26/10/2020

Práve čítam #2: Malcolm Gladwell – Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch

Vitajte pri ďalšom z mojich pokusov preniesť knižný vlog do podoby článku! Tentoraz som sa pustila do literatúry faktu, konkrétne som si v rámci spolupráce s vydavateľstvom Ikar vypýtala knihu Ako sa vyznať v cudzích ľuďoch.


Strana 52:

Keď som si knihu vyberala, vravela som si, že by mohlo ísť o užitočné čítanie, lebo sú pre mňa cudzí ľudia a komunikácia s nimi celkom záhada. Zdá sa však, že tu nepôjde o konkrétne tipy, skôr o rozoberanie bizarných situácií, interakcii, príkladov z dejín atď. Čo už, aj tak je to zaujímavé, akurát teraz neviem, nakoľko veriť pánovi Gladwellovi... Mimochodom - je tam zmienka o Bratislave (wau) a o vzniku Black Lives Matter (asi som mimo ja, ale nedošlo mi, že tu to hnutie bolo už toľko rokov).

Strana 105:

Objavila som vzadu poznámky so zdrojmi a vyzerajú dobre, takže okej, viac-menej veríme pánovi Gladowellovi. Situácie a osoby, ktoré opisuje, sú naozaj fascinujúce, hoci mám pocit, že ma dejiny Ameriky v 20. storočí tento semester fakt prenasledujú. Inak teda vraj jeden z problémov pri identifikovaní klamárov a podvodníkov je, že ľudia majú tendenciu skôr veriť ako pochybovať. (Celé je to samozrejme trochu komplikovanejšie.) Autorove úvahy ma dosť zaujali a zamyslela som sa tiež nad vlastným nastavením. Neviem síce, či by som v niekom dokázala vidieť špióna (skôr nie), no na druhej strane asi patrím k tej paranoidnej skupine ľudí. Mám totiž vo zvyku predpokladať, že každý môže byť kedykoľvek neúprimný...

Strana 161:

Mám pre vás prvé trigger warnings - znásilnenie a pedofília... Autor sa zaoberá hlavne tým, ako je možné, že majú ľudia taký problém uveriť obetiam a spochybniť niekoho. Jeho teória dáva zmysel, i keď osobne by som zase asi až taká chápavá nebola. V každom prípade je kniha rozhodne plná podnetov na zamyslenie. A zároveň závery z nej určite netreba prijímať nekriticky. Ďalšia kapitola sa venovala emóciám a ich vyjadreniu výrazmi na tvári (plus sa tu spomínal seriál Priatelia). Táto ma vyslovene nadchla - toľko prekvapivých štúdií a zistení, dokonca na nedeprimujúcu tému!

Strana 327:

Dočítané. Autor ešte riešil ďalšie znásilnenia, opitosť, samovraždy, kriminalitu, konanie policajtov v USA... Všetko do seba napokon zapadlo a nechýbala ani pointa. Nedostala som síce to, čo som pôvodne očakávala, no napokon som ocenila autorovu tendenciu hľadieť na kontroverzné témy z nového uhla pohľadu. Zároveň ma - rovnako ako predmety v škole, ktoré sa venujú USA - kniha uistila v tom, že je americká kultúra fakt čudná a má množstvo špecifických problémov a zlých nastavení. Nuž, aspoň zase o trošku lepšie rozumiem niektorým aspektom momentálnej situácie. Ale poviem vám, že by som tam žiť nechcela, a to mám voči Slovensku tiež množstvo výhrad. Viete čo, keď tak nad tým premýšľam, asi by mi bolo najlepšie na Marse...

V každom prípade je to odo mňa na dnes všetko. Ku knihe sa čoskoro vrátim v recenzii. Budem rada, ak mi napíšete, či čítate podobnú literatúru, prípadne či vás zaujal tento konkrétny titul alebo či by ste chceli žiť v USA.

VERDIKT: Recenziu nájdete tu.

4 komentáre:

  1. Vypadá to tedy dost na zajímavou knížku. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Nikdy jsem nic podobného nečetla, ale zaujalo mě to moc. Přesně takový typ postřehů je něco, číms e ráda zabývám, a určitě tedy zvažuji si tu knížku koupit. Zní to úžasně.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to som veľmi rada, že ťa kniha zaujala a verím, že sa ti bude páčiť.:)

      Odstrániť