29/03/2019

Amy Rose Capetta & Cori McCarthy - Once & Future (#1)

Odkedy som videla seriál Merlin, hľadám super YA retelling legendy o kráľovi Artušovi. Keď som prvýkrát narazila na túto knihu, pomyslela som si, že som ho určite našla, veď ten námet je taký zaujímavý a správne trafený zároveň! Okrem toho má kniha vysoký level diverzity... Čiže si asi niekto v zahraničí povedal, že na spracovaní vôbec nezáleží. Inak si to neviem vysvetliť. Ale nepredbiehajme.

Once & Future sa odohráva v budúcnosti. Vesmír ovláda jediná korporácia, Mercer. Núti ľudí míňať aj peniaze, ktoré nemajú, a nekompromisne potlačí každý náznak vzdoru. Práve preto je okolo domovskej planéty hlavnej hrdinky Ari bariéra a z Ari sa stala sirota s jazvami na tele i duši. Neumrela len vďaka tomu, že ju po smrti rodičov našiel Kay a spolu s jeho dvomi matkami si ju adoptovali... Lenže teraz sú matky v zajatí a Ari s Kayom na úteku v kozmickej lodi. Pristanú na zničenej Zemi, kde Ari náhodou vytiahne meč Excalibur. Tým prebudí čarodejníka Merlina, ktorý mladne namiesto starnutia (teraz je z neho tínedžer), a pomstychtivú čarodejnicu Morganu, ktorá jej ide po krku preto, že je Ari najnovšia verzia kráľa Artuša.

Mám rada originálne retellingy a po prečítaní považujem námet za najlepšiu časť knihy. Lietanie vesmírom budúcnosti, ženská verzia kráľa Artuša a mladý Merlin sú správne bláznivá kombinácia a bavilo ma postupne odhaľovať prepojenia na pôvodnú legendu.

Okrem toho je kniha stelesnením súčasných tendencií v zmysle, že viac diverse a queer už hádam ani byť nemôže. Autorky tu dokonca zahrnuli teóriu, že existujú viac ako dve pohlavia, o čom svedčí stránka venovaná rozhovoru o tom, aké zámená treba v súvislosti s jednou postavou používať.

Bez ohľadu na to, koľko pohlaví človek rozlišuje (ja som napríklad fanúšikom biológie a dosť som prevracala očami...) alebo na iné subjektívne náhľady, je fakt, že všetko to riešenie zámen a orientácii nebolo do knihy dobre zakomponované. Dialógy pôsobili strojene a v istej časti knihy boli tieto témy až príliš časté na to, že šlo postavám údajne o život. Taktiež neviem, či existuje prípad, kedy by som si prečítala slová „rakovina, ktorou je nekontrolovaný kapitalizmus“ a nebola pritom automaticky vytrhnutá z deja, lebo cítim propagandu.

O väčšine postáv som sa toho navyše okrem ich „zámen“ veľa nedozvedela. Vedľajšie postavy pripomínajú skôr figúrky na šachovnici, ktoré robia a hovoria, čo treba, no čitateľ za nimi necíti nič komplexnejšie a nedozvie sa viac o ich minulosti alebo pohnútkach. Ari a Merlin dostávajú trochu viac priestoru, stále to však nie sú najprepracovanejšie postavy na svete. A Morgana? Do konca knihy som celkom nepochopila, prečo sa s Merlinom tak hrozne nenávideli.

Dej pôsobí často unáhlene a vzťahy sa nevyvíjajú realisticky. Kniha sa väčšinou číta ako fanfiction, čo je škoda, pretože mala potenciál byť zábavným čítaním, ktoré v sebe skĺbi obľúbenú legendu, trochu bizarnosti, humoru i vážnejších tém. Iste, z každého tam bolo niečo, nečítala sa zle a dajú sa v nej nájsť vydarené pasáže, ibaže ako celok nefunguje.

Once & Future pravdepodobne viacerých zaujme kvôli nápadu. Niektorí budú knihu zbožňovať už len kvôli tomu aká moderne (a agresívne) diverzná je alebo ju budú vnímať ako fajn oddychové čítanie. Rozhodne však nejde o dobre napísaný príbeh, ktorý by využil svoj potenciál, a preto odo mňa získava len 2,5*.


Obálka z goodreads.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára