26/01/2020

Stret diváčok: Neliss vs. Michelle (vol. 3)

logo (c) Michelle
Vitajte pri tretej časti série článkov, v ktorej s Michelle (áno, zase ja) porovnávame svoje filmové dojmy. Tentoraz sme sa vzdali myšlienky, že musia mať všetky filmy nejakú knižnú predlohu, i myšlienky, že sa na filmoch zvyčajne nezhodneme. Pozreli sme si totiž dve tínedžerské oddychovky, pri ktorých sme správne predpokladali, že nás asi veľmi neohromia... Ale neviem, či nás niečo mohlo pripraviť na to, aká zlá bude realita. Zatiaľ čo od jedného z nich sa to dalo čakať, pri druhom šlo o celkom veľké prekvapenie. Dámy a páni, zoznámte sa s dvomi filmami, ktoré určite nemusíte pozerať: Booksmart a After!

Booksmart


Dve najlepšie kamarátky-šprtky pred koncom strednej školy náhle usúdia, že premrhali svoju mladosť nad knihami a rozhodnú sa za jednu noc stihnúť toľko chľastu, drog, sexu a iných nevyhnutných stredoškolských zážitkov, koľko sa len dá… A ako dve šprtky, ktoré premrhali svoju mladosť nad školou a nad knihami by sme sa s týmto mali totálne stotožniť, však? Veď na koho iného by už len mohol byť film s takouto tematikou cielený…?

Hlavné hrdinky sú na jednej strane vykreslené ako prehnane múdre, no na druhej sú jedna nafúkaná a povýšenecká a tá ďalšia… je lesbička. Nemyslím si, že mala nejakú inú vlastnosť. Nemala. Ich „spoločenská podivnosť“ opakuje stereotyp, podľa ktorého „šprti“ žijú vo vlastnom svete a nevnímajú ten vôkol seba. Naozaj nechápem myšlienku, že existuje len jeden správny druh zábavy alebo že každého, kto nezapadá, treba „napraviť“. Žiaľ, otrepaný a hlúpy námet nie je ani zďaleka tou najhoršou časťou filmu.

Booksmart je produktom tej šialenej časti americkej (a čoskoro asi už celosvetovej) populácie 21. storočia, ktorá sa rozhodla zobrať všetky dobré myšlienky (feminizmus, rovnoprávnosť, diverzita, tolerancia) a urobiť z nich absolútnu frašku. Tento film je „woke“ v tom najhoršom zmysle slova a už sa nemohol viac snažiť, aby vám to neustále pripomínal. Nevidela som príbeh, v ktorom boli prirodzene zohľadnené určité politické a spoločenské presvedčenia, ale politické a spoločenské presvedčenia, ktoré sa tvárili ako komplexný príbeh.

Nehovoriac o tom, že ide o jednu z najmenej vtipných komédií vôbec (aj na I Feel Pretty som sa smiala viac), že herci sú brutálne nesympatickí a dej či akákoľvek hlavná idea neexistujúce. Miestami to bolo až bolestivo trápne a nie som si istá, čo som si z toho mala odniesť. Že komplimenty medzi priateľmi sú dôležitejšie ako pravda? Že sami seba akceptujete, až keď si vyskúšate divoké párty, drogy a alkohol?

Málokedy vyslovene neznášam filmy, lenže toto bol odpad. A keď si najbližšie budem chcieť pozrieť vtipný film o akceptovaní vlastnej inakosti, pozriem si radšej The Duff. Možno to nebola perfektná adaptácia, ale oproti tomuto je to majstrovské dielo!

After


Jedna krásna nevinná šprtka sa počas prvého roka na vysokej náhle rozhodne, že nechce premrhať život nad knihami (hej, už zase) a zostať verná svojmu o rok mladšiemu chalanovi, preto začne randiť s tajomným zlým chlapcom, ktorý tiež číta knihy (a cituje Heathcliffa – red flag!), čo je dostatočný dôvod, aby sa dvaja ľudia zamilovali… Akýkoľvek postupný vývoj vzťahu hlavnej dvojice alebo nebodaj ich zbližovanie sa prostredníctvom zmysluplných konverzácií tu totiž nahrádzajú efektné zostrihy ich spoločných fotogenických zážitkov, pozostávajúcich prevažne zo zízania na toho druhého, podfarbené vhodnou hudbou. Veď vo filme, kde je jediným dejom vzťah hlavnej dvojice, sa mu predsa nebudeme fakt venovať... Či?

Absolútne si nedokážem predstaviť, ako autorka knižnej predlohy dokázala tento neoriginálny klišé príbeh roztiahnuť nielen na niekoľko sto strán, ale dokonca na niekoľko dielov. Nikto nemôže čakať, že z takejto predlohy ktokoľvek vytrieska čosi svetoborné. Núka sa tu však otázka, aký majú také filmy význam. (Spoiler alert: Žiadny.) A to som sa nedávno dozvedela, že to bude mať aj filmové pokračovanie!

Nezaujímavé ploché postavy, toxický vzťah, nelogické rozhodnutia – dá sa o tomto filme povedať niečo výstižnejšie? Biedny scenár nezachraňujú ani herecké výkony. Predstaviteľka Tessy očividne dostala pokyn za žiadnych okolností nezatvárať ústa a Hardina síce hrá sympaticky pôsobiaci herec, no zjavne nemal energiu predstierať, že tie stupídnosti v jeho scenári mali nejakú hlavu a pätu, takže si jeho postavu zapamätáte akurát tak vďaka sérii nepresvedčivých smutných grimás. #SadBoy

A viete, čo je na tom najhoršie? Stále ma to bavilo viac ako Booksmart. Detto.


To je od nás všetko. Nabudúce sa pokúsime vybrať filmy, na ktorých sa nezhodneme, aby bola v článku lepšie vyvážená kritika s obdivom, nech to nie je také depresívne. Ako vždy nás poteší, ak sa s nami podelíte o vlastné dojmy z týchto filmov, alebo nám trebárs odporučíte niečo pozerateľnejšie.

Neliss & Michelle
obrázky z imdb.com

11 komentárov:

  1. :D :D :D Nádherné opísanie tých filmov :D Booksmart som síce nevidela, lebo už pri trailery som zdvíhala obočie, čo je to za sprostosť, ale After som ako dobrá kamarátka pozerala so svojou najlepšou kamarátkou, romantičkou :)

    Kým jej romantické srdce napriek tomu plytkému deju plesalo, ja som nechápala čo sa na tomto môže niekomu páčiť. Bolo to plytké a byť sama, nikdy by som to nepozerala a keby som náhodou začala, po chvíli sa ovalím a vypnem to.
    Hlavní hrdinovia nula bodov, ešte aj tá Tessa, akože naozaj má človek pociťovať sympatie k dievčaťu čo sa tvári že má svojho priateľa a popri tom sa neunúva mu byť verné? Už pri tom bode som len krútila hlavou. Hardin, toho síce hral celkom sympatický herec, ale ani ten to nezachránil. Keď je raz postava postavená iba na tom - zlý chlapec čo nie je naozaj zlý a to je všetko, tak to ani pekná tvárička nezachráni :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Heh, ďakujeme.:) S Booksmart sa naozaj neunúvaj a vidím, že After vnímame rovnako. :D U Tessy som prvýkrát zdvihla obočie, keď nechcela zmeniť spolubývajúcu (ja by som utekala :D) a odvtedy sa to už nezlepšilo.:) Pri Hardinovi len dúfam, že sa herec raz dostane aj k nejakej normálnej úlohe. :D

      Odstrániť
    2. Vďaka! Ja som trailer na Booksmart ani nevidela, ale podľa názvu to znelo ako niečo, čo by ma mohlo zaujímať. Klamstvo!
      A k After sa už hádam nedá povedať viac :D

      Odstrániť
  2. Oh nie, ja som mala v pláne pozerať Booksmart... No vidím, že si to asi tak skoro nepozriem, jedine, že by som mala chuť niečo hatewatchovať, fakt nemusím americké fake woke filmy :D
    Oh boy, After... Nie žeby som to chcela niekedy čítať alebo vidieť ale už len ten dej je trash...
    Tiež nechápem ten stereotyp čo sa týka šprtov...
    Späť k Afteru ešte, Tessa ako samomenovaná šprtka, by mala byť trochu booksmart a nesnažiť sa randiť niekoho kto cituje Heathcliffa...
    Pozrite si Chicago, celkom by ma zaujímalo ako to vnímajú ostatný ľudia :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to už sme tri a hej, Booksmart sa hodí jedine na hatewatch alebo keď si z toho plánuješ vkuse robiť srandu s niekým. :D
      Presne! A ešte by sa Tessa mala snažiť nájsť si kamarátov, ktorí majú podobné záľuby a názory ako ona... ale vlastne... aké záľuby a názory. :D
      Chicago som nevidela, no mám celkom predstavu a až tak ma to neláka popravde. :D Ale nikdy nehovor nikdy.:D

      Odstrániť
    2. Chicago som videla a bolo to celkom fajn. Niektoré tie pesničky mám radšej ako samotný film :D

      Odstrániť
  3. Ohledně After, vím, co se odehrává ve druhém dílu díky kamarádce, která si během čtení musela stěžovat na chování postav. :D Jakožto knize se vyhýbám jak čert kříži. Poté, co jsem četla DIMILY, opravdu nemám chuť na něco podobného. :D Ale možná filmu dám šanci, ta zvědavost mi to nedá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No teda, bude to ešte horšie?:D
      DIMILY ma vôbec neláka a teraz si mi to potvrdila. :D Tú zvedavosť chápem, veď sme to tiež videli napriek nulovým očakávaniam...:D

      Odstrániť
  4. Ešteže som ten prvý film zďaleka obišla. Mňa inak nelákal už ani vtedy, keď som si pozrela trailer. Nepáčilo sa mi to a myslím, že som dobre urobila, keď som to ani nepozerala.
    Btw, DUFF síce nebolo až tak dobre spracované, ako som dúfala, ale keby som nečítala knihu, zrejme by sa mi to ako samostatný film páčilo.

    Pokiaľ ide o After, omg. To bol horor. Prvá kniha sa ešte ako-tak dala (rýchlo sa mi to čítalo), no druhú som nedočítala. Na film som bola zvedavá, ale ten herec bol úplne S-T-R-A-Š-N-Ý a trápny.

    Super článok!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je fakt, že ani trailer nebol žiadna sláva, preto sme nič extra nečakali... ale bolo to ešte o čosi horšie. :D
      DUFF je ideálne vnímať ako dva rozdielne počiny.:D
      Fuh, tak to už si fakt neviem predstaviť o čom je dvojka.:D
      Ďakujeme.:)

      Odstrániť
    2. Vďaka, snažili sme :D

      A to som jediná, kto nevidel ten trailer a netušil, čo čoho ide?? :D

      Odstrániť