28/10/2021

Práve čítam #10: Milan Bez Mapy - Influencer + minirecenzia

Strana 0:

Milan Bez Mapy je známy slovenský influencer, respektíve bloger - nazvite to ako chcete. V každom prípade sa venuje cestovaniu.

Rovno sa vám priznám, že som na jeho blog zablúdila iba párkrát v živote. Napriek tomu som si túto knihu nadšene vypýtala v rámci spolupráce s vydavateľstvom Ikar (ďakujem!). Prečo? Pretože sľubuje, citujem anotáciu, "pohľad za instagramové a facebookové statusy, ponor do myšlienkového sveta Milana Bardúna, človeka za značkou".

Osobne vždy rada nazriem za oponu a vyslovene ma fascinujú rozdiely medzi internetom a realitou. Cením si teda každého, kto k tejto téme má čo povedať a rozhodne sa tak urobiť. Nehovoriac o tom, že ma oslovila ukážka.

"Dostal som sa do bodu, keď sa môžem ráno postaviť z postele, odviezť sa na letisko a odletieť kamkoľvek na svete, hoci aj do Austrálie. Bez toho, aby som si pýtal povolenie či musel niekomu niečo vysvetľovať. Ideálne, nie? Možno. Minca má však dve strany a o tej druhej je táto kniha."

Strana 33:

Skáče sa tu hore-dole v čase a nechýbajú narážky na veci, čo sa budú riešiť neskôr, takže text pôsobí trochu chaoticky. Zároveň to však vlastne funguje - predsa len som zvedavá, čo kniha ponúkne ďalej.

Strana 75:

Zdá sa, že rozdiel medzi internetom a realitou budeme často odhaľovať spôsobom: tu je príspevok, čo som pridal na Instagram, a tu zase podrobný opis tohto miesta a zážitku bez príkras, s tým dobrým i horším. Podľa mňa je to super.

Taktiež som si pri tejto časti spomenula na vlastné krásne fotky z malebného ostrova neďaleko Dublinu a realitu za nimi - všade boli kozie bobky a diery, ktoré ste nevideli až kým sa vám v nich nezasekla noha, a atmosféru doplnila agresívna čajka aj vzácne vtáčiky pripravené vyprázdniť sa na kamarátkinu bundu. Takže áno, zdá sa, že kniha vo vás môže dokonca vyvolať nostalgiu.

"Bedekre cestovných kancelárií ju opisujú ako „mix chutí a exotických vôní“, no nespomínajú pokazené mäso, kravské lajná a hladné psy. Vo mne sa však bilo aj niečo iné. Čo na to, že mám z tej krásnej a ospevovanej Indie také pocity, povedia moji sledovatelia?"

Strana 95:

Táto publikácia predstavuje naozaj zaujímavý mix. Z veľkej časti je to pútavý cestopis plný exotických destinácií a dobrodružstiev, ale odbočíme tiež k autorovmu osobnému životu či postrehom o blogu a influencerovaní. Celkovo som zatiaľ spokojná, hoci som pôvodne v prípade cestovania a influencerovania čakala iný pomer.

Strana 155:

Ooookej, ďalšia časť sa práveže trochu menej venovala cestovaniu a trochu viac životu a tej spomínanej odvrátenej stránke influencerovania, čiže už som úplne spokojná. Ale musím sa posťažovať, že vo mne kniha vyvoláva chuť niekam vycestovať, čo sa práve nehodí, ups.

"Keď sa na ten ideál denne pozeráte na displeji mobilného telefónu, vyvoláva vo vás pocit, že nie ste dosť dobrí. No v skutočnosti ste možno omnoho lepší, iba o tom neviete. Mal som tú česť spoznať viacero ľudí z internetu a miestami som bol naozaj veľmi zaskočený, čo im ide z úst, keď nie je zapnutá predná kamera na smartfóne. A týkalo sa to aj mňa."

Strana 204:

Posledná časť sa pre zmenu venovala korone a jej dopadom. Predsa len, keď ste travel blogger, ovplyvní vás to jedinečným spôsobom. Navyše ma zase zaliala vlna nostalgie, keď som si spomenula, ako sa prvé koronové správy dostali ku mne - šťastne som sa váľala na gauči u kamošky po skvelom dni na pražskom ComicCone a vôbec som netušila, že tie reči o víruse v telke budú mať pre mňa nejaký význam. Ach.

V každom prípade: Knihe musím uznať, že obsahuje viacero zaujímavých informácií a že pôsobí značne autenticky. Hoci som mala viackrát pocit, že by sme si s autorom až tak dobre nerozumeli a nesúhlasila som so všetkým, zároveň si myslím, že má čo povedať.

Och a úplný záver sa vyslovene vydaril.


VERDIKT aka MINIRECENZIA: Influencer v sebe spája viacero zaujímavých tém. Na jednej úrovni dostaneme poriadnu dávku cestovania a zážitkov z exotických destinácií. Občas sú poriadne akčné a autor rozhodne nehovorí len o tom peknom, čo si chcete zavesiť na Instagram. Zároveň nám priebežne opisuje svoju cestu k tomu, ako sa začal živiť blogom/influencerovaním a to s množstvom podrobností a dokonca s konkrétnymi sumami. Ďalšej Milan vo všeobecnosti komentuje plusy i mínusy influencerského života a neobíde ani vplyv korony na svoju prácu. Publikáciu pochopiteľne dopĺňa tiež množstvo obrazového materiálu.

Autorove skúsenosti a zážitky sú skutočne fascinujúce a čitateľom ich podáva prudko stráviteľnou formou. Chvíľami sa kniha čítala skoro ako román. Jediné, čo jej možno vytknúť, je chvíľami nadbytočné opakovanie sa a dramatizovanie.

Navyše text pôsobí osobne a otvorene. Zrejme je trochu paradox tvrdiť to o diele, ktoré sa venuje práve upravenej "realite" na internete, no v tomto prípade sa skrátka zdá, že bol prípadný filter priepustnejší, než ako býva zvykom. Nemusíte pritom s autorom vo všetkom súhlasiť na to, aby vám kniha niečo dala. Vo všeobecnosti teda platí, že ak vás zaujíma ktorákoľvek z prezentovaných tém či Milan Bez Mapy ako osobnosť, túto novinku by ste si nemali nechať ujsť.

 Internetové kníhkupectvo BUX.sk

Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť tohto príspevku.

obálka a úryvok z anotácie z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára