ktorý na nikoho neberie ohľad a všetci sú mu ukradnutí. V skutočnosti si toho všíma až príliš, no vedome to ignoruje, až kým sa to neobráti proti nemu. Absolútne som nesúhlasila s ich rozhodnutiami a prístupom, no napriek tomu som im musela držať palce. Spoločne totiž tvoria dokonalú symfóniu, ktorú si chcete vypočuť.

V čase, kedy táto kniha vyšla, nebolo nadávanie a sex v príbehoch pre mládež častým javom, preto kniha tak intenzívne vytŕčala z davu. V súčasnosti vás tento aspekt zrejme neohromí (či neochromí). Spracúva však myšlienku, ktorá vám stále má čo dať a to prostredníctvom postáv, s ktorými sa viete zžiť. Nehovoriac o tom, že je fakt vtipná.


Varujeme:


Penelope Douglas – Bully aka Nádych (#1)


Základný problém tejto knihy by sa dal zhrnúť asi takto: Romantizovanie šikany? Ďakujem, neprosím, neverím. Viacerí z nás majú radi dobrý enemies-to-lovers príbeh a po prečítaní anotácie môžete mať dojem, že presne to dostanete. „Silná hrdinka, ktorá dostane na kolená sexy bastarda a skrotí ho na šteniatko? Dajte mi to hneď teraz!“ Eh, prepáčte, no ste na nesprávnej adrese.

V podstate ide o typickú new adultku, teda intenzívnu romantiku plnú drámy a horúcich scén. Ak máte radi napäté vzťahy, intenzívne city, dramatické situácie a vyznania, ste ochotní prehliadať nedokonalosti a nevadí vám námet, možno sa pridáte do jej znepokojujúco početného fanklubu. Ale možno by ste sa radšej mali ohliadnuť po niečom inom. Seriózne.

Pre mňa ani chytľavý štýl písania či sympatická hlavná hrdinka nič nemenia na tom, že šikana je seriózny problém a nie vhodný odrazový mostík pre vzťah. Autorka ma rozhodne nepresvedčila, že by mal byť prípad Tate a toho parchanta Jareda výnimkou. Nuž a čo je to za romantiku, keď nedokážete fandiť hlavnému páru ani akceptovať hlavnú tému? Dodám, že Jared nemal ani len „pádny“ dôvod, aby bol krutý k hocikomu, nieto ešte k svojej niekdajšej najlepšej kamarátke. Doslova jej povedal „I wouldn’t care if you were alive or dead“, čím u mňa zabil všetky svoje šance. A navyše ju zmanipuloval, aby sa doňho zamilovala, tým, že jej nedovolil pohnúť sa vpred a zabudnúť naňho.

Už len toľko, že podľa mňa existuje tisíc lepších NA kníh, ktoré môžete čítať namiesto Bully. Napríklad #Nerd, lol.


Lauren Kate – Fallen aka Pád (#1)


Túto knihu si ani nepamätám... Čo je asi hodnotenie samo o sebe, nie? To bude zrejme tým, že sa u mňa pri čítaní nedostavili žiadne emócie. Spomínam si akurát na to, že: hlavná hrdinka ma neoslovila, skôr ma zaujali vedľajšie postavy, milostný trojuholník mi v tomto prípade prekážal, hrdinkini nápadníci mi neboli sympatickí a koniec som vôbec nepochopila. O nič pochopiteľnejší sa mi nezdal ani film, ktorý sme spolu pozerali, pamätáš? Samozrejme. Ale mám dojem, že to bola celkom verná adaptácia, hehe.

Mne sa Fallen spočiatku páčilo, kniha je totiž zasadená v trochu psycho nápravnom zariadení a mala zaujímavú tajomnú atmosféru. Nehovoriac o potenciáli vedľajších postáv. Čoskoro však všetko ustúpilo do úzadia pred bolestne trápnou osudovou romantikou, nepochopiteľnými dejovými zvratmi a nudným milostným trojuholníkom pozostávajúcim z – ako už trefne zmienila Michelle – nesympatických nápadníkov a nevýraznej hrdinky. Niečo podobné som mala napísané vo svojej recenzii – začiatok ušiel, lenže sotva došlo na vzťahy, nudilo ma to. A pritom ten námet pre ich tragickú lovestory (sotva sa pobozkajú, Luce zomrie a nájdu sa až v jej ďalšom živote) pôsobil celkom zaujímavo.

Fallen podľa mňa nestálo za pozornosť ani pred tými rokmi, keď podobné knihy frčali, a teraz vám za ňu nestojí už vôbec. Ak vám teda na knihu ešte stále sadá prach na poličke či v to-read zozname, môžete nám veriť, že ste o nič neprišli.

***

A takto dopadol stret našich čitateľských vkusov. Na záver by som rada poďakovala Michelle za spoluprácu na ďalšom príspevku (a tiež za všetky naše knižné debaty a odporúčania, nech už dopadli akokoľvek). Ja ďakujem, že máš stále záujem o moju asistenciu, aj keď ti naťahujem články a kazím tvoj slušný a zmysluplný prejav. Aha, ďalšia vec, v ktorej s tebou nesúhlasím! *zo šoku až onemela*

Budeme rady, ak sa v komentároch podelíte o vaše názory na spomínané knihy. Plus nám určite napíšte, či máte svojich knižných parťákov a nakoľko sa s nimi (ne)zhodnete.

Neliss & Michelle
obálky z goodreads.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára