27/10/2023

ROZHOVOR: Iveta Pernišová | „Každý, koho ego sa zmestí do dverí, vie, že vždy sa dá zlepšovať“

Treťou autorkou, ktorá mi kývla na rozhovor, je Iveta Pernišová, ktorú určite poznáte vďaka jej YA sci-fi románu Anarchorance. Ten sa dostal na pulty kníhkupectiev ešte v roku 2020 a na istý čas ovládol Instagram. Tento rok – vlastne už čoskoro – sa však konečne dočkáme druhého pokračovania, ktoré nesie názov Riján a ktoré opäť vyjde vo vydavateľstve Elist.

V rozhovore sa dočítate, ako vyzerala autorkina cesta na slovenský knižný trh, kto jej pomáhal dozvedieť sa viac o vesmíre, aby mohla zostaviť svoje planéty a prezradila aj niečo málo o tom, čo nás čaká v druhom pokračovaní jej sci-fi trilógie.

Autorku môžete sledovať napríklad na Instagrame či na Facebooku.

 

© Iveta Pernišová
1. Tvoj debutový sci-fi román Anarchorance vyšiel v roku 2020 a na Instagrame si získal obrovské množstvo ohlasov. Aké to pre teba bolo, keď ho začali všetci naraz analyzovať a hodnotiť? Prekonával dobrý pocit z toho množstva pozitívnych ohlasov kritiku? Máš vo zvyku čítať recenzie?

Z vydania Anarchorance som mala a stále mám obrovskú radosť, ale čakanie na prvé recenzie bolo desivé. Kniha pre mňa veľa znamená, preto som si kládla neistú otázku, či sa bude páčiť aj iným. S vydaním prišli aj rôzne iné obavy, lebo aj keď človek urobí všetko, čo je v jeho silách, stále sa dá niečo pokaziť. 😊 Viem, že žiaden príbeh nesadne všetkým, ale aj tak som dúfala v prevahu pozitívnych reakcií. Som preto veľmi šťastná i vďačná, že to tak naozaj je.

Recenzie si zvyknem čítať, hlavne tesne po vydaní som pravidelne kontrolovala, či pribudla nejaká nová. Príbehy by som písala, aj keby ich nikto nevydal, ale pretože sa mi to podarilo, zaujímajú ma názory a pocity čitateľov. A to ako pochvala, tak aj kritika. Myslím, že každý, koho ego sa zmestí do dverí, vie, že vždy sa dá zlepšovať. Preto aj keď kritika dokáže zamrzieť, snažím sa vziať si niečo z tej objektívnej a zlepšiť sa. No a potom je tu tá príjemnejšia stránka recenzií – ten pocit, keď sa niekto do môjho príbehu tiež zamiluje a prežíva ho presne tak, ako som pri písaní dúfala. To je naozaj neopísateľný pocit.

 

2. Anarchorance sa radí medzi young adult sci-fi, čo je na Slovensku ešte menej populárny žáner ako young adult fantasy, aspoň pokiaľ ide o pôvodnú slovenskú literatúru. Bolo pre teba náročné dostať tvoj román do vydavateľstva alebo sa na teba usmialo šťastie hneď na začiatku? Plánuješ dostať Anarchorance aj na zahraničný trh?

Stálo pri mne šťastie a kamarátka, ktorá sa pohybuje vo vydavateľskom svete. 😊 V tom čase externe spolupracovala s vydavateľstvom Elist a to ona im začala o mojom rukopise hovoriť ešte skôr, ako bol úplne dokončený. Plus, tým že je vyštudovaná editorka, mi aj v tomto smere pomohla, skôr než rukopis čítal ktokoľvek iný (s výnimkou betačitateľov). 

Zahraničný trh... no... ak by som vedela, ako to urobiť, rozhodne tam už je. 😁 Ale nie, samozrejme, dostať knihu na zahraničný trh je sen asi väčšiny autorov a ja nie som výnimka. Vzhľadom na žáner by to v prípade Anarchorance bolo najlepšie v anglicky hovoriacich krajinách, ale takýto preklad je finančne nákladný a celkovo vydávanie kníh funguje vo svete inak ako u nás. Už som o tom nejaké informácie hľadala, ale zároveň som tomu nevenovala dostatok času. Chcem najprv dopísať sériu po slovensky a potom sa uvidí. 😊

 

3. Po troch rokoch netrpezlivého čakania by malo tento rok na pulty kníhkupectiev konečne doraziť pokračovanie trilógie Anarchorance, ktoré nesie názov Riján. Kto má podľa teba väčšiu radosť z toho, že si knihu dopísala? Ty alebo čitatelia? Bralo vydavateľstvo vydanie druhej časti ako jasnú vec?

Ja! 😁 Okrem toho, že mám radosť (ale aj zmieňované emócie z otázky číslo 1 😁), mi totiž odpadne zo srdca zlý pocit, ako dlho to už trvá.

Druhá časť nebola jasná vec. Vydávanie kníh je podnikateľská činnosť s cieľom zisku, takže ak by sa nepredal dostatočný počet kusov a kniha bola stratová, neoplatilo by sa investovať do pokračovania. V takom prípade by som to určite nevzdala a minimálne pre čitateľov zaobstarala e-book, alebo hľadala iné cesty, ale som rada, že to dopadlo takto. 😊 A tiež môžem prezradiť, že o záverečnom dieli sme sa už s vydavateľstvom rozprávali a dúfam, že aspoň týmto čitateľov poteším, nakoľko sme sa dohodli, že posledný diel by mal vyjsť čím skôr po Rijáne.

 

4. Aby si mohla knihu čo najefektívnejšie propagovať, musela si si osvojiť viacero nových zručností – vytvorila si si web, naučila si sa robiť a strihať videá a vyrábala si aj vlastné sviečky. Za čo z toho, čo si sa naučila v procese vydávania knihy, si na seba najviac hrdá? Odporúčaš začínajúcim autorom, aby nasledovali tvoj príklad? A je niečo, čo si sa naučila – alebo sa chystáš naučiť – pre propagáciu Rijánu?

Najviac som na seba hrdá asi hlavne za tvorbu webstránky a druhého knižného traileru. Než som sa pustila do výroby webu, hovorila som s jedným známym (programátorom) a on pochyboval o tom, že to zvládnem. Takéto vyjadrenia sú pre mňa ale často ako hodená rukavica, takže ma to neodradilo, aj keď priznávam, prvý týždeň som doslova len čumela na administratívu a nevedela nič urobiť. Nakoniec mi prekvapivo pomohla reklama na YouTube, naviedla ma na jeden osožný plugin a potom to už išlo.

Začínajúcim autorom určite odporúčam propagovať si knihu, ale cestu si musí nájsť každý sám. Nemyslím si, že napríklad sviečky zohrali v mojom marketingu nejakú extra rolu, ale rada tvorím handmade veci, takže to pre mňa bola zábavka na večer a dobrý materiál na fotenie.

Než ale kniha vyšla, prečítala som viaceré články o marketingu kníh a narazila na zoznam, čo všetko môže autor urobiť pred samotným vydaním, napríklad knižný trailer, web a mnohé iné. Začala som tieto informácie hľadať dosť skoro, takže som mala čas venovať sa tomu. Celkovo patrím k ľuďom, ktorí sa radi učia nové veci. Plus, držím sa toho, že na YouTube je návod na všetko, aj keď učenie prirodzene zožerie čas. 😊 Učenie sa nových vecí mi preto zabralo množstvo večerov, ale myslím si, že čo sa raz naučím, môžem využiť aj v iných oblastiach života. Je to zručnosť navyše, takže ma to nikdy neotravovalo. 😊

 Pri propagácii Rijánu chcem hlavne prekonať samú seba a vykročiť zo svojej komfortnej zóny. Nerada ľudí otravujem a chcem tento pocit v sebe potlačiť, lebo kto sa nespýta/neskúsi, nikdy nič nezíska. Obávam sa však, že toto bude pre mňa náročnejšie, než strihanie videí a robenie webstránky… 😁


 

5. Pri písaní akéhokoľvek žánru sa môže autor ocitnúť v situácii, že mu jeho vedomosti nestačia a musí si zisťovať fakty o rôznych javoch. Pri písaní sci-fi mi to pripadá ako samozrejmosť. Je to naozaj tak? Musela si si pri tvorbe nových planét, technológii a tvorov zisťovať technické detaily alebo si sa rozhodla ísť na to inak a zapojila si viac svoju fantáziu?

Myslím, že pri sci-fi má autor dosť voľnosti pre fantáziu, ale tým, že v Anarchorance existuje Zem ako ju poznáme, potrebovala som vychádzať aj z reálnych zákonitostí našej galaxie. Zhodou náhod som na vysokej škole absolvovala voliteľný predmet o vesmíre a vďaka nemu spoznala pána doc. RNDr. Vladimíra Bahýla, CSc., ktorý spolupracuje s NASA a má na svojom dvore hvezdáreň. V čase písania Anarchorance som ho preto oslovila a navštívila, aby som s ním niektoré veci prebrala. V tom čase som už mala veľkú časť rukopisu napísanú a trochu som sa bála, čo povie hlavne na postavenie Rijánu – keďže leží medzi dvomi slnkami, ale žiadne neobieha. Našťastie mi mapka galaxie bola odobrená a pán Bahýl mi pomohol vyriešiť aj veci týkajúce sa cestovania vesmírom a vysvetlil mi teóriu kozmických strún. Tie v knihe síce technicky nevysvetľujem, len ich spomínam, ale pridané boli do príbehu až po tomto stretnutí.

Technike veľmi nerozumiem, preto sa jej fungovanie nesnažím v knihe vysvetľovať. V tomto smere mi hrá do karát aj to, že keď sa napríklad Lyra zaujíma o to, ako niečo funguje, bežný občan Anarchorance o tom vie asi rovnako ako ja o jadrovej fyzike, a teda jej tiež nemusí vedieť odpovedať. 😊

Čo som si však zisťovala, boli informácie týkajúce sa parkouru, ktorému sa venuje práve Lyra. Pozeraním videí som strávila až nevhodné množstvo času. 😁 Pretože v knihách ma niekedy štve opis bojových scén a ich nereálnosť (keďže som nejaký čas podobné veci trénovala), chcela som tieto veci vykresliť čo najlepšie.

Často tiež vyhľadávam podivné zvieracie fakty a rekordy. Mnohé informácie v príbehu môžu znieť ako sci-fi, ale sú inšpirované našou skutočnou prírodou, hlavne hmyzom. Samozrejme, mnohé si aj vymýšľam, ale napríklad v Rijáne sa budú spomínať zombie húsenice a nechutné fakty, ktoré s nimi súvisia – to všetko je pravdivé. Kamarátka rada sleduje dokumenty a číta odborné časopisy, takže aj ona mi neraz spomenie niečo zaujímavé, čo si potom naštudujem a nejako využijem v Shadovej dejovej linke. 😊

 

6. Si fanúšikom extrémneho prekážkového behu, venuješ sa kynologickým športom so svojím psíkom aj scprabookingu. Tvoja športová duša sa odrazila v postave Lyry a jej fyzickej zdatnosti. Čo zo seba vidíš v ostatných postavách? Venuje sa Shade potajomky mimozemskej verzii scprabookingu?

Rozhodne by som ho chcela vidieť s nožničkami a pečiatkami v ruke. 😁 So Shadom toho však nemám veľa spoločného, možno len lásku k zvieratám a neochotu rozoberať svoje pocity. Tiež sa v nich nerada nahlas vŕtam a riešim ich len sama v sebe. Tiež je pre mňa dôležitá česť a to, aby moje slovo nestratilo váhu. V jeho prípade by som ale ľahšie vymenovala, v čom som pravý opak – od jeho až chorobnej nedochvíľnosti až po lásku k horúčavám.

V prípade Vanille ide skôr o niektoré osobné veci. Tiež sa neraz cítim neistá a snažím sa to okoliu neukazovať a nejako s tým bojovať. Tiež máme spoločný pocit zodpovednosti a akejsi snahy nesklamať svoju rodinu.

 

7. Anarchorance nás na konci zanechalo s množstvom nezodpovedaných otázok, takže čitatelia určite nebudú váhať s čítaním pokračovania aj bez toho, aby si ich naň lákala. V každom prípade, prezradíš nám, na čo sa môžeme v Rijáne tešiť?

Riján je práve o hľadaní odpovedí na tieto nezodpovedané otázky. Je viac akčný a pokračuje tam, kde Anarchorance skončilo. Pozemšťania budú čeliť následkom svojich činov, Shada čaká presun na tajomné oddelenie P+ a Vanille, ktorá dostane väčší priestor, je odhodlaná nájsť zradcov v ich vlastných radoch.

Všetci traja sa zapletú do poriadnych problémov, niekto náhodou, niekto pre vlastnú zvedavosť a niekto si do všetkých tých intríg vkráča s úsmevom na perách. Okrem toho, že Riján bude oveľa akčnejší a napínavejší, objaví sa v ňom i viac pirátov, nových miest a pribudnú aj nejaké postavy. Hoci hlavných hrdinov čakajú ťažké časy, myslím, že je tam i viacero momentov, pri ktorých sa čitatelia zasmejú. Tak nespoilerovo môžem ešte prezradiť, že čitatelia sa môžu tešiť na novoročný ples v kráľovskom sídle, prekvapivé stretnutia, skúšku pozemšťanov a možno sa tam objaví i kuchynská scéna, pri ktorej tentoraz nič nezhorí. A možno aj hej...

ROMANTIKA! 😁 So smiechom mi bolo povedané, že túto informáciu mám napísať veľkým a dať ju hneď na začiatok (hej, úplne som počúvla... 😁), preto dúfam, že na svoje si prídu aj romantické duše.

 

8. Ako je na tom finálny diel trilógie? Budeme naň čakať ďalšie tri roky alebo si myslíš, že to stihneš skôr? A máš už v hlave alebo na papieri pripravené nápady na ďalšie príbehy, možno z iného žánru?

Tým, že s Rijánom to trvalo takto dlho, dala som si záväzok, že do jeho vydania budem mať prvý draft záverečného dielu z väčšej časti hotový. Čo pre mňa znamená aspoň trištvrte knihy. Tento cieľ sa podaril, chýba mi len záver a nejaké kapitoly/scény v strede. Pôvodne som sa nechcela púšťať do opráv pred dopísaním celého rukopisu, ale tým, že je stred taký chaotický, neviem sa správne emocionálne naladiť na záver a do opravovania som sa už pustila. Prepisujem, opravujem, dopĺňam preskočené scény a vynechané opisy a dávam text do podoby, ktorú budem môcť po dokončení poslať na čítanie aj betačitateľkám.

Nápady na iné príbehy mám, ale zatiaľ som sa ich nesnažila veľmi rozvíjať ani len v hlave, aby ma nelákalo venovať sa ich písaniu, skôr než dopíšem túto sériu. 😊Jeden nápad je priamo z tohto sveta, ale netýka sa postáv z tejto série, a potom mám viacero námetov na fantasy príbehy. V rámci stávky som sľúbila aj romantický príbeh, ale keď k tomu dôjde, to bude ešte len výzva. 😁  


 


Ďakujem autorke za skvelý rozhovor a prajem Rijánu aj všetkým jej budúcim knihám veľa úspechu!

Ak ste Anarchorance ešte nečítali, môžete si knihu objednať napríklad na Martinus.sk a určite ju nájdete aj v ďalších dobrých slovenských kníhkupectvách. Pokiaľ čakáte na druhý diel, sledujte autorkine sociálne siete, aby vám neunikli najnovšie informácie.



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára