14/11/2021

Práve čítam #11: Lívia Hlavačková - Gwind 2: Sama za seba + minirecenzia

Strana 0:

Zhruba pred rokom som v tejto rubrike písala o slovenskej fantasy novinke Gwind: Nezabiješ? od Lívie Hlaváčkovej. Teraz nadišiel čas pustiť sa do pokračovania, na ktoré som poriadne zvedavá. Za poskytnutie knihy veľmi pekne ďakujem samotnej autorke. Mimochodom, ak ste jednotku nečítali, bez obáv, príspevok neobsahuje spoilery.

Strana 56:

Prvá dobrá správa: podarilo sa mi bez problémov zorientovať napriek tomu, že až chronicky zabúdam dej kníh a jednotka Gwind nebola výnimkou.

Druhá dobrá správa: Kniha nadväzuje tam, kde jednotka skončila, a o akciu nie je núdza.

Tretia dobrá správa: V tejto sérii sa mladá žena z nášho sveta zrazu ocitla v úplne inom prostredí a autorka ani v dvojke nezabúda riešiť, aké to môže mať následky. Gwind sa stále v mnohých smeroch nedokáže úplne prispôsobiť a mňa baví sledovať jej cestu.

Strana 152:

I keď sledujeme viacero uhlov pohľadov, najviac ma baví práve Gwind. Ide o super príklad ženskej hrdinky, ktoré je vyslovene bad-ass a zároveň neprišla o emócie. Oceňujem tiež, že ani vedľajšie či záporné postavy nie sú čierno-biele.

Och a už by som si prosila nejaké odpovede na otázky, ktoré ma mátajú od jednotky!

Strana 408:

Povedala by som, že si dvojku užívam viac ako jednotku. Určite pomáha, že od začiatku poznám svet a niektoré postavy... Ale hlavne sa mi pozdáva, že sa dvojka viac venuje mágii.

Zrejme by som mala dodať, že sme už dávno oproti začiatku zvoľnili tempo. Zrazu je tu oveľa viac priestoru na objavovanie nových princípov, bližšie spoznávanie sveta, mágie aj postáv - a mne osobne to vyhovuje. Okej, idem to doraziť!

Strana 476:

Táto séria pre mňa nepatrí medzi také, pri ktorých by som sa intenzívne naviazala na postavy a nechala sa čítaním úplne pohltiť. Napriek tomu som si čítanie dvojky fakt užila a teším sa na záverečný tretí diel. Rozhodla som sa síce, že v rámci hodnotenia ostanem pri 4*, ktoré som dala i jednotke, no pocitovo sú to tentoraz také krajšie 4 hviezdičky.

Prečo tam vlastne tá hviezdička chýba? Jedna polhviezdička sa u mňa vždy viaže na maximálne subjektívny a pomerne náhodný aspekt - na moje emocionálne naviazanie sa. Druhú polhviezdičku Gwind 2 stratila v podstate za toto: po dočítaní som si uvedomila, že mi tu chýbal nejaký samostatný, čiastočne uzavretý dej. Oproti jednotke sme sa síce v mnohom posunuli, ibaže mám dojem, akoby som prečítala skôr kúsok jednej bichle. Navyše sa mi záverečná konfrontácia oproti zvyšku knihy nezdala práve epická, čo je škoda.

Inak, pripravte sa na otvorený koniec... Hoci, ak mám byť úprimná, mňa viac než riešenie tejto konkrétnej krízy zaujímajú iné nedoriešené otázky. Takže dúfam, že mi ich trojka uspokojivo zodpovie!

VERDIKT aka MINIRECENZIA: V prvej časti sa vysokoškoláčka Anna náhle ocitla v cudzom svete, v ktorom platia úplne iné pravidlá a v ktorom ju niekto neustále núti zabíjať. Bez ohľadu na to, aký dlhý čas tu trávi ako Gwind, čo znamená cudzinka, jej hlavnou prioritou ostáva návrat domov. No keďže je riešenie v nedohľadne, musí si zatiaľ poradiť s mnohými problémami, napríklad s vojnou proti Čiernym mágom.

Kniha nadväzuje na koniec jednotky. Po akčnom štarte sa tempo upokojí a naskytne sa možnosť väčšmi do hĺbky spoznať svet. A hoci vám nevyrazí dych konkrétny originálny koncept, šikovne sa tu spájajú nečiernobiele politické otázky s logicky fungujúcou mágiou. Navyše sú informácie dobre podané a vhodne dávkované. Čo sa týka deja, kniha pôsobí ako spájací článok väčšieho celku, neprináša epizódnu zápletku ani výrazné vyvrcholenie a koniec pôsobí trochu náhle. Na druhej strane v priebehu čítania dôjde k viacerým zaujímavým posunom a odhaleniam.

Už v jednotke si autorka obdivuhodne poradila s postavou z nášho sveta hodenou do cudzieho prostredia. Ani v dvojke to nie je inak. Gwind sa napriek svojim novým schopnostiam a skúsenostiam nehrnie do vojny za krajinu, ktorá ani nie je jej a naďalej rieši množstvo vnútorných konfliktov. Naozaj nie je ťažké obľúbiť si ju. Zároveň stále platí, že ostatné postavy čitateľ spoznáva menej a pravdepodobne ich bude skôr nezainteresovane pozorovať. Ešteže takéto pozorovanie jasne ukáže, že tu majú všetky postavy komplexnú osobnosť i motiváciu. Tiež treba upozorniť prípadné romantické duše, že je Gwind tentoraz naozaj "sama za seba" a na veľkú romantiku by čakali márne.

Celkovo možno povedať, že ak vás aspoň trochu oslovila jednotka, dvojka určite stojí za prečítanie. Začať so sériou ako takou by zase mohli tí, ktorí hľadajú dobre premyslené, príjemne napísané dospelácke fantasy. 4*.

Ak sa chcete o knihe dozvedieť viac, zamierte na stránku vydavateľstva či autorkin web, sledujte autorku na Instagrame alebo na Facebooku, prípadne si knihu pridajte na Goodreads.

obálka z goodreads.com