15/05/2020

Minirecenzie: Zn. Tých autorov poznám!

Dnes si posvietim na tri knihy, ktorých autorov zrejme poznáte vďaka ich predchádzajúcim YA počinom. V prvom rade ide o Chosen Ones od Veronicy Roth – áno,  autorka Divergencie a Zárezov smrti je späť a tentoraz píše pre dospelých (vraj). Ďalej vám poviem niečo o novej YA fantasy Ashlords od Scotta Reintgena, ktorý si mnohých čitateľov stihol získať Nyxiou (ja som ju zatiaľ nečítala). Článok uzavrie hodnotenie knihy Aurora Burning (pokračovanie YA sci-fi Aurora Rising) od spisovateľského dua Kaufman & Kristoff známeho najmä vďaka trilógii Illuminae. Tak poďme na to!

Veronica Roth: Chosen Ones (#1)

Chosen Ones si kladie zaujímavú otázku – ako sa dokážu vyvolení záchrancovia sveta zaradiť do bežného života, keď je svet konečne v bezpečí? Sloane nikdy nebola slniečkový, roztomilý materiál na dokonalú vyvolenú a po traumatických zážitkoch z prvého boja o záchranu sveta nie je v poriadku už vôbec. Posledné, čo potrebuje, je ďalší boj so zlom... Ale zdá sa, že práve to našich vyvolených vo výslužbe čaká.

Veľmi sa mi páčilo autentické prepojenie vyvolených s našou každodennou realitou. Jasné, že by z nich boli celebrity! Jasné, že by neboli psychicky v pohode a vyrovnávali by sa s traumou všelijakými nešťastnými spôsobmi. Sloane ma ako hlavná hrdinka bavila a povedala by som, že je psychika postáv celkovo dobre zvládnutá, rovnako ako ich vzťahy. Na druhej strane si autorka dáva načas s budovaním sveta a zápletky. Trvá asi sto strán, kým sa dostane k pointe, a ďalších sto, kým ma naozaj vtiahla do deja. Počet strán zvyšujú i rôzne dokumenty a extra materiály vložené pomedzi Sloanine kapitoly. Zatiaľ čo niekedy príbeh zaujímavo dopĺňajú, inokedy sú skôr zbytočné, prípadne až mätúce. Aby som to zhrnula, Chosen Ones mi kvalitatívne prišlo podobné ako Zárezy smrti – nie dokonalé, nie zlé. Akurát má výnimočnejší a lákavejší námet. Mňa si kniha napokon získala, preto jej dávam opatrné 4*.

Mimochodom, čo sa týka faktu, že ide o literatúru pred dospelých – hrdinovia majú síce cez dvadsať a nadáva sa tu, no väčšinu času sa rieši (vekovo neobmedzená) skaza sveta, sex je skôr naznačený než detailne opísaný a násilie nie je o nič brutálnejšie ako v temnejších young adultkách. Určite by som teda Chosen Ones žiadnemu tínedžerovi z rúk netrhala.

Scott Reintgen: Ashlords (#1)

Ashlords je tak trochu ako fantasy verzia Hier o život – a zároveň som sa už dávno nestretla s takouto dávkou originality. Dej knihy sa odohráva vo vymyslenom svete, v ktorom jeden národ blízko spolupracuje so svojimi bohmi. Tí im poskytujú napríklad rôzne výdobytky technológie, ale najmä im umožňujú utláčať hneď dve nepriateľské skupiny. Teraz sa však schyľuje k ďalšej ničivej vojne... Lenže ešte predtým sa budú konať nebezpečné závody na phoenix horses, v ktorých je vražda nelegálna a iné druhy násilia nevyhnutné.

Príbeh sledujeme z pohľadu troch súťažiacich, ktorí by nemohli byť odlišnejší. Jednotlivé pohľady nám umožňujú komplexne spoznať prostredie a pochopiť situáciu. Autor vymyslel značne komplikované dejiny a dilemy, ktoré nie sú ani zďaleka čierno-biele. Bavilo ma objavovať jeho svet, v ktorom sa spája nádych modernosti, historickosti a nadprirodzena. Jednoznačne najlepšou časťou sú samotné phoenix horses – ide o skutočne neopozeraný, fascinujúci námet a poľahky sa stali mojimi novými obľúbenými nadprirodzenými bytosťami.

Prvá polovica knihy má za úlohu oboznámiť čitateľov so všetkým podstatným, takže začiatok pôsobí trochu zmätene a dej plynie pomaly. Napriek tomu ma autorove nápady i postavy zaujali dosť na to, aby som nenudila. Nuž a keď potom prišlo na lámanie chleba a začali sa samotné závody, bola som skrátka nadšená. Z príbehu sa zrazu vykľula akčná jazda a zároveň som mohla obdivovať šikovne vystavanú zápletku. Ashlords je síce úvodným dielom, no osviežujúce nápady a chytľavý štýl písania dokážu vynahradiť pomalšie tempo. Nehovoriac o tom, že cítim epické pokračovanie. 4,5*.

Amie Kaufman & Jay Kristoff: Aurora Burning (#2)
- obsahuje spoilery na prvý diel -

Aurora Burning plynule nadväzuje na koniec jednotky. Tím sa snaží spamätať zo straty Cat, nájsť Zbraň a zachrániť galaxiu. Prácu im navyše komplikuje fakt, že ich Rahaam v prestrojení za GIA začne prenasledovať na základe falošného obvinenia z terorizmu. Zatiaľ čo v jednotke som sa sťažovala, že ide o jeden veľký úvod plný nepravdepodobných plánov, v dvojke sa veci naozaj rozhýbali. Jednotlivé udalosti pôsobili logickejšie a zaujímavejšie. Text sa už tradične dobre čítal, dej bol vyslovene akčný a vysvitlo, že hlavná zápletka nie je až taká jednoduchá a čierno-biela, ako sa zdalo.

Oba diely stoja a padajú najmä na obľúbiteľnosti a dynamike postáv. V tomto bode tiež hlásim zlepšenie. Humor a mudrovanie počas bojov nám autori tentoraz šikovne dávkovali a jednotlivé uhly pohľadu sa lepšie rozlišovali. Navyše máme možnosť bližšie spoznať každého člena posádky a ja som si ich väčšmi obľúbila. Dokonca aj Aurora pôsobila znesiteľnejšie, hoci jej nedefinovaná, takmer neobmedzená moc naďalej slúži ako zázračné riešenie mnohých problémov. Jej osudový klišé vzťah s Kalom však pre mňa naďalej zostáva najslabšou časťou príbehu. Na druhej strane si uvedomujem, že sa nájde dosť romantických duší, ktoré tohto trópu ešte nemajú plné zuby. Pre ostatných je tu zvyšok knihy a tentoraz skutočne stojí za to. Nehovoriac o tom, že autori všetko zaklincovali brutálnym otvoreným koncom, za ktorý ich chcem neznášať, ibaže som na to príliš ohromená. 4*.