19/05/2021

Práve čítam #7: Marek Zákopčan - Zvonením sa všetko začína (#1)

Keď som sa dozvedela, že v YOLi vychádza novinka od Mareka Zákopčana z prostredia slovenského gymnázia, hneď mi bolo jasné, že si ju chcem prečítať. Napokon mi ju vydavateľstvo Ikar v rámci spolupráce poskytlo dokonca ešte pred vydaním - ďakujem pekne!

0%:

V anotácii som sa dozvedela, že ide o príbeh viacerých prepojených postáv - dospelých (učiteľov) aj tínedžerov (žiakov). Ďalej by som mala očakávať ťažšie témy ako alkoholizmus a zároveň poriadnu dávku humoru. A tiež som sa dočítala, že je autor sám učiteľom. Nuž, hádam pôjde o zaujímavú oddychovku!

33%:

Páči sa mi, že sa príbeh venuje naozaj širokej škále hlavných a vedľajších postáv s rôznymi problémami a vlastnosťami. A je to teda poriadna jazda! Už som si stihla smutne povzdychnúť, nahlas sa rozosmiať aj s pocitom trápnosti odložiť čítačku (trápne mi bolo za istú postavu i za seba na strednej).

Navyše autor podľa mňa skvele zachytil takú tú chaotickú (a bláznivú) atmosféru stredoškolského prostredia či niektoré menej známe stránky učenia na Slovensku. Ak ste učiteľ alebo sa s nejakým učiteľom pravidelne rozprávate, budete presne vedieť, čo myslím - a ostatní snáď aspoň získajú nový pohľad na vec. V každom prípade sa táto kniha začala skvele!

53%:

Zabudla som dodať, že tie rôznorodé postavy a prostredie pôsobia realisticky. Fajn, občas by sa o pravdepodobnosti danej situácie či konverzácie dalo polemizovať, ale zase - je to príbeh, čiže sa nesťažujem. Tiež je fakt, že ide o typy ľudí/postáv, s ktorými sa osobne neviem stotožniť - no aspoň ma ich baví pozorovať.

Asi by som mala dodať, že tu zatiaľ nebadať vyslovene dej, skôr ide o také epizódky zo života. Väčšinou veselé. A občas teda o tých vážnejších problémoch. Tak či tak - bavím sa a bežím čítať ďalej.

63%:

Medzi 60% a 70% knihy pre mňa často nastane akýsi zlom, keď mi náhle začne na knihe niečo prekážať alebo nadobudnem pocit, že už by to chcelo čosi iné, čosi viac... A stalo sa to aj teraz. Zrazu si vravím, že by to predsa len mohlo niekam výraznejšie smerovať, predsa len sú možno tie humorné situácie niekedy príliš silené, predsa len by sme pri niektorých postavách mohli ísť viac do hĺbky... Chuť čím skôr čítať ďalej mi však ostala, takže nič nie je stratené.

100%:

Poznáte ten pocit, keď niečo čítate v domnienke, že ide o jednodielny príbeh, ibaže potom sa skončí cliff-hangerom na dvoch frontoch, a tak lepšie zaostríte na info a zistíte, že ide vlastne o sériu? Ups. Ale teda ak bude pokračovanie, aspoň sa môže stať skutočnosťou istý pár, ktorému fandím. Minimálne nádej neumrela! Celkovo som zvedavá, čo bude s postavami ďalej, obľúbila som si ich. Akurát pri jednej mi prekážalo, že jej vývoj znel až príliš ako "z nudnej knihomoľskej šprtky sa stala obľúbenou, lebo má konečne frajera, a hneď je šťastnejšia". Nie každý utiahnutý introvert čaká na príležitosť, keď sa bude môcť začať správať rovnako ako všetci ostatní...

V každom prípade: tento príbeh nemá takú klasickú štruktúru, no napokon sa dosť vecí všelijako poprepájalo a vystupňovalo a... Fakt to bola solídna oddychovka, ktorá navyše pôsobila značne autenticky.

Viac sa dozviete v recenzii, ktorú zverejním 25. 5. - v rovnaký deň totiž vychádza samotná kniha. Zatiaľ si z nej môžete aspoň prečítať ukážku na bux.sk.

VERDIKT: Recenziu nájdete tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára