09/10/2022

Práve čítam #12: Brandon Sanderson - Kadeti (#1) + minirecenzia

Od Brandona Sandersona som doteraz čítala iba sériu Pomstitelia a knihu Ritmatik. V oboch prípadoch som síce bola spokojná, ale zároveň sa žiadna z kníh nezaradila na zoznam mojich najobľúbenejších diel. Do jeho YA sci-fi príbehu Skyward som sa teda vyslovene nehrnula a napokon som mu dala šancu až v slovenskom preklade. Ako to dopadlo, sa dozviete práve v tomto príspevku.

Strana 38:

Takto sa píšu vydarené úvodné kapitoly! Už koniec prológu ma prekvapil istým zvratom, o svete som sa rýchlo dozvedela veci, čo ma zaujali, ale súčasne nešlo o žiadny info dump a Spensa je navyše očividne svojrázna hlavná hrdinka, ktorá sa s ničím neštve. Nehovoriac o tom, že sa text príjemne číta. Inými slovami - teším sa, čo bude ďalej.

Strana 125:

Tuším začínam mať problém, keďže som si povedala "ešte jednu kapitolu" toľkokrát, až som sa napokon poriadne nevyspala. 😅

Zatiaľ si čítanie naozaj užívam. Sme v leteckej škole a vystupuje tu skvelá postava učiteľa/mentora, ktorý je tak akurát vtipný, zatrpknutý, prísny i spravodlivý. Pri ďalších nových postavách som zase ocenila, že sa autor vyhol očakávaným klišé. Nuž a Spensa... Spensa je proste číslo.

Hoci som iba na strane 125, stihlo dôjsť na akciu, frustrujúcu dramatickú scénu, prekvapenie aj momenty, čo ma rozosmiali... Na základe predchádzajúcich skúseností a ód na internete som síce mohla tušiť, že pôjde o fajn knihu, ale až takúto pecku som nečakala. Môžem hneď čítať ďalej, prosííím?

Strana 191:

Okej, stretla som istú výnimočnú postavu (nie je to ideálny výraz, ale ostaňme pri ňom), o ktorej ľudia básnili, a áno, rozumiem im. Plus sa udiali isté neveselé veci, ktoré doteraz rozdýchavam. Celkovo som sa pre príbeh fakt nadchla, ledva sa viem odtrhnúť.

Strana 277:

Dorakiet, ono sa to neustále zlepšuje! Čím dlhšie pozorujem postavy, objavujem svet a odhaľujem kúsky deja, tým väčšmi Kadetov zbožňujem. Som nesmierne zvedavá, čo ešte príde, a zároveň sa bojím o svoje obľúbení postavy. Jednoznačne ide o lepšiu knihu v porovnaní s Pomstiteľmi a Ritmatikom, s autorovou tvorbou pre dospelých to (zatiaľ) nedokážem porovnať.

Och a potrebovala by som viac Jorgena, vďaka!😀

Strana 376:

Vravela som, že potrebujem viac Jorgena? Tak som sa dočkala, práve ma jedna scéna značne zahriala pri srdci aj správne pobavila.

Celkovo si zatiaľ stojím za všetkou chválou. Nedeje sa toho síce veľa, ale kombinácia menších akčných scén a spoznávania sveta i postáv v tomto prípade skrátka funguje. Navyše sa Sanderson nebojí veci zásadne zmeniť.

Strana 483:

Dočítané!

Záver bol jedna veľká akčná jazda - ibaže taká, v rámci ktorej nedostanete len zvraty a šoky a odhalenia a nebezpečenstvo... Ale tiež zásadné rozhodnutia a úžasný vývoj postáv! Zbožňujem posun hlavnej hrdinky aj niektorých ostatných, ktorých mená nechcem spoilerovať. Súčasne sa s ohľadom na isté odhalenia skutočne teším na pokračovanie. A uf, v istom bode som sa skoro rozplakala! Úplný koniec je zase spracovaný tak, že toho veľa ostalo nevyriešeného, no zároveň sme postavy opustili v bode, s ktorým sa dá zmieriť. Našťastie.

Takáto úroveň prepracovanosti sa pri väčšine kníh jednoducho nevidí, takže odporúčam!

VERDIKT aka MINIRECENZIA:

Hlavná hrdinka Spensa žije na planéte, ktorá dlhé roky vedie vojnu s agresívnymi mimozemšťanmi, a Spensiným životným cieľom je stať sa odvážnou pilotkou po vzore mŕtveho otca. Problém je v tom, že ostatní jej otca vnímajú ako zbabelca a dezertéra a jeho dcéru v leteckej škole ani náhodou nechcú. Spensa sa nevzdáva a podarí sa jej tam dostať - len aby zistila, že je realita oveľa zúfalejšia, ako by kedy čakala. Možno by jej i zvyšku ľudstva dokázala pomôcť stará vesmírna loď, ktorú objavila a ktorá disponuje zvláštnou umelou inteligenciou...

Jednotlivé prvky - vesmír, vojna, výcvik, partia náhodných postáv spojených okolnosťami - nie sú ničím prevratné a výsledok mohol poľahky dopadnúť priemerne. Nie však v podaní Brandona Sandersona, ktorý má všetko dokonale premyslené. Ako hlavnú postavu si vybral svojráznu tínedžerku, ktorá je nútená rýchlo dospieť a spochybniť všetko, čomu kedy verila. K nej pridal slušné množstvo ďalších vedľajších postáv a napriek obmedzenému priestoru im dokázal vdýchnuť hĺbku. Navyše čitateľom predstavil fascinujúci svet s dostatkom zaujímavých detailov bez toho, aby ich zahltil. Dej vyskladal tak, že hoci sa vo väčšine knihy nedejú zásadné veci, jednotlivé kúsky skladačky, menšie akčné scény a interakcie postáv nenechávajú priestor na nudu. Nechýbajú ani humorné dialógy, dojímavé momenty či prísľub skvelej romantiky. Kadeti sú skrátka kniha, ktorú treba oceniť za jej objektívne kvality, a zároveň kniha s potenciálom nadchnúť a pohltiť vďaka pridanej iskre.

Ak sa chcete o knihe dozvedieť viac, zamierte na stránku vydavateľstva Slovart alebo si ju pridajte na Goodreads.

obálka z slovart.sk