20/10/2023

ROZHOVOR: J. Levinski | "Chcem sa naďalej venovať romantickej literatúre"

Pokračujeme v rozhovoroch s autormi! Ďalšou slovenskou spisovateľkou, ktorá mi kývla na rozhovor, je J. Levinski. V roku 2022 jej vyšiel debutový román Iba sekunda, ktorý sa čoskoro dočká aj českého prekladu. Tento rok vďaka vydavateľstvu Venupress prichádza na pulty kníhkupectiev jej druhý román, Konfigurácia nás dvoch.

V rozhovore mi prezradila, aká bola jej skúsenosť s publikovaním príbehov na Wattpade, ako sa jej spolupracovalo s novým vydavateľstvom či prečo sa jej najnovší román odohráva práve v IT prostredí. Čerstvé informácie o autorkinej tvorbe nájdete na jej instagramovom profile.


© J. Levinski
1. Vyštudovala si anglický jazyk, bola si učiteľkou, vo svojom voľnom čase sa venuješ pole dance, si autorka, manželka aj matka. Ak by si na seba musela prezradiť niečo, čo o tebe tvoji čitatelia a nasledovatelia zatiaľ nevedia, čo by to bolo? Čo by ľudia mali vedieť, aby lepšie spoznali autorku J. Levinski?

Vydala som sa ako 21-ročná a nie, nebola som tehotná. 😊 Je mi zle v dopravných prostriedkoch, bojím sa psov, balónov, odkedy mi jeden praskol v ústach počas fúkania, a lietania, aj keď viem, že je to najbezpečnejší spôsob dopravy.


2. Než sa tvoja tvorba dostala na pulty kníhkupectiev, publikovala si ju na Wattpade. Aké sú tvoje skúsenosti s touto platformou? Od začiatku si ju považovala za akýsi odrazový mostík, ktorý by ti mohol dopomôcť k vydaniu knihy, alebo ťa až pozitívna odozva od čitateľov motivovala osloviť vydavateľstvá?

Wattpad vnímam ako pozitívnu skúsenosť. Spoznala som veľa čitateliek i autoriek, niektoré sa stali kamoškami a aj sme sa párkrát stretli. Mám tiež jednu, pomenujem ju zaujímavá, skúsenosť s istým špekulantom a dočítate sa o nej v Konfigurácii. 😊 Myslím, že až pozitívna odozva od čitateľov ma motivovala k osloveniu vydavateľstiev. Ale najprv som oslovila jednu editorku, s pomocou ktorej som debut upravila a až tak posielala.


3. Svoj druhý publikovaný román, Konfigurácia nás dvoch, si zverila do rúk vydavateľstvu Venupress. Sama si sa vyjadrila, že bolo jedným z tvojich dvoch vysnívaných vydavateľstiev, v ktorých by si chcela vydať knihu. Ako by si ohodnotila vašu spoluprácu? Mohla si si v niečom presadiť svoje alebo si plne verila ich rozhodnutiam?

Spolupráca bola úplne úžasná. Cítila som sa ako v bavlnke. Presne takto by mala vyzerať spolupráca vydavateľstva a autora, ale, žiaľ, často to tak nie je. Vo všetkom sme diskutovali, mohla som vyjadriť svoj názor, zúčastňovala som sa korektúr, kde som mohla odmietnuť zmeny, ale v tomto verím študovaným ľuďom. Mohla som si vybrať obálku, farebné ladenie. Naozaj mi všetko posielali na schválenie a ja nemôžem byť spokojnejšia. Bola to perfektná skúsenosť.


4. Napísala si viacero príbehov, mnohé z nich si zverejnila na Wattpade. Prečo si sa rozhodla, že sa ako druhý pokúsiš dostať na trh práve román Konfigurácia nás dvoch? Čím si ťa získal, že si ho uprednostnila pred ostatnými? A čím by podľa teba mohol osloviť tvojich čitateľov?

Viaceré zverejnené príbehy sú len poviedky a jeden taký môj nepoviedkový experiment (zatiaľ) nie je súci do vydavateľstva. Tak mi nejako išlo v hlave, že Konfigurácia má čo povedať, že by som to s ňou mohla skúsiť. Ja mám veľmi rada Ester, hlavnú hrdinku, a myslím, že si ju zamilujú aj čitateľky. A taktiež by ich podľa mňa mohla osloviť téma predsudkov a choroba, ktorú som dala Ester a o ktorej by sa malo viac hovoriť.



5. Vieme, že román Konfigurácia nás dvoch sa bude odohrávať v IT prostredí a svoju rolu tam zohrajú aj počítačové hry. Prečo si sa rozhodla napísať príbeh práve z tohto prostredia? Je ti nejakým spôsobom blízke? Si vášnivou hráčkou počítačových hier?

Manžel je IT-čkár, a teda som si povedala, že keď už mám počúvať o jeho robote, tak to nejako zužitkujem. A vytvorila som ajťáčku Ester, ktorá sa rada hrá počítačové hry. Chcela som niečo neobvyklé pre ženskú hrdinku. Ja sa práveže už vôbec nehrám. Voľakedy som sa hrala – Sims, Dynu, Icytower, Need for Speed, Harryho Pottera a dokonca aj Counter Strike s manželom a jeho kamošmi.


6. Inšpirovala si sa niekedy skutočnými udalosťami zo sveta či zo svojho blízkeho okolia alebo sa pri tvorbe svojich príbehov spoliehaš výhradne na svoju fantáziu?

Áno. V druhom pokračovaní románu Iba sekunda je jedna dejová linka inšpirovaná istými udalosťami na Slovensku. Ale väčšinou sa skôr inšpirujem nejakými vlastnosťami ľudí a dám ich svojim postavám.


7. Svoj debutový román, Iba sekunda, si vydala v roku 2022 a tento rok sa českí čitatelia dočkajú českého prekladu. Aké máš pocity zo vstupu na zahraničný knižný trh?

Úprimne? Veľmi to neprežívam. Vyjde len dva dni pred Konfiguráciou a tá pre mňa osobne preklad akosi prebíja. Český preklad je bez marketingu (okrem toho môjho) a po skúsenosti s debutom cez rovnaké vydavateľstvo si od neho nič nesľubujem.


8. Aké sú tvoje spisovateľské plány? Máš už pre vydavateľstvá pripravené ďalšie rukopisy? Budeš sa naďalej venovať romantickej literatúre alebo si chceš vyskúšať aj iné žánre?

Mám hotové pokračovanie Iba sekundy, ale to už som spomínala na Instagrame, že na 98 % nevyjde. A mám napísaný ďalší stand-alone príbeh – uvidím, či oň niektoré vydavateľstvo prejaví záujem. Áno, chcem sa naďalej venovať romantickej literatúre. Je to žáner, ktorý aj rada čítam, pri ktorom si oddýchnem, a tak mi je prirodzené písať ho. Momentálne sa mi bijú v hlave dva nápady a neviem, ktorý dať na papier/do počítača skôr.




Autorke ďakujem, že si na mňa našla čas a prajem jej druhému románu i jeho hrdinom veľa šťastia!

Knihu Konfigurácia nás dvoch si môžete predobjednať aj s podpisom autorky na stránke vydavateľstva a od 27. októbra 2023 ju nájdete vo všetkých dobrých slovenských kníhkupectvách.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára