22/09/2022

Viktória S. Moser | „Chcela som, aby magický pocit, aký prežívam ja v mojich predstavách pri písaní, nadobudol čitateľ už otvorením samotnej zásielky s knihou“

Po dlhšom čase vám prinášam ďalší zaujímavý rozhovor s osobnosťou slovenského literárneho sveta. Tentoraz som oslovila stále pomerne čerstvú knižnú „mamičku“ – Viktóriu S. Moser, ktorá tento rok debutovala s YA fantasy dielom Mysľomágovia: Hmlový ostrov.

Viktória je nielen autorkou, ale aj svojou vlastnou grafičkou a samovydavateľkou, takže sa bolo na čo pýtať. Zisťovala som viac o jej pisateľských začiatkoch, vydavateľskom procese, ktorý zahŕňal aj veľmi kreatívny marketing a dozviete sa aj čo-to o samotných mysľomágoch.

Ďalšie informácie o knihe získate napríklad na webe myslomagovia.sk, najnovšie správy sa vždy dozviete na instagramovom profile Mysľomágov, prípadne môžete navštíviť autorkin osobný profil.

Foto: Ján Jasenský
© Viktória S. Moser
1. Dočítala som sa o tebe, že si vyštudovala žurnalistiku, si manažérkou vo firme zameranej na marketing a od štyroch rokov sa venuješ karate, pričom dlhé roky si Slovensko úspešne reprezentovala na majstrovstvách Európy aj sveta. Čo ťa priviedlo k myšlienke pridať si do svojho rozmanitého portfólia spisovateľskú kariéru? Bolo vydávanie kníh vždy tvojím snom?

Je pravdou, že som športovkyňou bola takmer celý svoj život. Karate som sa na súťažnej úrovni venovala napokon 27 rokov. Ešte stále aktívne pôsobím v Slovenskom zväze karate ako funkcionár, lebo karate je šport, bez ktorého sa proste nedá žiť. Je mojou neoddeliteľnou súčasťou.


V kútiku duše som však vždy akosi vedela, že športom sa na Slovensku neuživím, a tak som sa snažila rozšíriť si svoje zorné pole a vedomosti práve spomínaným štúdiom žurnalistiky. V oblasti marketingu pracujem dodnes. Vo vnútri športovca však celé tie roky sídlila aj umelecká – kreatívna duša, ktorá bola počas športovej kariéry viac-menej odstavená  na vedľajšiu koľaj. Keď prišla pandémia a ja som sa oficiálne rozhodla zavesiť kimono na klinec, vrátila som sa k tomu, čo ma vždy tajne lákalo a napĺňalo – písanie a kreslenie.


Pred niekoľkými rokmi som s bratom, dnes už krstným otcom knihy, vymyslela hrubú kostru príbehu o mágii silnej mysle. Dokument s pracovným názvom The Mind bol však roky zabudnutý a zapadnutý prachom v mojom starom počítači. V marci 2020 som sa rozhodla, že vdýchnem svetu mysľomágov život a príbeh dám konečne na papier.


Možno ale povedať, že vydanie knihy bolo akýmsi spôsobom odjakživa mojím tajným snom.


2. Bookstagram zaplnili nádherné fotografie knihy Mysľomágovia: Hmlový ostrov aj s bohatým sprievodným materiálom. Ako by si stručne predstavila svoj fantasy román tým, ktorí o ňom predsa len nepočuli? Akej skupine/typu čitateľov by si ho odporúčala?

Mysľomágovia – Hmlový ostrov je kniha určená milovníkom tínedžerskej literatúry a fantasy literatúry. Podľa mňa je príbeh vhodný nielen pre mládež, ale môže osloviť aj dospelých čitateľov, ktorí si zamilovali v živote knihy plné nadprirodzeného a magického. Snažila som sa vytvoriť niečo, čo by bolo trochu viac, ako len kniha! Možno to znie príliš odvážne, ale chcela som priniesť ľuďom nový svet! Mojím zámerom bolo, aby sa čitateľ mohol s príbehom prepojiť interaktívne, a to najmä vďaka spomínaným sprievodným materiálom – grafikám, fotkám, a taktiež aj prostredníctvom ilustrácií, básní, videí, máp, a pod., ktoré pridávam na web a sociálne médiá.

 

Hlavnou hrdinkou príbehu je sedemnásťročná Ellis Seedová, ktorá ani len netuší o existencii mysľomágie. Dvere do sveta, v ktorom vládne sila mysle, sa jej otvoria príchodom na Insulu Nebulu, kam sa dostane spolu so svojou najlepšou kamarátkou Olwen v rámci študijného pobytu. Ellis sa stretáva s doposiaľ nepoznaným, pokúsi sa objaviť svoju skrytú mysľomagickú schopnosť a zistiť, kým vlastne je. Ako bežný tínedžer si vytvára nové priateľstvá, lásky, no stretáva sa aj so sklamaním či zradou.

 

3. Na slovenskom knižnom trhu málokedy sprevádza vydanie knihy taký vizuálne očarujúci marketing, ako to bolo v tvojom prípade. Ak si čitatelia objednajú knihu u teba, dostanú k nej záložku, pohľadnicu, zápisník či nálepky a to všetko príde v naozaj originálnom balíčku. Mala si svoju marketingovú stratégiu premyslenú od začiatku alebo si postupne vymýšľala, čím by si mohla upútať pozornosť čitateľov?

Snažila som sa ukázať čitateľom svet mysľomágov taký, aký ho vidím ja. Áno, ide o svet, v ktorom vládne silná myseľ a schopnosť vedieť pracovať s vlastnými myšlienkami. No z môjho pohľadu ide o to tajomno, magické predmety, neznáme miesta, jedinečnú silu človeka...

Chcela som, aby magický pocit, aký prežívam ja v mojich predstavách pri písaní, nadobudol čitateľ už otvorením samotnej zásielky s knihou. Aby sa mu mysľomágia rozžiarila dušu. Aby mal chuť po prečítaní knihy zaviesť si svoj vlastný Zápisník magických myšlienok. Aby si mal chuť spraviť teplé kakao a upiecť si Pyrrinerozmarínové koláčiky. Aby chcel vlastniť svoj kameň zhmotnenej myšlienky, ktorý by si zavesil ako fylacter na krk. Aby sa zamyslel nad tým, akú silu má naozaj jeho myseľ a čo dokáže, keď je správne nastavená. Každý z nás je jedinečná a magická bytosť, treba len vedieť, ako sa na magickosť pozerať.

Od začiatku som dúfala, že tak, ako v živote tešia maličkosti a detaily mňa, mohli by potešiť aj mojich čitateľov. Mojím cieľom nebolo upútať pozornosť ľudí, ale chcela som priniesť ľuďom niečo, čo by ich potešilo, čo by im spravilo radosť. Lebo o tom to vlastne celé je. Knihy a príbehy v nich by nám mali prinášať radosť.



4. Nie všetci možno vedia, že si zároveň aj autorkou obálky, mapy, všetkých ilustrácií v knihe i reklamnej grafiky. Ako dlho sa už venuješ kresleniu? Sú ilustrácie v knihe tvojimi prvými publikovanými ilustráciami alebo ich nájdeme aj v iných dielach? A bolo jednoduché alebo naopak zložité vizualizovať prvky, ktoré opisuješ vo vlastnej knihe?

Pred mysľomágmi som tvorila kreatívny obsah prevažne fyzicky – kresba (ceruzka, uhlík, pastel, perokresba), maľba (akvarel, akryl), grafika (linoryt, tlač z koláže, suchá ihla), crafting, atď. Navštevovala som umeleckú školu a niektoré z mojich výtvorov mám dokonca zavesené aj doma v byte. Grafický design a celkovo digital art som sa svojpomocne učila za pochodu. Dnešná doba je vďačná v tom, že na všetko existujú na internete tutoriály. Kto má záujem sa vzdelávať, má neobmedzené množstvo možností. Najjednoduchšie by, samozrejme, ale bolo, ak by som si zo svojho myšlienkového úložiska všetky svoje predstavy vedela rovno vytlačiť na papier.


5. Mysľomágov si sa rozhodla publikovať svojpomocne za podpory kampane na StartLabe, vďaka ktorej sa ti podarilo vyzbierať vyše 4 000 €. Zvažovala si vôbec vydanie knihy cez vydavateľstvo alebo bolo samovydávanie od začiatku tvojím plánom? A v čom vidíš tajomstvo svojho úspechu na StartLabe?

Spočiatku som premýšľala aj nad vydaním knihy cez vydavateľstvo, ale napokon som sa rozhodla, že milujem slobodu a mám rada výzvy. Keď zvládli vydať samonákladom knihy iní, musím to zvládnuť aj ja! Veď som predsa nejaký bojovník!

O crowdfundingu som už čo-to vedela, no nevedela som odhadnúť, akú odozvu môže taký knižný projekt zaznamenať. Na StartLabe som si prešla niektoré úspešné projekty a pozrela som sa na nich zblízka. Učiť sa predsa treba od najlepších!

Ak chcete v kampani uspieť, musíte byť naozaj otravní a osloviť aj takých ľudí, s ktorými ste neboli v kontakte hoc aj niekoľko rokov. Ja som mala výhodu veľkej podpory zo strany komunity karatistov, ale aj ľudí, ktorí ma všeobecne poznajú. A tak mi neostáva nič iné, len z celého srdca poďakovať tým, ktorí podporili cestu vydania knihy, verili mne a svetu mysľomágov. Bez nich by mysľomágovia nikdy neuzreli svetlo sveta. Dúfam, že som ich nesklamala a že sa im môj príbeh páčil.


6. Ako prebiehali posledné dni pred vydaním knihy? Ako samovydavateľka si musela mať veľa práce, obzvlášť pri balení tých originálnych balíčkov. Bol to veľký stres alebo všetko vychádzalo podľa plánu a celý ten proces si si iba vychutnávala?

Na posledné dni pred vydaním, resp. tlačou spomínam nerada. Hahaha... Keďže som mega perfekcionista, tesne pred vydaním som takmer prišla o rozum. Všetko, ale naozaj všetko (okrem korektúry), som si pripravovala sama, čím som na seba vzala neskutočnú zodpovednosť (celého vydavateľstva!), a to ma privádzalo na záver do úplného šialenstva. Nekonečné množstvo otázok. Je všetko pripravené dokonale? Bude sa to ľuďom páčiť? Mohla som preto spraviť viac? Balenie balíčkov bolo napokon len veľmi príjemnou relaxačnou bodkou za celým tým šialenstvom.



7. Aký typ autora si? Musíš mať príbeh do detailov vopred naplánovaný, než sa pustíš do písania, alebo vymýšľaš dej za pochodu?

Americká terminológia delí autorov na plotterov, pantserovplantserov. Plotter si príbeh vopred naplánuje a až potom píše. Dôležitá je pre neho štruktúra. Vie, čo sa v príbehu odohrá, pred tým, ako príbeh vôbec napíše. Pantser, naopak, príbeh vopred neplánuje, príp. plánuje len veľmi málo. Vyťahuje príbeh ako keby „z gatí“. Má rád slobodu písania. Objavuje príbeh za pochodu. A to som ja. Vedela som, aký hlavný dejový zvrat chcem v príbehu mať, no svet mysľomágov sa mi doslova ako film vynáral pred očami postupne. Môže sa však stať, že sa pantser v príbehu stratí a ak sa niečo rozhodne zmeniť v priebehu písania, musí prejsť celým príbehom od začiatku. A presne to spôsobilo, že mi prepisovačky zabrali napokon oveľa viac času ako napísanie samotného príbehu.


8. Dej Mysľomágov si zasadila do originálneho fantasy sveta s vlastnými pravidlami, históriou a miestami. Nájdeme tam pôvodné názvy i termíny ako mysľomágovia, consuasor, kaftan, Tributio… Sú to všetko vymyslené slová alebo si sa inšpirovala existujúcim jazykom? Nachádzala si pri tvorbe svojho sveta inšpiráciu v mytológii, legendách či reálnej histórii?

Aj ak by som ako veľmi chcela, aby príbeh nebol ovplyvnený mojím prežívaním, skúsenosťami či vplyvom okolia, bolo by to nemožné uskutočniť. Sme tým, kým sme, a všetko v našom živote má vplyv na naše premýšľanie a samotný pectus (pozn. našu podstatu). Niektoré termíny, resp. mená mi zišli na um len tak z ničoho nič a nemám pre nich žiadne vysvetlenie, iné názvy vznikali systematicky, hodinami premýšľania, prieskumov, brázdením internetom či listovaním v slovníkoch. Ako ste si mohli všimnúť, niektoré názvy majú základ v latinčine, iné sú zase mojimi vlastnými skomoleninami.


9. Mysľomágovia: Hmlový ostrov sú tvojím debutovým dielom, ale sú zároveň aj tvojím prvým napísaným románom? A čo ďalšie pripravuješ pre svojich čitateľov? Môžeme sa tešiť na pokračovanie Mysľomágov alebo chystáš nejaký nový román?

Áno, Mysľomágovia sú mojím knižným debutom. Chcela by som však, aby neostali len pri jednej časti, ale stali sa sériou. Dúfam, že sa mi to aj napriek môjmu nabitému programu a povinnostiam, podarí. Lebo pri práci na plný úväzok a ostatných aktivitách to nie je vždy jednoduché. A čo sa týka písania všeobecne, v starých dokumentoch by som „z čias pred mysľomágmi“ našla niekoľko konceptov kníh či krátke poviedky. Momentálne by som sa však chcela sústrediť na to, aby som čitateľom, ktorí vďaka jednotke vstúpili do sveta mágie mysle, v ňom zotrvali a mohla by som im tak priniesť skutočný svet mysľomágov!





Ďakujem Viktórii, že si vo svojom určite vyťaženom kalendári našla čas zodpovedať na moje otázky a prajem veľa úspechu nielen prvým Mysľomágom, ale aj všetkým ďalším, ktorí budú určite nasledovať.

Knihu Mysľomágovia: Hmlový ostrov nájdete vo všetkých dobrých internetových aj kamenných kníhkupectvách. Ak by ste si však chceli knihu zakúpiť aj so spomínanými darčekovými predmetmi, zamierte na autorkin web a objednávajte!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára